Monday, July 2, 2012

RE: RG2011... GOLONGAN YANG DI SEBUT KERA OLEH RASULULLAH S.A.W.

 

Salam,

Terima kasih, dan benar sekali kenyataan sdr Izanah Hani.
Malangnya mereka ini sudah sempit fikiran dan hanya berdaya melihat segala gala nya dari sudut kaca mata politik kepartian.Mereka mengguna kaca mata yang pecah dan kabur (pinjam kata kata TGNA).Maka itulah jadinya.




To: respeks_group@yahoogroups.com
From: izanahani@yahoo.com
Date: Fri, 29 Jun 2012 01:24:46 -0700
Subject: Re: RG2011... GOLONGAN YANG DI SEBUT KERA OLEH RASULULLAH S.A.W.

 

menurut pendapatan saya

sdr amri memberikan maksud/tafsiran hadis berkenaan dan ia boleh mengenai sesiapa sahaja dikalangan ummat Muslimin yang bersikap seperti dinyatakan.

Sesuatu yang umum biarlah umum. Tidak wajar dikhususkan. Apabila Nabi Saw. menyebutnya secara umum, tiada siapa yang berhak untuk mengkhususkannya melainkan Nabi Saw. sendiri

Wassalam.


From: xstream <pejal71@gmail.com>
To: respeks_group@yahoogroups.com
Sent: Thursday, June 28, 2012 8:06 PM
Subject: Re: RG2011... GOLONGAN YANG DI SEBUT KERA OLEH RASULULLAH S.A.W.

 
dah makin teruk hujah amri..dah kata sindiran ulama pas adalah babi dan kera.. mengucap bro

2012/6/28 amri el wahab <amriwahab@gmail.com>
 
Persoalan yang timbul di kalangan masyarakat kita hari ini, siapakah yang bertanggungjawab mencemarkan agama Islam sebagai agama kedamaian dan mengambil hak Allah swt dengan menyesatkan, mengkafirkan dan memurtadkan sesama Islam sehingga berlaku kerosakan dan penganiayaan. Baginda saw telah memberikan gambaran yang paling tepat mengenai segelintir ulama Islam di zaman ini yang dianggap wujud nya adalah seperti kera dan khinzir. Mengapa perumpamaan yang keras seperti ini disabdakan oleh Rasulullah saw?
"Akan ada dalam umatku orang-orang yang kurang percaya diri, lalu manusia kembali kepada ulama mereka, ternyata mereka itu kera-kera dan babi-babi" (HR Al Hakim dalam Al Mustadrak dari Hazrat Abi Ummah r.a: dan Kanzul-Umal, Juz XIV/38727).
Berdasarkan hadis di atas, terdapat golongan dalam masyarakat Islam yang disabdakan oleh Baginda saw yang tidak tahu apa-apa mengenai ilmu agama lalu merujuk kepada para ulama mereka. Salah satu fatwa yang menyempurnakan nubuwatan Rasulullah saw ialah berkenaan fatwa mengkafirkan sekumpulan Islam yang lain. Apabila para ulama mereka mengeluarkan fatwa tersebut maka para pengikutnya mempercayai dan mengikut tanpa menyelidiki kesahihannya.Sifat ini yang diumpamakan oleh Rasulullah saw sebagai "kera" iaitu suka meniru sahaja tanpa memahami atau menyelidiki sendiri tentang perkara tersebut.

===================================
Salaam & Regards
Amri el Wahab
My Blog: http://hembusan-amal.blogspot.com/
=====================================

Pesanan Guru Mursyid :"Kalau kita hendak menasihati orangTanya hati kita dahulu Tujuan kita hendak beri nasihat atau hendak memberi malu pada orang.Apabila kita hendak menyampaikan ilmu kepada orang.Apakah tujuan kita? Hendak berkongsi ilmu atau hendak menunjuk yang kita lebih tahu.
Kalau kita hendak bercakap tentang sesuatu,  kita tentu tahu niat kita, hendak menunjuk kita pandai atau rasa berkewajiban menyampaikan ilmu".

Ingatlah pahala sesuatu amal ditentukan oleh keikhlasan kita.Kalau tujuan bukan kerana Allah, amalan itu akan menjadi macam debu.Bukan pahala kita dapat tapi bala.




--
Xstream-BOP



__._,_.___
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment