Tuesday, July 3, 2012

RG2011... Fw: Nexus 7 vs Surface, Pencabar Terbaru iPad

 



Nexus 7 vs Surface, Pencabar Terbaru iPad

Satu dikeluarkan Google manakala satu lagi dihasilkan Microsoft berasaskan dua platform yang bakal menjadi pesaing kuat kepada Apple, Android serta Windows 8.

Kedua-dua tablet ini juga dibezakan dari segi harga, paparan skrin, jumlah setoran dan jangka hayat bateri.

GOOGLE NEXUS 7

Google melancarkan tablet mereka sendiri yang dibangunkan dengan kerjasama ASUS iaitu Nexus 7 yang hanya berharga RM615 (USD199).

Lebih menarik, syarikat Amerika Selatan tersebut menampilkan tablet yang memberikan respons amat agresif apabila pantas dengan penghasilan versi baru bagi saiz tujuh incinya. Ia adalah tablet yang berkuasa Android 4.1 (Jelly Bean) dilengkapi ciri unik tapi masih mampu beroperasi dengan lancar dilengkapi ciri asas yang ditetapkan dengan baik.

Sekali pandang, ia seakan akan model 7+ yang dihasilkan Samsung. Nexus 7 dibina untuk membawa anda pakej yang terbaik daripada dengan kejelasan skrin yang menakjubkan pada paparan bertenaga 1280 x 800 resolusi tinggi yang dilindungi gelas Corning yang tahan calar. Dengan lebih satu juta piksel di tangan anda, teks akan menjadi lebih tajam, filem HD yang lebih terang dan permainan lancar dan dinamik.

Baterinya lengkap dengan lebih 8 jam memainkan video HD, 10 jam pelayaran web atau 10 jam untuk e-baca, Nexus 7 direka untuk kesesuaian mudah alih. Anda juga boleh meneroka lebih 600,000 aplikasi dan permainan yang terdapat di Google Play.

Kuasanya dibangunkan dengan kerjasama ASUS serta NVIDIA Tegra 3 dengan tenaga quad core yang menarik bermakna segala-galanya lebih cepat — menyemak halaman, permainan lancar dan responsif dan menjalankan pelbagai aplikasi berjalan dengan lancar. GPU menyampaikan grafik mewah dan mendalam manakala reka bentuk CPU 4-PLUS-1 dipatenkan memberikan anda memproses kuasa apabila anda memerlukannya dan kecekapan penjimatan bateri apabila anda tidak melakukannya. Nexus 7 beoperasi pada Android 4.1 (Jelly Bean), versi terbaru platform mudah alih yang paling popular di dunia. Dengan lebih notifikasi pintar, wijet cantik dan penyesuaian skrin utama yang semudah 'drag & drop'

Berbekalkan ciri Android Apps, anda boleh memilih koleksi e-buku terbesar di dunia dengan lebih 4 juta buku untuk dipilih, Nexus 7 memberikan anda akses kepada koleksi yang terbesar dan menyesuaikan pengalaman pembacaan anda dengan melaraskan font, beralih ke mod siang atau malam hari dan banyak lagi.

MICROSOFT SURFACE

Selepas beberapa hari menghadap spekulasi mengenai tablet Microsoft direka pada Windows 8, gergasi perisian, Microsoft mendedahkannya di Los Angeles tablet mereka iaitu Surface - satu tablet untuk Windows 8 RT beroperasi pada pemproses ARM NVidia dan Windows 8 Pro dengan kekuatan Intel Ivy Bridge (menggunakan teras i5).

Rekaan untuk Windows 8 RT seberat 676 gram dan  9.3 mm tebal. Jika mahu dibandingkan, iPad seberat 652 gram dan  9.4 mm tebal. Menggunakan paparan ClearType HD 10.6-inci, tablet Microsoft ini memasukkan port USB 2.0, MicroHD, dan microSD untuk pilihan penyambungan. Manakala antena 2×2 MIMO memberikan keupayaan wifi yang kuat dari mana-mana tablet, menurut ketua Microsoft Windows, Steve Sinofsky.

Manakala Windows 8 Pro adalah seberat 903 gram, dan tebalnya 13.5 mm. Ia juga mempunyai paparan ClearType 10.6 inci, tetapi spesifikasinya berkata ia adalah "Full HD." Ciri lain ditonjolkan termasuk USB 3.0 bersama-sama dengan microSD, dan mini DisplayPort Video — jadi pengguna boleh menghantar video ke skrin penuh atau paparan serasi yang lain.

Microsoft menghabiskan banyak masa bercakap mengenai reka bentuk permukaan, dengan kasing VaporMGnya. Microsoft mendakwa tablet ini kalis calar gores dan direka untuk menjadi kukuh dan ringan. Paparannya menggunakan Gorilla Corning Glass. Microsoft menyediakan beberapa perincian lain: kamera ini bersudut 22 darjah, yang dikatakan Sinofsky sebagai membolehkan orang di sebuah meja (mungkin berkumpul di sekeliling tablet) masuk dalam skrin. Dan sudah tentu, ia berkhidmat sebagai peranti Skype yang baik, Sinofsky berkata. Surface turut disertakan dengan dua mikrofon dan pembesar suara.

Windows 8 Pro pula disertakan dengan pen stylus. Kerana skrin optiknya terikat, ia membuatkan pengguna merasakan seolah-olah anda sebenarnya menulis di atasnya seperti kertas, kata VP Microsoft, Michael Angiulo. Surface juga dipanggil oleh Angiulo sebagai tablet yang lengkap dengan Palm Lock, supaya imej tidak bergerak semasa anda menulis di atasnya. Input penulisan disampel pada 600 dpi, untuk ketepatan dan kelancaran piksel.

Microsoft tidak memberi tarikh penghantaran atau harga, tetapi berkata versi Windows RT akan dihantar sekitar masa Windows 8 disediakan (iaitu pada bulan September dan model Pro akan datang tiga bulan kemudian. Versi RT datang dalam 32 GB dan 64 GB model dan akan berharga dengan jumlah yang berpatutan berbanding tablet pengguna yang lain. Versi Windows Pro akan datang dalam 64 GB dan 128 GB versi dan berharga seperti ultrabook.

__._,_.___
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment