Sunday, July 1, 2012

RG2011... Fw: Sah Najib terlibat skandal kontrak LRT Ampang

 



Rafizi: Jawapan PM isu LRT kukuhkan spekulasi

bloglistpolitik.blogspot.com

Jawapan perdana menteri bahawa projek sambungan LRT Ampang mengikut peraturan, tanpa menafikan pemberian tender kepada Konsortium George Kent, mengukuhkan spekulasi beliau melanggar keputusan penilaian bidaan, kata PKR.

Pengarah Strategi PKR Rafizi Ramli berkata, kenyataan Datuk Seri Najib Razak itu mengesahkan kontrak itu telah dianugerahkan kepada konsortium itu seperti disyaki banyak pihak.

"Oleh itu, saya sekali lagi mengulangi desakan bahawa Najib wajarlah menyatakan secara terbuka sama ada kontrak itu telah pun dianugerahkan kepada Konsortium George Kent, kerana itu bakal menjawab pelbagai persoalan mengenai campur tangan beliau dalam proses pemilihan kontraktor," katanya.

Najib malam tadi ketika ditanya pemberita berkata, tiada apa-apa yang luar biasa dalam penganugerahan projek kerja-kerja sambungan projek bernilai lebih RM1 bilion itu kerana semuanya menurut aturan.

Dalam kenyataannya hari ini, Rafizi juga berkata, beliau dimaklumkan sumber dalaman bahawa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) telah mengambil pelbagai dokumen rasmi berhubung kontrak itu dari pejabat Prasarana semalam.

Kesimpulan itu juga dibuatnya ekoran Pengarah Urusan Kumpulan Prasarana Datuk Shahril Mokhtar didakwa tidak menafikan perkara itu melalui komunikasi dengannya di laman blog mikro Twitter berhubung isu itu.

Twitter yang dirujuk itu menyebut Shahril sebagai menulis: "Fizi (Rafizi), there was no such thing as 'rampas'. Just let them do their job.

(Fizi, tiada sama sekali apa yang dikatakan 'rampas'. Biar mereka buat kerja mereka.)

Malaysiakini semalam melaporkan SPRM datang ke pejabat syarikat pengangkutan nasional Syarikat Prasarana Negara Bhd sekoran dakwaan Rafizi terhadap campur tangan Najib dalam projek itu.

Menurut sumber, mereka tiba selepas jam 4 petang. Pegawai Prasarana bagaimanapun menafikan ia satu serbuan.

Sementara itu, Rafizi terus mendakwa, salah satu dokumen yang diambil adalah kertas rasmi yang membuktikan Prasarana memulangkan kembali bon tender kepada George Kent kerana kumpulan itu dikeluarkan dari senarai pembida berpotensi sejak awal.

Justeru, katanya, sebarang keputusan menganugerahkan kontrak itu kepada George Kent sudah tentu bertentangan dengan keputusan penilaian bidaan dan tatacara tender yang diterimapakai.

Rafizi juga menyeru Shahril mengesahkan dakwaan bahawa bon tender Konsortium George Kent benar-benar telah dipulangkan untuk mengelakkan pelbagai spekulasi baru.

Rafizi sebelum ini mendakwa projek itu sepatutnya diberikan kepada Balfour Beatty-Invensys Consortium (Balfour) tetapi atas campur tangan Najib, ia jatuh ke tangan George Kent.

http://www.malaysiakini.com/news/202367

__._,_.___
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment