Tuesday, July 24, 2012

RG2011... Puasa di Malaysia dan Tempat Lain Tak Sama - Kadir Jasin

 

Assalamualaikum... Lama saya tak jumpa Pak Kadir namun selalu ikuti tulisan beliau yang menarik untuk dijadikan pedoman dalam hidup.

Kepada semua saya ucapkan Selamat berpuasa dan Selamat berhari raya. Maaf Zahir Bathin..

Haji Naseron Ismail dan seisi Keluarga
Pegawai Penerangan UMNO Malaysia
www.demokratgroupmalaysia.blogspot.com


From: roslan mohd <mohroslan@gmail.com>
To:
Sent: Tuesday, July 24, 2012 1:52 PM
Subject: RG2011... Puasa di Malaysia dan Tempat Lain Tak Sama

 


Oleh A Kadir Jasin

TERIMA kasih kepada semua yang mengucapkan salam Ramadan kepada saya melalui blog ini dan SMS. Moga-moga puasa kita tahun ini dipermudahkan dan diberkati Allah.
Ramadan tahun ini saya "pegang" puasa di suatu tempat di mana waktu berpuasa adalah antara jam 3.23 pagi hingga 9.13 malam – lebih 17 jam.
Tempat yang saya maksudkan ialah Zurich, Switzerland yang sedang melalui musim panas (summer) di mana siang hari panjang dan malam pendek.
Seperti pernah saya nyatakan, migrasi tahunan ini adalah untuk melawat anak, menantu dan tiga orang cucu. Buat masa ini, ada seorang lagi anak di Switzerland. Dia sedang membuat pengajian Sarjana Pentadbiran Perniagaan (MBA) di Institute for Management Development (IMD), Laussane. Seorang lagi belajar akaun dan kewangan di Australia. Jadi, masa berupa perkara yang relevan kepada saya, terutama ketika Ramadan dan raya.
Bagi kebanyakan kita, oleh sebab kita terlalu biasa dengan amalan puasa di negara kita yang terletak hampir dengan Khatulistiwa, kita hampir-hampir tidak peduli mengenai perubahan masa. Waktu puasa kita hampir sama sepanjang masa.
Bagi banyak orang Islam Malaysia, mereka mula menyedari perbezaan masa secara peribadi hanyalah apabila mengerjakan haji atau umrah dengan menaiki kapal terbang. Masa pergi dengan kapal laut, perbezaan masa tidak penting dan tidak ketara.
Di tempat-tempat bermusim, macam Eropah dan Australia, waktu berpuasa berubah mengikut musim - musim panas panjang, musim sejuk pendek. Di Australia, yang sedang mengalami musim sejuk (winter), waktu berpuasa pendek iaitu daripada jam 5.50 pagi hingga 5.25 petang.
Apabila kita berpuasa dan solat lima waktu, soal fajar sangat penting, tetapi oleh kerana negara kita tidak bermusim, maka kita tidak peduli sangat mengenai erti sebenar fajar. Maka banyak orang samakan fajar dengan naik matahari.
Fajar dan naik matahari tak sama. Fajar ditakrifkan sebagai tempoh sebelum matahari naik atau selepas matahari terbenam apabila pusat matahari tidak lebih daripada 12 darjah di bawah ufuk (horizon).
Di Zurich, di mana saya memulakan puasa, pada hari Sabtu, 21 Julai, waktu fajar ialah 3.23 pagi. Matahari naik pada jam 5.51 pagi dan waktu Maghrib 9.13 malam. Masuk zuhur jam 1.33 petang, asar 5.42 petang dan isyak 11.33 malam.
Kalau ini mengelirukan, bayangkan pula berpuasa ketika dalam perjalanan atau berada di utara Garisan Artik dan di selatan Garisan Antartik di mana matahari berada di langit selama 24 jam pada masa tertentu? Adakah kita berpuasa 24 jam juga?
Kalau kita ketahui dan sedari hal yang saya sebutkan ini, kita akan mengakui betapa mudah dan selesanya menjadi orang Islam di Malaysia. Boleh kata segala-galanya mudah, tersedia dan disediakan – masjid dan surau di merata tempat, waktu sembahyang dihebahkan melalui azan dan kedudukan Islam dijamin.
Tetapi, janganlah kerana segala-galanya mudah di negara kita, kita memandang remeh kedudukan istimewa orang Melayu dan agama Islam yang saling kait-mengait.
Jangan ingat apa yang orang Melayu dan orang Islam nikmati di Malaysia hari ini akan kekal selama-lamanya dan tidak boleh diganggu-gugat.
Lihatlah bagaimana orang Islam Palestin hilang negara dan hilang kuasa ke Baitul Muqaddis kepada Zionis akibat kelemahan mereka sendiri dan tipu-helah Barat. Wallahualam.


__._,_.___
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment