Thursday, October 13, 2011

Re: RG2011... Re: BOB LOKMAN: SEKELUMIT RIWAYAT TAULIAH

 

Assalamualaikum to all y muslim brothers,
 
Ilmu itu ibarat lautan diatasnya sampah, didalamnya ikan didasrnya baru mutiara. Wallahu'lam.
 
HBI
From: A. Bakar b. Attan <a.bakar@smebank.com.my>
To: "respeks_group@yahoogroups.com" <respeks_group@yahoogroups.com>
Sent: Thursday, 13 October 2011 2:48 PM
Subject: RE: RG2011... Re: BOB LOKMAN: SEKELUMIT RIWAYAT TAULIAH

 
Benar kata2 tuan,   ..
 
Tapi cuma curious, antara orang yang mempunyai  ijazah dari Al Azhar dan yang tak da Al Azhar (melainkan yang belajar agama pondok dari kecil sampai cukup matang ilmu agama dan dunia nya) , mana satu lebih menyeluruh ilmunya ? dan mana satu sepatutnya kita panggil mengajar anak2 kita?
 
"AKHIRNYA PESAN GURU SAYA PADA SAYA DULU " ASAL SESEORANG MENBICARAKAN KALAMALLAH HENDAKLAH ENGKAU MENARUH HURMAT " ERTINYA JANGAN MEMBENCI / MENCELA ULAMA KERANA MENCELA ULAMA ITU MENCELA KALAMALLAH, MENCELA KALAMALLAH ITU MENCELA ALLAH...."
 
Satu hal lagi, maaf ler...kawan ni tahu jer BOB Lokman, tapi tak kenal apatah lagi memahami,,, dia ada ijazahker atau dah masuk kategori ulama ker?
 
Tolong sekolahkan saya?
 
TQ
 
From: respeks_group@yahoogroups.com [mailto:respeks_group@yahoogroups.com] On Behalf Of Hadi Arief
Sent: Thursday, 13 October, 2011 11:13 AM
To: respeks_group@yahoogroups.com
Subject: RG2011... Re: BOB LOKMAN: SEKELUMIT RIWAYAT TAULIAH
 
 
assalamualaikum to all Muslim Bro and sister and good day to yet a muslim,
 
TAULIAH INI MEMPUNYAI RIWAYAT YANG PANJANG.....
 
ZAMAN BRITISH DULU ORANG ISLAM / WAK LEBAI MENGAJARKAN ISLAM TAK PERLU TAULIAH. YANG TAU / BERILMU DIA MENGAJAR, YANG TAK TAU  MENJADI PELAJAR...JANGAN JADI ORANG YANG KETIGA IAITU PELAJAR PUN BUKAN, MENGAJAR PUN BUKAN. MEREKA MENGAJARKAN ILMUNYA SEBAGAI JALAN IBADAH MENCARI REDHA ALLAH SEMATA MATA. iLMUNYA BERKAT, RAMAI YANG MENCAPAI TARAF MUQARRABIN, DOANYA MAKBUL. REZEKINYA SEDIKIT TAPI PENUH BERKAH HASIL HADIAH ORANG YANG DIBERI PELAJARAN DLL. BISMILLAHNYA MENINGGALKAN BEKAS. TAK RAMAI HAFIZ MASA ITU...MACAM ALHAMDULILLAH MACAM SEKARANG, RAMAI HAFIZ / USTAZ-USTAZ..RAMAI ADA MERCEDES, ALPHARD, PERDANA SETIDAK TIDAKNYA WIRA...DEMIKIAN LAH ZAMAN BERUBAH DAN DOANYA PUN BERUBAH...SUSAH NAK CARI USTAZ YANG MUSTAJAB DOANYA SEKARANG....
 
MELIHAT PERKEMBANGAN ISLAM MASA ITU, WALAUPUN SURAU / MESJIDNYA BERATAP RUMBIA DAN SENGET BENGET DILORONG LORONG KAMPUNG, ORANG BRITISH JADI BIMBANG DAN RAGU....KERANA DIA TAHU INI 'MERBAHAYA' BAGI MEREKA. [ MUSUH ORANG NON ISLAM ADALAH ISLAM, WALAUPUN ISLAM SEBENAR TAK MENGGANGU ORANG DAN TIDAK MEMAKSAKAN ISLAM KEATAS SESEORANG MALAH MENJANJIKAN KESEJAHTERAAN KEPADA ALAM DAN ISI ISINYA]
 
BRITISH HANTAR AJENNYA JUMPA WAK WAK LEBAI / JK SURAU...DATANG LIHAT LIHAT MANA YANG KURANG DAN DIBERILAH BANTUAN KEWANGAN DLL PADA ORANG ISLAM. "ALANGKAH BAIKNYA ORANG PUTIH...." OF COURSE YANG MENGHUBUNGI IMAM HARUS 'IMAM'...YANG MENGHUBUNGI ULAMA HARUS 'ULAMA'
 
KEMUDIAN MEREKA RAPAT LAGI....BAGI ELAUN PLAK PADA PAK IMAM / LEBAI / JAWATANKUASA MESJID DLL....ADUHAI BAIKNYA ORANG PUTIH NI...
 
KEMUDIAN BANTU LAGI APA SAJA...DENGAN SYARAT " ORANG YANG NAK BAGI CERAMAH / PELAJARAN TENTANG ISLAM" MESTILAH ORANG YANG DITAULIAHKAN OLEH KERAJAANNYA, YANG TELAH DINILAI ILMUNYA OLEH MAJLIS AGAMA ISLAM YANG DITUBUHKANNYA DAN OLEH PEGAWAI AGAMA ISLAM YANG DIBAYAR GAJI OLEH KERAJAANYA DAN MENYAMPAIKAN PULA ISLAM YANG SESUAI MENURUT DASAR DASAR KERAJAANNYA. INILAH JUGA YANG DITERUSKAN SAMPAI SEKARANG CUMA SUDAH LAIN LAH ISLAMNYA BERBANDING DULU. SEKARANG LEBIH MAJU, ULAMANYA RAMAI LULUSAN UNIVERSITI.
 
JADI ADALAH MENJADI KESALAHAN JIKA 'AGAMA' YANG DISAMPAIKAN TIDAK SELARI DENGAN DASAR KERAJAAN. AKHIRNYA: NAK AJAR MENGAJI KENA ADA TAULIAH, NAK AJAR CARA SOLAT KENA ADA TAULIAH DAN LAIN LAIN YANG PADA DASARNYA ADALAH UNTUK PEMANTAUAN DAN KEBAIKAN.
 
ULAMA ULAMA TULIN DULU DULU...TAK KERJA DENGAN PEMERINTAH...TAPI PEMERINTAH TETAP HORMAT KERANA ADA SESUATU PADA MEREKA IAITU "DOANYA MUSTAJAB"
 
AKHIRNYA PESAN GURU SAYA PADA SAYA DULU " ASAL SESEORANG MENBICARAKAN KALAMALLAH HENDAKLAH ENGKAU MENARUH HURMAT " ERTINYA JANGAN MEMBENCI / MENCELA ULAMA KERANA MENCELA ULAMA ITU MENCELA KALAMALLAH, MENCELA KALAMALLAH ITU MENCELA ALLAH....
 
WALLHU A'LAM
 
 
 
HBI
From: HANZ <hanzedison@gmail.com>
To: respeks_group@yahoogroups.com
Sent: Thursday, 13 October 2011 10:07 AM
Subject: Re: RG2011... BOB LOKMAN: Kalau Korang Nak Mati Malam Ni.... Datang Sini!!
 
KURANG AJAR SUNGGUH pada org yg bagi komen membidas bob lokman tu.
aku nk tanya korang yg bagi komen jahat mcm tu, ko rasa org dulu2 yg bagi ceramah tu ade pakai tauliah ker???!!!
dia buat kerja xbetol ker bg ceramah agama???
apa yg dia cakap salah ker???
ok, aku nk korang nk mulut jahat ni bela janggut panjang2, pakai serban n jubah pastu aku akan sedia kan korang surau or masjid, pastu korang bg la ceramah. aku nk tengok. kalo ade polis or jais nk tangkap aku bela korang dgn nyawa aku sendiri, kalo kena tangkap gak, aku dh sediakan duit RM20,000 untuk keluarkan korang n duit ganti rugi.
hah cuba lah, jgn main cakap jer, tp ingat kalo fail bg ceramah aku pijak2 jer.
selama ni aku cukup hormat semua org kat sini, tapi bila lama2...makin jijik aku dgn sebahagian org yg cakap x pakai otak
2011/10/12 EffDee SilRange <effdee25@gmail.com>
 
Betul tu, kena bertauliah la... Xkan dah berjanggut, pakai serban dah boleh bg ceramah..
Maybe ada yang bg pelepasan kot, mesti pihak tu pun tak bertauliah..
Klau mcm tu, mat gian pun bleh bg ceramah, dgn syarat ada janggut dan berkopiah...
ikut la undang2, bukan susah pun...
2011/10/11 shreddervirtuoso <shreddervirtuoso@gmail.com>
 
Megah sgt laa cakap orang kecik laa apalaa.. bagus sgt ke? Setiap rakyat kena ikut undang2. Kalau nak mengajar agama kena ada tauliah kalau takde dah jadi sama taraf dgn ayah pin la jawabnya! Tauliah tu utk menentukan kelayakan seseorang utk mengajar org lain terutama dalam bidang agama. Senang Majlis agama nak pantau nanti. jangan la sombong sgt... orang lain pun menjalankan tugas jugak.
 
2011/10/11 halawah shop <mrespeks@gmail.com>
 
BOB LOKMAN: Kalau Korang Nak Mati Malam Ni.... Datang Sini!!
Posted on Monday, October 10 @ 19:24:26 PDT
Dilulus untuk paparan oleh aya
BeritaOleh Teratak Kampung

Selesai solat Isyak aku diajak oleh Ustaz Akmal ke satu program seorang sahabat kami di Taiping, disitu pelbagai perkara dibincangkan oleh kami sambil jari jemari serta anak mata begitu asyik melayari FB.

Tiba2 Ustaz Akmal mendapt satu berita dr FB yang menyatakan bahawa Bob Lokman telah ditangkap oleh JAIS disebuah surau di Hulu Langat dan beliau diseret ke Balai Polis, sebaik mendengar berita tersebut aku terus menghantar message ke pada Bob Lokman samada betul atau tidak berita tersebut.
Selang 5 minit Bob menelefon aku. "Cepatnyerr sampai berita nie...". perkataan pertama yang keluar dari mulut beliau. "Biasalaa bang....zaman sekarang kan zaman teknologi." balas aku. "Betul kerr citer nie bang....cer citer cer citer...". gurau aku.
Bob pun memulakan ceritanya, menurut beliau apabila selesai sahaja menyampaikan tazkirahnya, beliau didatangi oleh seorang Pegawai Pejabat Agama sambil diiringi beberapa orang penguatkuasa (ada yang berambut merah katanya). seterusnya Pegawai itu menerangkan bahawa beliau telah melakukan kesalahan. "Apa kesalahan aku?". tanya bob.
 
"Encik didapati menyampaikan tazkirah tanpa tauliah dan ini melanggar perintah sultan". ujar Pegawai tersebut. Bob yang pada mulanya hanya mendengar kata2 dari pegawai itu terus menjawab "Dulu waktu aku jahat, korang buat tak tahu jer... sekarang bila aku nak jadi baik dan nak ajak orang buat baik, korang tahan-tahan aku pulak... jadi kalau korang nak tangok aku jadik jahat balik korang datang dekat sini, biar aku tunjukkan". ujar bob. "waktu nie aku tengook sumer kecik jerk..." bob bagitaw aku.....hi3
 
"Aku sanggup mati malam nie untuk pertahankan Islam, kalau korang pun nak mati jugak datang sini, tapi aku tak tau laa korang nak mati kerana apa". ujar bob lagi dalam keadaan seorang pun tak berani mendekatinya.
 
ada sorang pakcik tue cakap "Pertama kali saya tengok pegawai pejabat agama kena maki dengan orang" ujar bob kepada aku.
 
Adegan seterusnya ialah dibalai polis dimana beliau menyambung "Tazkirahnya" sehinggakan semua senyap tak terkata apa dan akhirnya beliau balik kerumahnya.
 
"Esok (hari ini) aku akan bagi tazkirah di sebuah surau di Batu Caves plak, ko tengok laa esok pegawai mana plak yang akan kena "tazkirah" dengan aku". ujar bob di akhir perbualan.
 
Harapan kita semua semoga abang Bob Lokman tabah dan cekal dengan ujian ini....Takbir!!!!
 


--
 


--
More story log on to
http://www.bazookapenaka.com


Error! Filename not specified.



--
Walk on, Walk on...
With hope in your heart..
And you"ll never walk alone..



--
HIDUP NI MEMANG BANYAK MASALAH
KALO TAK DE MASALAH
ITU MASALAH NAMANYA

*THE VOICE THAT PIERCES DEEP INTO MY CHEST IS LIKE A CRY OF JOY THAT NEVER STOPS RINGING*
 


__._,_.___
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

MARKETPLACE

Stay on top of your group activity without leaving the page you're on - Get the Yahoo! Toolbar now.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment