Sunday, October 30, 2011

Re: RG2011... Re: Mustahak Mendengar Nasihat Tun Mahathir. Itu Pun Jika PAS Waras.

 

 Assalamu'alaikum Wrh Wbt

 

Saya terpanggil untuk menerangkan perihal Hudud serta menjawab beberapa soalan ringkas yg saudara Nizam Penang lontarkan bersahaja di dalam thread ini.

 

HUDUD

Hudud adalah hukum yg Allah SWT telah tetapkan sejak lebih 1400 tahun yg lalu dan Allah SWT telah tegaskan bahawa Hudud SESUAI BAGI SEMUA UMAT HINGGA KE AKHIR ZAMAN  & WAJIB DILAKSANAKAN OLEH PEMERINTAH YG MENGANUT ISLAM. (Anda boleh sangkal?)

 

Allah SWT Maha mengetahui ke atas manusia makhluk ciptaanNya dan dengan itu, Allah SWT jugalah yg lebih tahu liku2 perjalanan hidup, kelemahan serta kerosakan yg dilakukan oleh hamba2Nya di dunia. Dgn sebab itu jugalah Allah SWT menurunkan satu bentuk Hukum yg paling sesuai dengan tabiat manusia seiring dengan kemudhoratan yg manusia sering lakukan. Itulah HUDUD. (Anda boleh sangkal? Siapa yg buat sendaan Hudud ciptaan PAS.. sila perincikan..! Jika benar, sila cadangkan penambahbaikan selari dengan Hudud... Bukan menolak terus..)

 

PERLAKSANAAN

Untuk menjatuhkan hukuman bagi satu2 kesalahan, Allah SWT telah menetapkan kaedah2  perundangan yg sangat tersusun, siasatan yg sangat terperinci, kriteria bukti dan saksi yg terlalu berhati2, pertimbangan dan keadilan Syarak yg sangat adil, dengan rujukan dari Al-Quran, Al-Hadis serta ijmak Ulamak yg sangat mendalam, sebelum satu bentuk perlaksanaan hukum diputuskan oleh pihak mahkamah. Hukuman yg akn dijatuhkan juga akan mengambilkira pelbagai faktor persekitaran kehidupan serta tanggungan dan keluarga si pesalah sebelum perlaksanaan dijalankan. Tidak semudah yg kita disogokkan dengan cerita POTONG TANGAN seperti yg biasanya disebut oleh pemerintah serta mereka2 yg terlalu jahil dalam hal Islam, Hudud khasnya.

 

Tahukah anda BETAPA ADILnya Hukum Hudud bilamana orang yg bersalah dan telah dijatuhi hukuman berat, apabila dimaafkan oleh mangsa atau waris mangsanya, beliau akan terlepas dari hukuman berat dan boleh dijatuhi dengan hukuman yg lebih ringan? 

Tahukah anda bahawa hukuman POTONG TANGAN bagi pencuri serta HUKUMAN MATI bagi penzina berkahwin tidak layak dilaksanakan apabila didapati saksi bg kes itu tidak menepati kriteria yg disyaratkan dalam Hudud?

 

Pelajari serta kajilah Hudud, dan lihatlah betapa Hukum Hudud itu sangat adil dan SESUAI DILAKSANAKAN DI MALAYSIA.

 

PERSOALAN

1. Betul.. Hukum Hudud akan digunapakai kepada orang Islam, tapi orang bukan Islam juga ada kaedah hukuman yg selari dgn Hukum Hudud yg boleh dimasukkan di dalam undang2 Sivil. Ini adalah persoalan NAK atau TAK NAK.. Kalau Tak Nak.. maka keluarlah beribu alasan yg tak munasabah serta keluarlah ayat2 untuk menakut2kan orang bukan Islam serta ORANG ISLAM YG JAHIL... LALU  ORANG ISLAM YG JAHIL INI AKAN SEBARKANNYA LAGI KEPADA ORANG ISLAM YG LAIN UNTUK MENAMBAH SERTA MEMPERDALAMKAN LAGI KEJAHILAN SERTA MENAMBAH KEMURKAAN ALLAH SWT.

 

2. Kalau Hudud ini didakwa Hudud ciptaan PAS, Kalau begitu kenapa tidak diperbetulkan agar Hudud itu selari dgn Hudud Ciptaan Allah SWT?  Kenapa ditolak mentah2 dan kemudian HUDUD DIPERSENDA DENGAN HINANYA DAN DIMALUKAN DI DALAM MEDIA MASSA OLEH PEMIMPIN ISLAM SENDIRI? UNTUK DIPERTONTONKAN KEPADA BUKAN ISLAM BAHAWA HUKUMAN ISLAM ITU KEJAM?  ORANG ISLAM SENDIRI BERDEBAT DAN MEMPERTAHANKAN DALIL AKAL UNTUK MENJATUHKAN HUKUM MILIK ALLAH SWT YG DITURUNKAN DGN DALIL2 DARI AYAT2 AL-QURAN SERTA HADIS2 NABINYA..

 

3. Kelantan didakwa gagal melaksanakan Hukuman Hudud di negerinya walaupun setelah 20 tahun menjajah Kelantan.. SIAPA YG MENGGAGALKANNYA? TAHU?  Cubaan membawa Rang Undang2 Hudud ke Parlimen sebanya 3 kali (atau lebih) DIGAGALKAN... SIAPA YG MENGGAGALKANNYA?  ANDA TAHU?

 

4. Kita perlu kaji semula beberapa perkara ini : (muhasabah diri)

    i.  ) Apakah kita cenderung kepada penentangan terhadap Islam dan hukum2nya?

   ii.  ) Apakah rezeki kita datang dari perkara yg shubhah sehingga tertutup hati terhadap perjuangan untuk Islam?

   iii. ) Di manakah kedudukan anda di sisi Allah SWT apabila anda berusaha untuk menolak HukumNya?

   iv. ) Masih Islamkah kita dengan penentangan ini apabila Allah SWT berfirman, dgn mafhumNya :

 

"Dan jika engkau bertanya kepada mereka (tentang ejek-ejekan itu) tentulah mereka akan menjawab: "Sesungguhnya kami hanyalah berbual dan bermain-main". Katakanlah: "Patutkh nama Allah dan ayat-ayatNya serta RasulNya kamu memperolok-olok dan mengejeknya?" Janganlh kamu berdalih (dengan alasan-alasan yang dusta), kerana SESUNGGUHNYA KAMU TELAH KUFUR sesudah kamu (melahirkan) iman...

[Surah At-Taubah:65:66]

 

 

 

JAWAPAN kpd soalan anda :

Tun berkata :

"Mereka (Pas) mengatakan bahawa hudud hanya bagi Muslim. Jadi jika ada kecurian melibatkan seorang rakan Cina,  mereka akan memotong tangan (Muslim),  tetapi rakan Cina atau rakan India,  mereka hanya akan dapat hukuman penjara dua bulan"

 

"Jadi, bagi PAS itu keadilan. Sudah pasti,  jika anda melakukan kesalahan lain,  mereka akan memotong kepala anda "

-      Tun semasa Majlis Jamuan Teh anjuran Perodua.

Soalan anda :

 

Betul atau tidak kenyataan Tun di atas?  Salahnya : Tun merujuk kepada perbezaan hukuman Hudud bg orang Islam dan bukan Islam tidak dikenakan Hudud. Sebenarnya, sejak awal2 perancangan memperkenalkan rang undang-undang Hudud lagi, PAS dikenakan tekanan dengan oleh pemerintah berkenaan perlaksanaan Hudud ke atas rakyat yg bukan Islam. Hinggalah akhirnya PAS terpaksa akur untuk menguatkuasakan ke atas orang Islam dan bukan Islam terkecuali, tapi ada kaedah lain yg selari dgn Hudud bagi orang2 bukan Islam. Kemudian, keputusan ini pula dijadikan modal untuk mempersenda PAS dengan perlaksanaannya yg tak seimbang dan tak adil dengan mengambil contoh dangkal POTONG TANGAN.. Orang Islam akan kudong berbanding orang bukan Islam dengan kesalahan yg sama.  Kemudian, di hujungnya disebut pula POTONG KEPALA. PERBANDINGAN DAN CONTOH YANG TIDAK ILMIAH, di ertikan sebagai MENOLAK  HUKUM ALLAH SWT.

 

Di mana silap kenyataan Tun? Silapnya : Tun hanya refer kepada kesalahan curi  dengan memberi JAWAPAN AKHIR - POTONG TANGAN. Jawapan ini terlalu ringkas tanpa merujuk kepada keperincian perlaksanaan siasatan sebelum dijatuhkan hukuman. Ini memberi kesan dan pandangan negatif tentang Hukum Islam dan lebih menjurus kepada  UNTUK MENAKUT-NAKUTKAN RAKYAT DENGAN HUKUM ISLAM YG KEJAM. 

Adakah Tun menfitnah? Adakah Tun mencaci? Jawapannya : ANDA NILAI SENDIRI DARIPADA JAWAPAN2 TUN. KEMUDIAN ANDA NILAIKAN DIRI ANDA SENDIRI DI SISI ALLAH SWT.

 

Wallahu a'lam




2011/10/29 Ummu Waheedah <assakynah@yahoo.com>
 

Mjawap soalan diman silapnya Tun, jwpn sy, Tun silap sebab dia tak sekolah SAR, dim kurang beljar agama berbanding ilmu sekular dan dia kurang terdedah dengan pemikiran Islam. Bagi menjawap soalan2 tun ttg keadilan tu , Tun patut berbincang dgn semua mufti Malaysia dan semua peguam syar'ei. Dia tak patut menyuarakan kejahilannya kpd awam sebelum dia duduk berbeincang dgn ilmuan islam dari klangan ahli akdemik, ulama kjaan dan ulama pembangkang. tindakan bersuara di kahalayak awam yg rata2 lebih jahil daru tn sendiri sebanaranya tidak bawa pa2 manfaat kpd beliau dan ummat islam khasnya. 
 
 
From: nizam penang <nizam_bgchik@yahoo.com>
To: "MalaysiaNews@yahoogroups.com" <MalaysiaNews@yahoogroups.com>; "mahligai@yahoogroups.com" <mahligai@yahoogroups.com>; "pakbelang@yahoogroups.com" <pakbelang@yahoogroups.com>; "orang_pulau27@yahoo.com" <orang_pulau27@yahoo.com>; "Idaman_Group@yahoogroups.co.uk" <Idaman_Group@yahoogroups.co.uk>; "darahsatria47@yahoo.com" <darahsatria47@yahoo.com>; "shreddervirtuoso@gmail.com" <shreddervirtuoso@gmail.com>; "abdullahmohdkamal@yahoo.com" <abdullahmohdkamal@yahoo.com>; "zas62000@yahoo.com.sg" <zas62000@yahoo.com.sg>; "ziee_lipan@yahoo.com" <ziee_lipan@yahoo.com>; "nazacomp@gmail.com" <nazacomp@gmail.com>; "matobosa@yahoo.com" <matobosa@yahoo.com>; "murad@precico.com.my" <murad@precico.com.my>; "ustmdcd@gmail.com" <ustmdcd@gmail.com>; Ummu Waheedah <assakynah@yahoo.com>; "idealis_mahasiswa@yahoogroups.com" <idealis_mahasiswa@yahoogroups.com>; "eena_sp@yahoo.com" <eena_sp@yahoo.com>; "respeks_group@yahoogroups.com" <respeks_group@yahoogroups.com>; "rozi_amiruddin@yahoo.com" <rozi_amiruddin@yahoo.com>; "shreddervirtuoso@gmail.com" <shreddervirtuoso@gmail.com>
Sent: Friday, 28 October 2011 10:28 AM
Subject: Mustahak Mendengar Nasihat Tun Mahathir. Itu Pun Jika PAS Waras.




1- Mari kita lihat pandangan jujur Ayahanda Tun Mahathir mengenai hukuman hudud yang akan dilaksanakan di Negeri Kelantan, apabila Pas tergesa-gesa menubuhkan Jawatankuasa Teknikal dan dengan serentak menghantar surat kepada DS Najib untuk berjumpa,  wahal rumusan lapuran Jawatankuasa belum lagi dibuat.

Ini menampakan tembelang PAS mengejar tarikh PRU13 setelah 22 tahun berangan-angan dan ia semata-mata bertujuan mengenakan DS Najib semasa kempen nanti.


2- Malah Tun dengan jujur menasihati dan mengingatkan Pas pada hakikat yang akan mereka tempuhi. Mengingatkan PAS tentang manisfesto dan matlamat mereka. Jika perlu ubah sekali lagi 'Negara Keadilan' kepada 'Negara Apa-Apa Pun"

Setengah orang lebih suka memanggil ia sebagai penipuan dusta Pas yang teragong.

"Mereka (Pas) mengatakan bahawa hudud hanya bagi Muslim. Jadi jika ada kecurian melibatkan seorang rakan Cina,  mereka akan memotong tangan (Muslim),  tetapi rakan Cina atau rakan India,  mereka hanya akan dapat hukuman penjara dua bulan"

"Jadi, bagi PAS itu keadilan. Sudah pasti,  jika anda melakukan kesalahan lain,  mereka akan memotong kepala anda "
-      Tun semasa Majlis Jamuan Teh anjuran Perodua.

Betul atau tidak kenyataan Tun di atas?
Di mana silap kenyataan Tun?
Adakah Tun menfitnah? Adakah Tun mencaci?
Adakah Tun menghentam dan menyerang seperti kata Malaysian Insider yang suka cucuk-cucuk dan melaga-lagakan sesiapa sahaja?

Jikalau PAS yang melaung-laungkan KEADILAN, sila perjelaskan kepada rakyat dan cari lah dari segala kitab-kitab Jingga, Kuning, Hijau dan yang telah berabok-abok untuk menjelaskan nasihat yang diingatkan oleh Tun di atas. Jika tidak PAS, akan terkancing gigi dan terkencing dalam kain.

PAS jika waras, mereka akan menganggapkan segala teguran rakyat sebagai pencambahan fikiran dan tidak terus melebel mereka sebagai jahil. Itu lah kelemahan pemimpin PAS, sesiapa yang menegur dan memberi pandangan akan dicop sebagai jahil.

Sepertimana Dewan Ulamak PAS yang melebelkan YB Zul sebagai jahil apabila beliau menegur kes 'isteri-boleh-diliwat' yang terkandung didalam Enakmen terbaru Pas.

Ini baru Tun menasihati.
Belum lagi Karpal yang menasihati dan sudah 'setuju untuk tidak-bersetuju laksanakan hudud' dimana-mana sahaja atas tanah muka bumi Malaysia.
Dan belum lagi Najib dengan team Kabinet dan Parlimen beliau.

PAS harus kaji dan kupas terlebih dahulu bagaimana untuk mengharungi isi kandungan Surat Tun Kepada Pok Nick yang telah menjadi bahan kajian di Institute Pemikiran,





__._,_.___
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

MARKETPLACE

Stay on top of your group activity without leaving the page you're on - Get the Yahoo! Toolbar now.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment