Tuesday, October 25, 2011

Re: RG2011... Re:Binkan anak luar nikah kepada bapanya

 

Dah ade manual knape x pakai. Nak juge pakai akal yg dangkal. X yah argue ikut je manual tuhan yg ditunjukkan pesuruhnye. free2 terkeluar dr jln yg lurus. mati nanti jumpe siapa gak nye. Masalah dah sesat menyesatkan pulak.

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.


From: insan manusia <insanmanusiakini@gmail.com>
Sender: respeks_group@yahoogroups.com
Date: Tue, 25 Oct 2011 14:43:32 +0800
To: <respeks_group@yahoogroups.com>
ReplyTo: respeks_group@yahoogroups.com
Subject: RG2011... Re:Binkan anak luar nikah kepada bapanya

 


tak buat keputusan ini pun merangsang anak gadis melayu islam menjadi pembunuh paling sadis didunia dengan membuang anak sendiri yg baru lahir dari atas flat,buang ke jamban,ke longkang ,di sembelih dgn pisau buang ke sungai,di tanam hidup2 atau yg baik sikit tinggalkan kat bus stop atau masjid puncanya ketakutan ya amat sangat akan di malukan dan di pandang jijik oleh masyarakat sekeliling sepanjang hayat dia dan anaknya yang masyarakatnya terkenal mempunyai sifat berbudi bahasa bersopan santun jaga tatasusila dan lemah lembut yg khabarnya susah di jumpai dlm dunia yg fana ni...


2011/10/18 abe <abdullahkb@gmail.com>
 

keputusan ini akan menyebabkan penyundalan semakin menjadi-jadi di dalam masyarakat kita

2011/10/18 roslan mohd <mohroslan@gmail.com>
 

Walaupun belum lagi dibincangkan dan diputuskan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan, tetapi saya kira adalah satu perkembangan yang baik dan wajar disokong apabila Timbalan Pengarah Bahagian Kelahiran , Kematian dan Anak Angkat JPN, Noor Azliza Shaharuddin bersama Pegawai Undang-Undang JPN, Zarifah Zulghaffar menyatakan bahawa kini anak luar nikah boleh dibinkan atau dibintikan kepada bapanya, walaupun anak itu lahir kurang daripada 6 bulan selepas ibu bapanya berkahwin.

Alasannya ialah supaya anak luar nikah itu tidak mengalami tekanan emosi yang berpanjangan dan terhukum kerana kesalahan yang tidak dilakukan oleh mereka, sekiranya nama bapa mereka tidak dinyatakan dalam surat kelahiran mereka.

Saya kira alasan itu sangat munasabah dan tindakan membinkan atau membintikan anak itu dengan bapa mereka memang wajar dilakukan.

Dengan tidak menyatakan nama bapa mereka dalam surat kelahiran mereka dan menganggap mereka sebagai anak "tak sah taraf" bererti masyarakat menghukum mereka dan tidak menerima mereka, malah memalukan mereka dan ibu bapanya sepanjang hayat.

Saya kira adalah satu perbuatan yang zalim dan tidak menyelesaikan masalah, sekiranya kita masih berpegang pada fatwa lama bahawa anak luar nikah itu tidak boleh dibinkan atau dibintikan kepada bapa mereka.
Dicatat oleh Lia Suraya di 8:32 AM





__._,_.___
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

MARKETPLACE

Stay on top of your group activity without leaving the page you're on - Get the Yahoo! Toolbar now.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment