Saturday, October 15, 2011

Re: RG2011... Respons RG: BOB LOKMAN: SEKELUMIT RIWAYAT TAULIAH

 

Ulama ialah orang berilmu atau alim yang beramal dengan Ilmunya dan dengan amalnya itu ditambahi Tuhan akan Ilmunya. Ertinya dia mendapat Ilmu melalui dua sumber iatu secara biasa dan yang langsung dikurniakan dicurahkan Tuhan kedalam hatinya yang dipanggil Ilham / wahyu / [ bergantung siapa orang itu, jika dia nabi dipanggil wahyu, jika orang awam dipanggil Ilham]

Susah nak cari Ulama sekarang, yang ramai adalah Orang Alim.

Persoalan kedudukan Saudara kita Bob Lukman, tiada kelayakan saya menilainya kerana yang mengenal seseorang itu Ulama atau tidak harus dia pun seorang Ulama juga. Ibarat seorang pendekar dapat menilai seseorang pendekar yang lain setalah diadu. Kata paar Ariffin " Tidaklah emngenal akan seorang wali itu melainkan dia seorang wali"

Saya ni hanya orang bodoh aja....sekedar kenal abc...
 
HBI

From: "Geng@yahoo.com" <Geng@yahoo.com>
To: "respeks_group@yahoogroups.com" <respeks_group@yahoogroups.com>
Sent: Saturday, 15 October 2011 8:54 PM
Subject: RG2011... Respons RG: BOB LOKMAN: SEKELUMIT RIWAYAT TAULIAH

 
From: "Azizul_Sukses 13.1" azizul.juan@gmail.com
Sekarang ni setiap benda kalau tak mengikut dasar2 kerajaan BN semuanya tak boleh..tak kiralah benda / perkara tu dilakukan atas tujuan kebaikan..dari dulu sampai sekarang sama je..

From: "A. Bakar b. Attan" a.bakar@smebank.com.my
Tun masih tak jawab soalan saya...Mana lebih baik, penceramah yang kita tahu ada Ijazah atau tidak? Tak kesah lah umno ke pas ker, dap ke menterike budak2 ke...
Dan saya Tanya lagi saudara Lokman tu dah sampai tahap ulama ker? Saya tak tahu...sebab argument tuan "AKHIRNYA PESAN GURU SAYA PADA SAYA DULU " ASAL SESEORANG MENBICARAKAN KALAMALLAH HENDAKLAH ENGKAU MENARUH HURMAT " ERTINYA JANGAN MEMBENCI / MENCELA ULAMA KERANA MENCELA ULAMA ITU MENCELA KALAMALLAH, MENCELA KALAMALLAH ITU MENCELA ALLAH...."
Sekadar boleh menbaca quran, ada ijazah agama atau dunia, atau boleh berceramah belum boleh di anggap Ulama... Saya tak mencela sesiapa...sekadar orang kurang berilmu bertanya.
Muga Allah merahmati
Perlu juga tauliah utk mengajar.takut juga ilmu yang diajar salah,ataupun yg dah diputar belit kan untuk kepentingan peribadi individu tersebut.kita pun budak baru belajar.jika belajar dari orang yg salah,maka salah lah jadinya walaupun niatnya baik iaitu utk belajar. Jais diamanahkan untuk memantau kes2 sebegini dan hanya menjalankan tugas.jangan bile dah sampai jadi kes mcm ayah pin,kita cakap JAIS tak buat kerja pulak.
 
Jgnlah lantang sgt memaki hamun org.. Dunia ni BOLAT.. Xperlulah nk bongkak nk mngutuk org..kta doakan yg terbaik je utk negara kita k.. :)
 
tabligh tu org2 dia semua xde tauliah
jais xdpt tangkap sebab dorang semua pakai ilmu halimunan



__._,_.___
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

MARKETPLACE

Stay on top of your group activity without leaving the page you're on - Get the Yahoo! Toolbar now.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment