Thursday, October 13, 2011

RG2011... 10 sejarah World War II yang tak tertulis dalam buku teks

 

(dipetik dari blog Pakcik Macam2Online)

Ok, sure korang tau tentang World War II dari buku teks, right? Kita tau tentang attack di Pearl Harbor, serangan besar2an Allied ke atas Axis di France's Normandy Beach, Battle of Iwojima dan segala bagai lagi lah.
But, there are some stories of World War II yang ramai orang di seluruh dunia tak tau, dan pakcik yang super genius ni nak cerita sikit kat korang. Behold! Haha!

1. ALEUTIAN ISLAND CAMPAIGN

image
Pada 3 Jun 1942, tentera Japan telah menyerang dan menawan Attu dan Kiska, dua pulau yang terletak berdekatan Alaska, US. Tapi lepas serangan, diorang found out yang pulau ni takde la bagus sgt untuk ditawan, malah keadaan mukabuminya tak berapa bagus dan US tak terancam pun kalau Japan occupy pulau ni.
Tambahan pula, ramai askar Japan terkorban dalam proses menawan pulau ni bukan disebabkan oleh gunfire, tetapi sebab terkena booby traps, cuaca buruk dan ada yang terkena tembakan kawan sendiri! Oh sh*t!

2. JAPANESE HOLDOUTS

image
Japanese Holdouts adalah kawasan yang ditawan Japan di pulau pulau sepanjang Lautan Pasifik, dan tentera yang menjaga kawasan ni tak mahu tunduk walaupun Japan dah menyerah kalah dalam World War II, dan ada sesetengahnya tak tau pun tentang Japan dah serah kalah!
Satu kes yang super lazat dan famous adalah Hiroo Onada, yang mana dia ni finally surrender pada tahun 1974, iaitu 29 tahun selepas Japan surrender!

3. VICHY FRANCE vs THE ALLIES

image
Ramai yang tahu yang pada tahun 1940, France dikalahkan dan ditawan oleh Germany, tapi ramai yang tak tahu yang ada French forces pasal France dah kalah, dan diorang ni berada di beberapa tempat luar France seperti di selatan Afrika, kawasan jajahan sekitar Pasifik dan di atas navy ships di sekitar Atlantik.
Dalam Operation Torch oleh Allies, French ni ingat Allies ni Germans, so diorang attack Allies! Kesannya, 556 askar Amerika terbunuh dan 837 lagi cedera. 300 askar British dan 700 askar French juga terbunuh ketika itu.

Baca artikel penuh dan banyak lagi DI SINI 













__._,_.___
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

MARKETPLACE

Stay on top of your group activity without leaving the page you're on - Get the Yahoo! Toolbar now.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment