Monday, December 30, 2013

Re: RG2011... Fwd: Peserta himpunan guling kerajaan perlu baca cerita ini!!!

 

RIZZ,
kalo mcm tu apa kata kita cadangkan kan kerajaan tetapkan harga minyak tanpa subsidi dan jual lebih mahal daripada kadar yang dikatakan "harga sebenar" tu.
so keuntungan tu boleh la digunakan untuk buat pertumbuhan ECONO-MONEY.

so amacam?


2013/12/30 Sr Rizz.r <junior.rizz@gmail.com>
 

Peserta Himpunan Guling Kerajaan Perlu Membaca Cerita Ini

 

 Percayakah anda bahawa masih ada negara di dunia yang menjual minyak pada kadar hanya beberapa sen seliter? Ya, masih ada. Hanya 5 sen seliter di Venezuela. Harga minyaknya sudah dibekukan selama dua dekad. 

Presiden Hugo Chavez, mengakui bahawa selam 14 tahun pemerintahan di Venezuela, beliau terpaksa belanjakan USD$12.5 billion setahun untuk subsidi minyak sahaja daripada pendapatan kerajaan. Chavez juga akui banyak subsidi minyak dinikmati oleh golongan yang berkereta mewah berbanding rakyat biasa.

Apakah dengan membelanjakan sejumlah wang itu untuk subsidi minyak menjadikan Venezuela negara yang lebih baik dari segi ekonomi? 

 

Kadar defisit adalah pada 15% berbanding GDP (Moody's). Kadar inflasi adalah 58.5% pada Oktober 2012. Matawang Venezuela juga turut jatuh berbanding mata wang lain di dunia.

 Kedudukan ekonomi Venezuela berdasarkan Index of Economic Freedom adalah yang keempat terburuk di dunia pada 2013. Mungkin atas faktor ini, maka Nicolas Maduro (Presiden baru Venezuela) mahu menaikkan harga minyak beransur ansur setiap tiga tahun untuk membantu tangani krisis ekonomi. 

Pemerintah sebelum ini (Chavez) tidak berani menaikkan harga minyak (5 sen ) kerana masih lagi trauma dengan tragedi rusuhan berdarah pada 28 Februari 1989. Ketika itu Presiden Carlos Andres Perez telah menaikkan harga minyak sebanyak 30%. Dilaporkan sejumlah 2,000 orang cedera dan hampir 300 orang mati kerana rusuhan tersebut. 


Rafael Ramirez, Menteri Minyak Venezuela menyatakan bahawa mempunyai rekod harga minyak yang terendah di dunia bukan satu rekod yang boleh dibanggakan. 

Menurut Detroit News, awal tahun 2014 adalah masa yang paling sesuai untuk menaikkan harga minyak bagi mengukuhkan kedudukan ekonomi kerana pilihan raya di Venezuela akan berlaku pada 2015. 

Maduro bercadang untuk mengurangkan subsidi minyak dan menggunakan duit subsidi minyak tersebut untuk melabur semula dalam pembinaan sekolah dan rumah untuk rakyat Venezuela. 

Inilah keadaannya bagi sebuah negara yang punyai harga minyak terendah di dunia. Apakah keadaan hidup rakyatnya lebih baik berbanding negara negara yang minyaknya lebih mahal dari Venezuela?




--
HIDUP NI MEMANG BANYAK MASALAH
KALO TAK DE MASALAH
ITU MASALAH NAMANYA

*THE VOICE THAT PIERCES DEEP INTO MY CHEST IS LIKE A CRY OF JOY THAT NEVER STOPS RINGING*

__._,_.___
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (2)
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment