Sunday, December 29, 2013

RG2011... Fw : Waspada!!! Curi data pengguna mesen ATM.

 

WASPADA!!! Curi data pengguna mesen ATM.


 
Kuala Lumpur: Pengguna mesin pengeluaran wang automatik (ATM) perlu berhati-hati kerana polis khuatir lebih banyak kemudahan itu dijadikan sasaran mencuri data selain daripada dua yang dikesan di Berjaya Times Square dan KLCC.

Ia kerana pemasangan peranti asing untuk mencuri data kad ATM di premis terbabit disedari pengadu yang mempunyai kemahiran dalam teknologi maklumat (IT) sedangkan tidak semua pengguna ada kebolehan itu.
Teliti mesin ATM

zwani.com myspace graphic comments

 Inginkan lebih banyak berita2 menarik dan bergambar penuh sila terjah di :
Contacts:- 012-6066326 (Call/SMS/Whatsapp/Viber/WeChat/Line)
E-mail :- zulzietextile@gmail.com
Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Kuala Lumpur, Asisten Komisioner Izany Abd Ghani, berkata pengguna perlu meneliti setiap mesin ATM yang mahu digunakan dan segera melaporkan kepada pihak berkenaan jika melihat peranti tertentu dipasang.

"Kegiatan itu berjaya dibongkar selepas pengadu yang mempunyai latar belakang IT menyedari kewujudan alatan yang pelik pada mesin ATM terbabit sebelum melaporkannya kepada polis.

"Namun bagi orang biasa yang tiada kepakaran dalam bidang IT atau tahu kewujudan kes penipuan dengan cara canggih itu, mereka adalah mangsa mudah," katanya ketika dihubungi BH, semalam.

Akhbar semalam melaporkan mengenai penahanan seorang warga Poland pada 18 Disember lalu ketika dia mengeluarkan peranti yang dipasang di slot kad ATM di ibu negara bagi mencuri data dan nombor pengenalan peribadi (PIN) pengguna untuk menghasilkan kad ATM klon.
Izany berkata, polis sedang mendapatkan kerjasama dari bank bagi membolehkan siasatan dilakukan dengan lebih mendalam seterusnya membanteras kegiatan itu dari terus berleluasa.

Bank jarang laporkan

"Apa yang menjadi masalah ialah untuk mendapatkan maklumat lebih lanjut mengenai kes-kes yang pernah berlaku kerana pihak bank jarang melaporkan kejadian seumpama itu kepada polis atas sebab-sebab tertentu.

"Ini kerana kebiasaannya, pelanggan yang menjadi mangsa penipuan akan merujuk perkara berkenaan kepada pihak bank dan tidak melaporkannya pada polis," katanya ketika dihubungi BH, semalam.

Gesa mangsa lapor polis

Justeru itu, katanya polis meminta orang ramai yang pernah menjadi mangsa agar tampil membuat laporan polis agar siasatan dapat dijalankan.

"Buat masa ini kita belum menerima sebarang laporan polis mengenai kehilangan wang dari akaun menggunakan modus operandi ini," katanya.

Siasatan mendapati suspek yang kini direman hingga 6 Januari depan pernah masuk ke negara ini beberapa kali dengan kali terakhir pada 9 Disember lalu dan rekod perjalanan sebelum itu menunjukkan suspek berada di Indonesia.

__._,_.___
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (1)
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment