Monday, December 30, 2013

Re: RG2011... Kisah Benar Jalan2 Cari Makan Di Padang Kota [3 Attachments]

Awat bil dia berlamat di Kuala Lumpur.. entah apa syarikat tuh! Biaq betoi....



On Monday, December 30, 2013 12:43 PM, "Hashim, Fasriana" <fasriana_hashim@apl.com> wrote:
 
ASSALAMUALAIKUM and a very good day to all of you, readers..
 
mari mari Tuan dengar ini cerita...
cerita yg benar, bukan yang reka reka..
crita makan sotong yg mahal gilaaaa...
rasa nak muntah then baling smula kat depa...
 
huhuhu..mesti korang nyanyi lagu ala2 lagu iklan AXION tu kan???lm dah menyepi iklan tuh...fine, kat sini, aku bukan nak promote sabon basuh pinggan...aku cuma nak share satu pengalaman, mimpi ngeri, potong kepala, cekik leher..atau apa2 lah perumpamaan yg sesuai dgn situasi ini...
 
keseronokan MAKAN di Pulau Pinang, sape yg boleh deny??? bak kata pakcik makcik yg ASTRO bayar tuh...MACAM MACAM ADA...  kami pun duk excited lah nak rasa yg itu, yg ini...so, on the final nite there, we decided to lepak makan kat Medan Selera Padang Kota...pusing2 carik parking...mak aiiiiii...punya lah ramai umat!!! tp last2, ada jugak parking...target aku nak makan laksa n pasemboq!!! jalan punya jalan punya jalan dr tempat perking, sampailah kami kat medan selera tu...ramai org, tp we managed to get a long table..there were 8 of us...excited nk makan some of penang's food signature..
 
masih belum peak story lg ni...keep on reading..
bila kami dah duduk...mak aihhhh...ramai betul waiters yg mai amek order...huhuhu..berebut2 mcm anak burung nak makan cacing dr mulut ibu burung (pengaruh tgk cartoon..hahaha) kami pon duk order la..lai chi kang...coconut shake..teh o suam...laksa, mee udang, char kuey tiaw...abah bangun p order n pilih pasemboq..datang lah sorg mamat ni duk PROMOTE SOTONG 2 RASA...aku pun tanya...SOTONG 2 RASA ni apa 2 rasa tu??beliau jawab, SOTONG KANGKUNG SEBELAH, SOTONG BAKAQ SEBELAH...so dalam kepala hotak aku yg bijak ni mengandaikan benda alah tu 1 pinggan yg ada 2 jenis sotong: sotong kangkung n sotong bakar...suami aku pon duk pikiaq benda yg sama..so my hubby said, ok..boleh la..ms tu, kat ujung meja, adik kepada biras aku yg guide kami berjalan kat penang duk bisik kat adik sebelah aku, bgtau, jgn order sotong bakar, sbb x sedap..tu sotong yg mcm ada gula tuh (aku panggil sotong kering ala2 kat pulau pangkor tu) dorg bakar..x sedap...tp husband aku x dengar, dan dah order la 2 pinggan...ok..xpa..alasan xyah order sbb x sedap, tp dah ter'order..rupe2nye..ada reason lain selain x sedap, yg kami suma x expect...nk tau apa??baca lagi dan baca...suspennn nih..heheh
 
satu2 makanan sampai...kami pon menikmatilah makanan yg di order...sampai laksa..RM3.50 bang...terus bayaq..sampai mee udang...RM8 kak..bayaq trusss...sampai char kuey tiaw..RM8 kak...bayaq lagi..lai chi kang...RM20 bang..satu mangkuk RM4...bayaq...sampai coconut shake RM sekian2...(aku x hengat)...bayaq....sume makanan sampai, kena bayar on the spot..bgus jgk...lepas mkan x payah pikir panjang..boleh trus angkat kaki jalan! tgh2 makan..sampailah si sotong 2 rasa 2 set...kerang bakaq 1 set..rupanya kepala otak aku yg cerdik ni punya gambaran pon salah terhadap sotong 2 rasa nih...igt sotong bakar tu ala2 panggang atas bara...mcm barbeque..rupanya...satu pinggan sotong kurita campor kangkung, and sepinggan sotong kering pulau pangkor bersama cicah sos ala2 sos kopok leko tu..kalo korg tanya aku, aku jawab mmg x sedap...hahaha..tp makan jugak lah..dah order kan..tekak yg baik ni di positif kan dgn minda yg positif...LAIN TEMPAT, LAIN RASA...bl tanya berapa..brader tu cakap, X PA BANG..MAKAN DULU..MAKAN DULU...aku ni dalam hati pon memuji lah..dlm banyak2 dishes yg kami order, satu ni lah yg suh makan dulu n x kesah kot...KUSANGKA PANAS PENANG SAMPAI KE PD, RUPANYA HUJAN JE KAT PD NUN...paham ke peribahasa aku? lantak korang lah! senang nak bgtau..NEVER JUDGE A BOOK BY ITS COVER...
 
makan, judge sedap x sedap n sembang punya sembang...sampailah masa nak pulang ke sarang kat CENTURY BAY PRIVATE RESIDENCE...
 
OK..PART NI SILA BACA BETUL2..DA SAMPAI PEAK NIH...
 
sebagai pelanggan yg jujur n baik n amanah, kami panggil lah brader sotong td ni untuk kira harga SOTONG 2 RASA tuh...datang lah mamat tu...sumenye RM84 bang...telinga aku ni dengar RM34, kepala otak aku yg bijak ni pon mencongak dengan cepat..RM12 kot satu set, then kerang bakar tu RM10..ok lah kot...adik ipar aku tanya,BRAPA??? masa tu baru aku dengaq brader ni jawab RM84...LAPAN PULUH EMPAT...kalo anak aku x tdo time tuh mungkin die akan cakap 'jut..jut' maksudnye TERKEJUT..TERKEJUT..aku yg macam nak GUGUR ANAK TEKAK NI tanya, yg ni satu set berapa..dia kata, SOTONG KANGKUNG RM16, SOTONG BAKAR RM20, 2 SET JADIK RM72..KERANG BAKAQ RM12...kelancaran beliau memberitahu harga membuat semua jadik patung..ala2 time stop..tau dak men AEIOU STOP???haaa..mcm tu lah..aku tengok muka biras aku yg tengah dukung anak kecik tdo, bukan anak dia ternganga, bapaknya tuh yg ternganga, mata bulat, muka x puas hati..aku rasa suma kami ni mcm nak MUNTAH KAN SMULA makanan tu, letak cantik2 ats pinggan tu balik, kasi pulang kat tokey kedai...YA ALLAHHH..itu ke harganya utk makanan yg mcm tu??? bang...kalo abg letak RM100 pon, kami mampu bayar bang...tp biarlah padan dengan rasanya, tempatnya..dah la hang berniaga kedai kat medan selera, pinggan hidang pon pinggan plastik yg kaler oren hijau tu (sila rujuk gambar)...kalo hidang atas corelle ke..noritake ke..paham jugak lah..kuantitinya pon bole la makan 3 org...dengan harga tu, SANGAT2 TIDAK BERBALOI...pak mertua aku kluarkan duet, bayar...katanya..apa nak buat, dah order, dah makan...haa..habeskan makan...espc 'sotong bakar' tuh..mmg INDAH KHABAR DARI RUPA...!!! biras aku n adik die mula gelisah..panas bontot...dgn muka x puas ati..dorg bangun, g kat kedai tu, mintak depa kluaqkan resit bertulis...haaa...situasi di kedai mula chaos...aku suka..aku suka..!!! biar dorg tau x suma customer depa buleh katok...semua pekerja kedai tu berkumpul kat situ...keadaan cuak..kalo org utara kala..KALUT DAH DEPAAAA....adik2 aku tuh siap suh dorang tenyeh nama kedai..tp kami x perasan depa duk guna resit lain...emosi da x brapa stabil ms tuh..hahaha..meh aku bgtau korang...KEDAI NO 16, HERMAN MAKANAN LAUT, MEDAN SELERA PADANG KOTA...korg x payah lah makan or order kat dorang...penipu besar!!! lintah gemok yg jadik parasit...adik2 aku kata..kak nana..lepas ni buat karangan...nnt kite share ramai2...maklumlah..aku kan teacher...hahaha..tu yg aku duk mengarang sakan nih..hehehe
 
bayangkan kalo yg datang makan situ org2 tua, pakcik2 yg x kaya mana...stakat makan kt medan selera..RM50 boleh makan mcam2...kalo order sotong 2 rasa yg mcm tu, da terencat selera mereka..kesiannn rakyat malaysia...yg ni bole x aku nk quote..SYUKURRRR MALAYSIA MASIH AMAN....nasib brader sotong x kata..masuk GST dah tu banggg...kalo ada dialog gitu, aku rasa ziyadh n yaya yg umoq setahun dua tu bangun n bagi penampaqq kat muka...hahahaha.. balik2 tu, aku tertido sambil termimpi2 sotong 2 rasa..hahaha..sepanjang perjalanan mmg kami duk bualkan tentang harga, baik yg naik vios mahupon waja...aku pasti sume sembang benda yg sama...nasib style budak2 skg, sblm makn amek gamba..ade jugak pekdahnya...hehehehe..smpai je kat apartment yg kami menginap, adik2 aku ni mula lah mengadu kat pihak2 tertentu...dengan harapan semoga nasib RM84 kami ni terbela..x bayaq smula pon xpa..tapi kami nak semoga org lain x kena sama...pak herman..pak herman...mcm mn hang meniaga ni???
 
aku bukan nak jadik batu api, bukan ada sikap iri hati..bukan nak tambah rasa benci..bukan nak bagi lingkup meniaga insan ini..aku menulis sbb aku MENANTU MITHALI..PAK MERTUA aku yg suh aku naikkan dalam FB...hahahhaa...korang gelak ke??aku dengaq tau..haha tp memang betul nih...memang bapak mertua aku yg bayar tu suh aku share ngan korang kat FB..x caye, tanya adik2 aku..nak tanya ibu mertua ku pon bole...katanya, biar lah kita je yg terkena..jgn org lain kena sama...aku nak warn korang..xpayah lah g makan kat KEDAI NO 16, HERMAN MAKANAN LAUT, MEDAN SELERA PADANG KOTA tu...x sedap mana pon..membazir duet..kalo korang bayar RM84 tu utk ikan bakar, tomyam n nasik..lagi berbaloi2...hat ni, aku rekemen kat KUALA PERLIS..kedai MONA...kami makan, puas wooo...bayaq RM300 tapi kenyang sampai petang esok!!! hahaha...tq @acu ira n @wan hanim sbb rekemen kdai sedap tuh..
 
mintak maaf kalo ade yg terasa..kot lah sedara mara pakcik herman yg terbaca..fikir2 lah harga tu smula...x baik menipu umat manusia..nnt takut tergantung kaki nak masuk syurga...kecik2 dl mak pak hang ajaq jgn menipu kan..la ni, awat hang buat lagu tuh???x bek tauuuuu...bukan dosa kcik dah ni...bdosa besarrrr..tak takut ka api neraka sok bakaq berjulang2...???NAUZUBILLAH...nnt mau kena gelak dek sotong2 yg hampa duk tekan harga tuh..dia gelak kat hampa suma...ibu aku kata, suma binatang masuk syurga..hehehe...
 
sekian dulu coretan karangan bertajuk cekik darahhh kali ini...
memang kami disembelih oleh manusia yg duk rekemen sotong 2 rasa nih..haishhhhh...
apaaaa punyaa turrrr...~
 
 
 
# sila share!!!


No comments:

Post a Comment