Monday, January 17, 2011

Re: RG09... Sistem pilihanraya yang tidak adil.

 

Sistem Demokrasi mengundi adalah wajib. Dalam Islam mengundi adalah harus.


From: Roshanizam Abu Samah <roshanizam_as@yahoo.com>
To: respeks_group@yahoogroups.com
Sent: Sunday, 12 December 2010 20:21:53
Subject: Re: RG09... Sistem pilihanraya yang tidak adil.

 

ko buatlah sendiri system ko yang adil tu



From: Mohd Halim <mohalim@yahoo.com>
To: PerisikRakyat@yahoogroups.com
Cc: Al Falaah Group <al-falaah@yahoogroups.com>; e dakwah group <e-dakwah@yahoogroups.com>; Hidayah Net <hidayahnet@yahoogroups.com>; Ingatan Group <ingatan@yahoogroups.com>; RG09 group <respeks_group@yahoogroups.com>; SahabatTazkirah <SahabatTazkirah@yahoogroups.com>; Sehati seJiwa group (Ikhwandaily) <sehati-sejiwa@yahoogroups.com>
Sent: Sat, December 11, 2010 1:43:05 PM
Subject: RG09... Sistem pilihanraya yang tidak adil.

 

Dalam kes yang diberi tiada pemenang yang layak memerintah kecuali dua parti bergabung. Untuk membolehkan membentuk kerajaan mana-mana parti politik mesti mendapat 50% atau lebih baru layak menubuh kerajaan. Kalau kurang, kerajaan campuran kena dibentuk, contohnya seperti terjadi di India dan Thailand.


From: drac king <dracking@gmail.com>
To: PerisikRakyat@yahoogroups.com
Cc: Al Falaah Group <al-falaah@yahoogroups.com>; e dakwah group <e-dakwah@yahoogroups.com>; Hidayah Net <hidayahnet@yahoogroups.com>; Ingatan Group <ingatan@yahoogroups.com>; RG09 group <respeks_group@yahoogroups.com>; SahabatTazkirah <SahabatTazkirah@yahoogroups.com>; Sehati seJiwa group (Ikhwandaily) <sehati-sejiwa@yahoogroups.com>
Sent: Fri, December 10, 2010 7:44:51 PM
Subject: Re: [PerisikRakyat] Sistem pilihanraya yang tidak adil.

 

salam tuan amri... memang benar perkara itu terjadi di banyak negara... dan pastinya byk negara islam juga..


oleh sebab itu di US dan UK mereka hanya ada 2 parti sahaja... baru dapat majoriti....

dan oleh kerana itu pakatan rakyat di wujudkan untuk berdepan dgn BN

2010/12/10 amri el ahab <amriwahab@gmail.com>
 

Salam.
Saya ingin ajak sahabat sahabat yang mempunyai minda yang terbuka untuk merenungkan tentang perkara yang hendak saya bentangkan di sini.
 
Persoalan - Benarkah melalui sistem pilihanraya berdemokrasi, pemimpin yang menang adalah pilihan majoriti rakyat kepada nya? Bila di amati kita dapati perkara ini tidak berlaku.
 
Mari kita buat sedikit kira kira..
Katakan ada 4 orang calon bertanding di satu kawasan yang pengundinya berjumlah 20 ribu orang.
Katakan keputusannya adalah saperti berikut: Calon A dapat 7000 undi,  B dapat 6500 undi dan C dapat 6500 undi.
 
Di katakan C menang dengan majoriti kerana berolih 7000 undi berbanding A & B .Jadi mana yang di katakan C menang majoriti .Dia hanya mendapat 7000 undi sedangkan majoriti pengundi berjumlah  13 ribu dari 20 ribu orang menentang dan menolak dia dengan memilih calon A & B? Secara demokrasi di manakah dikatakan dia menang atas sokongan majoriti.Sedang penentangnya lebih ramai dari penyokongnya.
 
Maka bayangkan di mana mana negara dalam dunia yang mengamalkan sistem pilihanraya saperti ini, parti yang menang dan menjadi pemerintah sebenarnya  mempunyai penyokong yang sedikit dan penentang yang ramai.(berdasarkan formula yang saya utarakan di atas)
 
Ini lah di antara sebabnya suasana politik di negara negara yang mengamalkan sistem pilihanraya tidak pernah stabil, huru hara dan boleh tumbang dengan mudah kerana pada hakikatnya masing masing parti, baik parti pemerintah atau pembankang tidak mempunyai penyokong majoriti saperti yang di gambarkan dalam sistem pilihanraya ini.
 
Hampir seluruh negara dalam dunia termasuk negara negara Islam mendokong sistem ini.Tidak adakah sistem lain yang lebih adil yang boleh di ketengahkan?
 
Wallahu'alam.
 

===================================

Salaam & Regards

Amri el Wahab

My Online Shop: http://amri-shoppe.blogspot.com

My Blog: http://hembusan-amal.blogspot.com/

=====================================

Pesanan Guru Mursyid :"Kalau kita hendak menasihati orangTanya hati kita dahulu Tujuan kita hendak beri nasihat atau hendak memberi malu pada orang.Apabila kita hendak menyampaikan ilmu kepada orang.Apakah tujuan kita? Hendak berkongsi ilmu atau hendak menunjuk yang kita lebih tahu.
Kalau kita hendak bercakap tentang sesuatu,  kita tentu tahu niat kita, hendak menunjuk kita pandai atau rasa berkewajiban menyampaikan ilmu".

Ingatlah pahala sesuatu amal ditentukan oleh keikhlasan kita.Kalau tujuan bukan kerana Allah, amalan itu akan menjadi macam debu.Bukan pahala kita dapat tapi bala.




M

__._,_.___
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"



Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment