Saturday, January 29, 2011

RG09... RENUNGAN: MENGAPA UMAT ISLAM TERHERET KE DALAM KANCAH POLITIK SEKULAR BARAT?

 

Salam sahabat sahabat pembaca sekalian,
Jauh dalam hati saya dan mungkin di hati hati tuan tuan yang cintakan Islam, sentiasa tertanya tanya tentang persoalan yang tertera di dalam subjek di atas.Dan sangat sangat inginkan jawapan munasabah dan ikhlas dari yang bijak pandai dan pejuang pejuang Islam.
 
Hari ini apabila di sebut "politik" semua orang menganggap dan menfokas maksud politik itu kepada politik barat.Ia itu politik sekular.Apabila di sebut "politik" aje mereka tidak lagi merujuk perkara penting ini kepada Islam tetapi mengarahkan pemikiran kepada sistem politik pilihanraya.Maka muncul lah istilah istilah saperti "mainan politik", "sentimen politik", " sumbangan politik", "kenyataan politik", "senyum politik" dan sebagainya.
 
Bila di tanya mengapa ramai pejuang pejuang Islam dan umat Islam terlibat dan terheret dalam politik sekular Barat yang kotor itu? Biasanya mereka menjawab "tiada pilihan".
Jawapan ini seolah olah mengambarkan bahawa Islam tidak mempunyai jalan sendiri dalam soal politik.Seolah olah Islam ini tidak sempurna dan tidak ada cara untuk berpolitik di tengah tengah politik Barat. Walaupun semua mengaku Islam itu syumul.
 
Mengapa politik sekular yang kotor dan haram ini digunakan untuk menegakkan Islam? Mengapa jika ada mana mana individu,jemaah atau badan badan Islam yang tidak terlibat dengan politik pilihanraya di cop tidak berpolitik dan di tuduh tidak berjuang? Adakah berjuang hanya sah di pentas politik sekular sahaja?
 
Bukan kah cara berpolitik cara Barat yang kita amalkan banyak yang bertentangan dengan Islam? Berpolitik dengan mengaibkan lawan, mengumpat, memfitnah,menuduh,berbohong, buat janji yang mereka tahu mereka tidak akan dapat tunaikan,mengugut pengundi yang dijangka tidak mengundi mereka dengan ugutan jahiliah,dan munafiq.Bersekongkol dengan jemaah orang kafir demi untuk menang pilihanraya walau mereka yakin mereka tidak akan dapat kuasa, kerana yang akan berkuasa apabila menang bukan mereka tetapi kaum kafir sekutu mereka itu.Ada yang rasuah, beli undi, pengundi hantu dan larikan peti undi.Mereka menghalalkan cara atas alasan tiada cara lain.Nampak sangat sistem politik ini memecah belahkan ukhwah Islamiah dan menghuru hara kan umat.Tidak hairan lah krisis demi krisis terutama krisis perpaduan ummah melanda umat Islam hari ini.
 
Orang orang Islam yang berpolitik cara sekular barat ini melalui jalan jalan yang jijik dan kotor ini kononnya untuk mendapat hasil yang baik.Politik kotor digunakan untuk mendapat negara Islam, negara yang aman makmur dan mendapat keampunan Allah.Boleh tercapaikah? Sedang kita tahu bahawa kebaikan itu hanya akan di capai dengan cara baik dan melalui jalan jalan yang baik.Mereka mengandaikan sekiranya tidak menempuh jalan kotor ini (berpolitik barat) bagaimana boleh dapat negara Islam?
 
Saya tak tahu dan inign tahu dan ingin bertanya.Pejuang pejuang Islam tolong jelaskan..Pertanyaan saya ialah, Islam yang syumul atau lengkap ini tidak ada jalan sendiri kah untuk mendaulatkan Islam itu sendiri? Atau pejuang pejuang Islam kini sengaja tidak mahu mempelajari cara bagaimana Rasulullah dan Khulafa Rasyidin menegakkan Islam? Setahu saya Rasulullah lahir di zaman politik jahiliah menguasai dunia.Namun baginda tidak pun menyertai dan terheret kedalam nya.Baginda tidak pun membuat alasan konon tiada pilihan untuk tidak menyertai politik jahiliah itu.Sebaliknya baginda berjuang menampilkan politik baginda (politik Islam) lalu membunuh politik jahiliah yang karut itu.
 
 
Wallahu"alam
 

===================================

Salaam & Regards

Amri el Wahab

My Blog: http://hembusan-amal.blogspot.com

=====================================

Pesanan Guru Mursyid :"Kalau kita hendak menasihati orangTanya hati kita dahulu Tujuan kita hendak beri nasihat atau hendak memberi malu pada orang.Apabila kita hendak menyampaikan ilmu kepada orang.Apakah tujuan kita? Hendak berkongsi ilmu atau hendak menunjuk yang kita lebih tahu.
Kalau kita hendak bercakap tentang sesuatu,  kita tentu tahu niat kita, hendak menunjuk kita pandai atau rasa berkewajiban menyampaikan ilmu".

Ingatlah pahala sesuatu amal ditentukan oleh keikhlasan kita.Kalau tujuan bukan kerana Allah, amalan itu akan menjadi macam debu.Bukan pahala kita dapat tapi bala.

__._,_.___
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"



Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment