Saturday, June 11, 2011

RG2011... Babi Buta Bo Kaap

 

Cerpen Dari Berita Minggu 12 Jun 2011 : Babi Buta Bo Kaap

Bo Kaap, Cape Town

Cerpen : Babi Buta Bo Kaap
Oleh : Fudzail
(1)
"Ada baiknya, kita belajar dari nenek moyang!"
Abdul Wahid melontar suara ke bandaraya Kaapstad. Dari kawasan Bukit Signal, Kuarter Melayu Tanjung (Cape). Di Tana Baru yang menempatkan tanah perkuburan sejak ratusan tahun lalu.
"Saya belajar dari Tuan, dari sejarah, falsafah kepada Yakjuj Makjuj dan konspirasi Dajjal!"
Firdaus, datang dari Moskow menjawab sambil meninjau dua makam 'keramat'. Makam Tuan Guru atau Imam Abdullah Kadi Abdus Salaam, seorang pangiran Kerajaan Tidore, Maluku, yang dibuang oleh kolonial Belanda ke Ceylon. Beliau kemudian dipindahkan ke Kaapstad dari 1780 hingga 1807. Yang kedua adalah makam Sayed Mogammad Darwis Alawie berasal dari Yaman.
Abdul Wahid tersenyum. Wajahnya tidak ubah seperti seorang pakcik Melayu di kampung nusantara. Bersih menampakkan keikhlasan. Sejemput  janggut yang manis.

SINI

__._,_.___
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment