Monday, June 27, 2011

FW: RG2011... CSI -Chocolate Macarons

 

Boleh bagi resepi betoi2 Macarons ni rasanak cuba buat…nati boleh saya bagitau hasilnye….

 

From: respeks_group@yahoogroups.com [mailto:respeks_group@yahoogroups.com] On Behalf Of Juraiza Abdul Aziz
Sent: Monday, June 27, 2011 4:25 PM
To: macaronbakers@googlegroups.com; homechoc@googlegroups.com; resipidotnet; mahligai@yahoogroups.com; ibu@yahoogroups.com; respeks_group@yahoogroups.com; mealtimemenus
Subject: RG2011... CSI -Chocolate Macarons

 

 

Salam semua..

alhamdulillah, web ini kembali berfungsi sedia kala, sebab minggu ini proses pertukaran hosting di lakukan.  Jadi tidak lah dapat saya mengupdate aktiviti minggu lepas. Tapi sekarang dah okayLaughing. Alhamdulillah.  Minggu ni, macam tau-tau pulakkan..web demam, saya pun ikut demam..start dari hari ahad,isnin dan selasa..alhamdulillah sudah beransur baik dan semoga saya diberikan kesihatan yang berterusan baik. Amin.

Okay..kali ini nak bercerita pasal buat macarons.  Chocolate Macarons saya bermasalah di dalam kelas macarons!  tak nak kering2!..kelas kali kedua pun sama!Yell..kenapa ni? rupanya print balik resipi asal..rupanya gula terkurang!!..cuainya saya!!!..so saya pun buat chocolate Macarons lagi sekali..tapi..YellYellCry..chocolate macarons saya berkedut!!!...Kenapa ya? saya dah ikut segalanya..segala pantang larang saya dah ikut..apa lagi ni!!..

DSC_0693

Jadi dalam keadaan nak demam tak demam tu..saya pun gagahkan diri juga untuk buat CSI - didalam kepala ini hanya ada 3 punca yang boleh saya study..Telur putih baru keluar dari peti sejuk, erti kata lain telur putih sejuk, Koko powder saya bermasalah..(tapi saya rasa tidak, sebab saya memakai serbuk koko yang berjenama), Macaronnage (cara saya menggaul) batter Macarons..Jadi saya buat 2 case study. satu putih telur sejuk, satu putih telur suhu bilik. 

Proses dimulakan dengan membuat Meringue (sebutan dia mereng)DSC_0657

Lepas tu Masukkan Badam, Gula Icing, Serbuk Coklat ke dalam meringue dalam 4 peringkat.

DSC_0663

Gaul membulat

DSC_0665

Bila dah sebati, tahap ini ialah tahap kritikal..jadi saya buat 2 cara - satu adunan saya pekatkan, satu lagi saya cairkan sedikit.

DSC_0668

Bila dipiping, adunan yang pekat akan mempunyai tips seperti dibawah..jadi lepas ni kita akan menghempaskan tray macaron kita ke meja beberapa kali sehingga permukaan menjadi smooth.

DSC_0671

yeah..jadi macam ni.

DSC_0674

Keringkan dia betul2..hasilnya..

DSC_0676

DSC_0694

Adunan yang lagi satu, yang saya cairkan sedikit..inilah hasilnya!

DSC_0691

hmm..macaranonage memang meletihkan diri ku ni...huhu..apa pun alhamdulillah..dah tau punca Laughing


--
Juraiza aka Nomie

 

__._,_.___
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment