Wednesday, April 10, 2013

RG2011... Fw: Simpanan emas Malaysia

 

 

Salam,
Simpanan emas menunjukkan kekuatan ekonomi negara. Sejak dari selepas merdeka simpanan emas Malaysia sentiasa meningkat dari 1 tonne - 72 tonne sehingga tahun 1980. Selepas Dr Mahathir mengambil alih pemerintahan negara , simpanan emas tidak lagi meningkat. 
Seterusnya pada1999, apabila Dr Mahathir mengambil alih Menteri Kewangan, negara menjual 35 Tonne emas… ingat ye bukan kilo ... tapi tonne. Sejak itu simpanan emas negara terus tidak berubah. Rujuk dilampiran yang saya sertakan dari World Gold Reserve…boleh diperolehi di internet

Saya ingin membuat satu perumpaaan … sebuah negara yang baru merdeka adalah ibarat satu keluarga baru melibat sepasang suami isteri yang baru berkahwin.


Pada beberapa tahun pertama perkahwinan.. suami akan membeli seutas gelang untuk isteri pada setiap tahun… tentu sekali isteri akan gembira.
Selepas itu .. berterusan selama beberapa tahun suami tidak membeli rantai emas lagi…. agak-agaknya tentu isterinya tentu tertanya-tanya.

Selang beberapa tahun selepas itu.. tiba-tiba suami mengambil rantai dan gelang isteri unutk dijual atau digadai.. mungkin atas alasan menambah modal perniagaan??…. tuan tuan fikirlah sendiri. apa yang isterinya  akan bayangkan pada masa itu. Sebagai orang biasa, saya mengandaikan keluarga tersebut sedang bermasalah.

Perumpamaan ini sama lah seperti simpanan emas negara yang tiba-tiba merosot…. agaknya apa masalah negara ???








__._,_.___
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (1)
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment