Tuesday, September 13, 2011

Re: RG2011... MPN Kata British Tidak Pernah Menjajah PTM

 

Mereka yang kata malaysia tidak dijajah adalah BODOH!!! Baik pindah dari negara nih..BANGANG sangat.

2011/9/13 MohdHanafi SHamid <mohdhanafi.shamid@seagate.com>
 

haiii.. sudah2 lah isue nie.... diam sudah.. bg mereka yg memutar belitkan sejarah tu yg begitu pandai tu biarkan sahaja..

kawan nie makin dgr banyak benda dh naik menyampah dgn org2 sebegini. x de lain ke nk ckap. manusia2...
yg penting kite kene bersyukur, kalau bukan keranana meraka dulu2 kite semua x kan merasa hidup cm gni.
moga tuhan mencucuri rahmat keatas meraka. amin yarabbalalamin..



2011/9/13 Shamsur Sihabuddin <mohd.shamsur@gmail.com>
 

Memang tak pernah dijajah oleh British pun. Dijajah pada definition maksudnya win in war. Malaysia tak pernah diambil secara paksa. Even masa belajar sejarah pun tak pernah pun cakap Tanah Melayu berperang dengan British. Kita diambil secara paksa oleh Jepun kemudian menentang pula Komunis. Sebab tu British was our ally during the Japanese invasion sebab diorg sepatutnya "advisors" kita. 

Cuma masa tu raja melayu ditipu. British datang dengan memberi satu jalan penyelesaian untuk raja2 melayu...dan dengan penyelesaian yang diorg bagi tu..raja melayu mesti melantik Pegawai British sebagai penasihat atau Advisor bagi setiap state. tak pernah dijajah pun secara definition tapi..since the British are advisors, they hold the power over Kings with reason of "intellect". 

Jadi secara definisi, Malaysia tidak pernah dijajah oleh British..tapi Malaysia perlu merdeka dari influence diorg. Undang2 diorg. Cara hidup diorg. So MERDEKA yang Malaysia achieved is relevant.

Mohd.Shamsur b M.Sihabuddin

 




2011/9/12 Yan <yan@plascentre.com>
kite kena tanya pd tok nenek sapa2 yg masihhidup pd zaman Tunku Abdul Rahman nak gi minta merdeka dulu..sampai depa2 tok nenek kite sanggup beri emas n gadaiape yg ade utk support tunku waktu 2...jika hingga betulah keadaannya..tentu MERDEKA yg tok nenek kite hrp dulu amat bermakna...jd tentu tok nenek kite nak sgt bebas dr belenggu asing ..itu la nmnya penjajah....

moral of the setori..sy sayang tok nenek saya....

Regards,

Y@N
Tech. / Adm.
PCSSBHD
________________________________________
From: respeks_group@yahoogroups.com [respeks_group@yahoogroups.com] on behalf of Nazaruddin Zaharin [nazaruddin.zaharin@cimb.com]
Sent: Monday, September 12, 2011 11:45 AM
Cc: respeks_group@yahoogroups.com
Subject: Re: RG2011... MPN Kata British Tidak Pernah Menjajah PTM

Mungkin definasi "Jajahan" itu yg mesti di lihat. Samada disudut sejarah atau politik.
Masaalah nya orang kita cepat melenting apabila sesuatu fakta terbuka ... Samada betul atau tidak, kita kena cari lah. Ini ada saja yg pelik dah melenting .. camna Melayu nak maju???

kalau ikut logik professor tu, ada gak betul nya. Yg lain ni dok tembak dia aje tanpa ada satu penjelasan yg menasabah yg boleh menyangkal keterangan prof tu. Dok bubuh orang sampai peribadinya , itu aje yg pandai Melayu ni.

Cuba bertenang dan berfikir sejenak. Baru boleh buat keputusan dgn tenang & bernas ...

Rgds,

Nazaruddin





suhaimi mohidin <suhaimimohidin@yahoo.com>
Sent by: respeks_group@yahoogroups.com

12/09/2011 10:29
Please respond to
respeks_group@yahoogroups.com


To
respeks_group@yahoogroups.com
cc
Subject
Re: RG2011... MPN Kata British Tidak Pernah Menjajah PTM







makna kata semua sejarah tanah melayu adalah kurang tepat~ begitu ke?

SUHAIMI


--- On Sun, 11/9/11, <> wrote:

From: <>
Subject: RG2011... MPN Kata British Tidak Pernah Menjajah PTM
To: "zzxmelayucyber" <melayucyber@yahoogroups.com>
Date: Sunday, 11 September, 2011, 11:22 AM


----- Original Message -----
From: ::-eSpAcE 9808-::<http://aa.mc655.mail.yahoo.com/mc/compose?to=rienacom@gmail.com>


Mennyanggah Kenyataan Zainal Kling,Kalau Tak Pernah Dijajah Kenapa Sambut Merdeka<http://malaysiaberih.blogspot.com/2011/09/mennyanggah-kenyataan-zainal-klingkalau.html>
Posted by TINTA HIJAU DARI KAKI BUKIT


[cid:_2_0709B28C0709ADB00014A1B848257909]<https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEirK1Xh2vT7K3EL3cS_LZ3_wkxWQFMxlBnFeuKL-uOzFTeiTu_MtwwDimGG7iuUVtKEs4YfHWF__c1iLG7RcCcJ03bY46qWWF0M6GPRiFgja9thiFJ_WraBEYe1k5JKvYYZ9Mtrz1KGAg/s1600/260px-Sejarah_Malaysia.png>

KUALA LUMP<https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEirK1Xh2vT7K3EL3cS_LZ3_wkxWQFMxlBnFeuKL-uOzFTeiTu_MtwwDimGG7iuUVtKEs4YfHWF__c1iLG7RcCcJ03bY46qWWF0M6GPRiFgja9thiFJ_WraBEYe1k5JKvYYZ9Mtrz1KGAg/s1600/260px-Sejarah_Malaysia.png>UR, 9 Sept: "Kalau kita tak pernah dijajah, buat apa sambut merdeka?" tanya Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man dalam bidasan sinis sebagai reaksi spontan kepada kenyataan sejarahwan Profesor Datuk Dr Zainal Kling yang berhujah bahawa berdasarkan fakta sejarah, Tanah Melayu 'tidak pernah terjajah', sebaliknya, hanya dinaungi atau dilindungi oleh British.

"Sekiranya benar begitu, jadi maksudnya 31 Ogos 1957 bukanlah tarikh merdeka. Jadi Dr Zainal secara tidak langsung nak bagitahu rakyat dah terkena tipu 54 tahun oleh Umno ke?" sindir beliau lagi.

Malaysiakini melaporkan bahawa Zainal berhujah berkata "fakta sejarah menunjukkan Tanah Melayu tidak pernah terjajah (oleh British)."
"Ini mesti dibaiki dari sekarang oleh semua pihak sama ada pelajar, guru, ahli politik atau pentafsir politik," katanya.

Beliau turut mendakwa adalah kesalahan yang amat besar jika rakyat menyebut negara kita terjajah selama 400 tahun kerana menurutnya sejak Perjanjian Pangkor ditandatangani pada tahun 1874, tidak pernah tercatat dalam perjanjian itu bahawa negeri akan dijajah, sebaliknya hanya dilindungi atau dinaungi.

"Dinaungi tidak sama dengan kolonial... Hanya tiga negeri sahaja yang merupakan tanah jajahan iaitu, Singapura, Melaka dan Pulau Pinang.
"(Negeri-negeri) yang lain adalah dinaungi (atau) dilindungi... Sejak mula Tanah Melayu bukan tanah jajahan atau koloni. Ini fakta sejarah dan perspektif sejarah (itu) perlu diubah.

"Jangan kita sebut, kita terjajah selama 400 tahun. Itu adalah kesalahan yang amat besar," Malaysiakini memetik beliau sebagai berkata.
Berdasarkan hujah Zainal, Tuan Ibrahim bertanya secara sinis 'adakah tarikh merdeka sebenar ialah apabila Jepun kalah dalam Perang Dunia ke 2?'
"Rakyat semakin 'fening' di bawah pemerintahan Umno. Sebenarnya ini menandakan bahawa pemikiran rakyat masih terjajah dengan pelbagai fakta mengelirukan," kata beliau.

Sementara itu, bekas Mufti Perlis Dr Mohd Asri Zainul Abidin turut menyindir hujah yang dibuat Dr Zainal.

"Prof Zainal Kling kata bahawa 'kita tidak pernah dijajah, siapa kata kita pernah dijajah itu kesalahan besar'..ertinya selama ini ramai yang tertipu..seruan menghalau penjajah, bebas dari penjajah, merdeka dari penjajahan itu semua itu tidak benar.. satu kesalahan besar.." tulis beliau secara sinis di laman Facebooknya.

"Kemerdekaan lawan bagi kehambaan atau penjajahan..ertinya tiada hari merdeka yang sebenar..kita tidak pernah dijajah..buku sejarah mesti diubah semula..entahlah..siapa yang hendak berteori silalah lagi..macam-macam ada.." tambah beliau lagi.

Sementara itu, Ketua Pengarang Siasah, Mohd Sayuti Omar turut menyindir Zainal dengan soalan-soalan bertubi di blognya.

"Saya ingin tanya profesor yang mahir sejarah itu, apakah yang dilakukan oleh British semasa mereka melindungi Tanah Melayu dalam tempoh itu mereka tidak melaksanakan kerja-kerja menjajah Tanah Melayu.


Gara-Gara 'Mat Sabu', Majlis Profesor Negara (MPN) Tiba-Tiba Kata British Tidak Pernah Menjajah 'Persekutuan Tanah Melayu' Selama Ini!<http://pahangdaily.blogspot.com/2011/09/panas-gara-gara-mat-sabu-majlis.html>
PDO

[cid:_2_078C7174078C6E2C0014A1B848257909]<https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjWxANl77tQ8sxLhcpmmrQx4RA3k_rwwQMetyp3CHEeOBBm3j_oDeiwFY-5D3A7tKsGQdqFoQdHIoQgzqtLT_XuYpaK3ht3i4ltGNIJFlg0IAkLD5W3oBGfFT0gyvwKkMoL9G-KvAXcVt-P/s320/Zainal+Kling.jpg>

Sungguh mengejutkan apabila mendapat berita tentang kenyataan Majlis Profesor Negara (MPN) yang menyatakan pendirian bahawa Tanah Melayu tidak pernah menjadi tanah jajahan British selama ini. Kenyataan panas itu dibuat oleh Ketua Kluster Sejarah Warisan dan Sosiobudaya, Profesor Datuk Dr Zainal Kling (foto) semalam. Malah, beliau turut menyatakan bahawa British hanya berperanan sebagai penaung dengan mengiktiraf Institusi dan Majlis Raja-Raja Melayu (DURBAR) sebagai pemerintah yang sah. Justeru katanya anggota polis dan pegawai Melayu yang berkhidmat pada ketika itu dibayar gaji daripada hasil Persekutuan Tanah Melayu dan bukan British, jelasnya lagi. Dalam pada itu beliau bagaimanapun mengakui pada peringkat awal ada pejuang haluan kiri Melayu yang memperjuangkan kemerdekaan daripada British, namun Parti Komunis Malaya (PKM) dikatakan bercita-cita mahu menubuhkan Republik Komunis di Tanah Melayu. "Nasionalis Melayu yang pada awalnya ingin memerintah di Tanah Melayu bersubahat dengan pejuang komunis untuk menjadikan negeri ini sebagai republik komunis," ujar Zainal dalam satu kenyataan semalam. Tindakan MPN itu adalah sebagai inisiatif untuk memberi penjelasan ekoran isu yang dibangkitkan Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu yang didakwa mengangkat Ketua Rejimen ke-10 PKM, Ahmad Indera sebagai pejuang kemerdekaan sebenar dalam satu ceramahnya di Tasik Gelugor 21 Ogos lalu.
[Kenyataan Zainal Kling ini jelas sekali mengundang kontroversi sebenarnya. Malah, sejak zaman berzaman memang kita belajar sejarah dan mengetahui negara kita telah dijajah oleh British dan yang lainnya. Kenapa tiba-tiba beliau boleh membuat kenyataan dangkal demikian. Mungkin juga kerana mahu "cover" tuduhan kononnya polis yang dibunuh oleh komunis dalam Tragedi Bukit Kepong itu bukan bekerja untuk British, sebaliknya untuk raja-raja Melayu. Nampak benar Majlis Profesor Negara (MPN) kini sudah hilang arah tujuan akbiat isu Mat Indera yang dibangkitkan oleh Mat Sabu. Mutakhir ini, pakar sejarah dan tokoh akademik semuanya jadi carca merba dan tak keruan gara-gara ingin mempertahankan kerajaan dan "menegakkan benang yang basah". Bukankah ini sesuatu yang cukup memalukan kita sebenarnya. Bahkan semua pihak wajar menolak dakwaan karut seperti ini yang ternyata dibuat hanya untuk kepentingan politik pihak-pihak tertentu sebenarnya. Mereka cuba memperbodohkan rakyat].




*********************************************************************** Privileged/confidential information may be contained in this message. If you are not the named recipient or addressee, you are hereby notified that any use review, disclosure or copying of the contents herein is strictly prohibited. In such a case, kindly discard all its contents and notify sender accordingly regarding such unauthorized disclosure or transmission by email. Opinions, conclusions, statements and other information in this message that do not relate to the official business of CIMB Group shall be understood as neither given or endorsed by it. The contents herein are meant strictly for the use of the named recipient or addressee of CIMB Group. No assumption of responsibility or liability whatsoever is undertaken by CIMB Group in respect of prohibited and unauthorised use by any other person. ***********************************************************************




------------------------------------

" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

Yahoo! Groups Links

<*> To visit your group on the web, go to:
   http://groups.yahoo.com/group/respeks_group/

<*> Your email settings:
   Individual Email | Traditional

<*> To change settings online go to:
   http://groups.yahoo.com/group/respeks_group/join
   (Yahoo! ID required)

<*> To change settings via email:
   respeks_group-digest@yahoogroups.com
   respeks_group-fullfeatured@yahoogroups.com

<*> To unsubscribe from this group, send an email to:
   respeks_group-unsubscribe@yahoogroups.com

<*> Your use of Yahoo! Groups is subject to:
   http://docs.yahoo.com/info/terms/






--
Xstream-BOP

__._,_.___
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

MARKETPLACE

Stay on top of your group activity without leaving the page you're on - Get the Yahoo! Toolbar now.


A bad score is 598. A bad idea is not checking yours, at freecreditscore.com.
.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment