Friday, September 30, 2011

Re: RG2011... Respons RG: Barang Semakin Mahal..Kasihan Generasi Yg Akn DtG

 

Btol tuh..jgn kuarkan kata2 yg menyakitkan..
Kang dtg 1 hari kita jd camtuh, jgn slhkan org lain pahtu kate zalim
xbantu plak..
What Goes around Comes around..

On 9/29/11, ahmad suhaimi <suhaimi_gerik@yahoo.com.my> wrote:
> Sy pernah tanya kakak sy makan apa hari ini ?? Dia jwp, dia kumpulkan
> suratkhabar dan jual. Beli roti canai banjir. Roti Canai tu bahagi
> dua. Makan separuh dan separuh lagi simpan untuk makan malam dan minum air
> paip. Sy tidak perlu tanya kenapa dia tak minum kopi atau teh kerana sy
> sedia maklum gas dah habis dan dia tak cukup duit nk gas. Itu sy nak cerita
> berkenaan kakak saya yg tak bayar sewa rumah (rumah sendiri dan harga rumah
> telah habis dibayar). Tidak perlu pengasuh, beli susu, pampers kerana dia
> bujang. Bil elektrik TNB berhutang dgn dia RM30 sbb kebanyakan ball lampu
> telah terbakar. Peti Ais / TV / Mesin Basuh / Pengisar semua dah rosak.
> Elektrik utk kipas 1, dua biji lampu dan cas telefon je. (utk makluman
> : telefon tu atas nama saya dan sy bayar bilnya) Bil air RM6 shj (tu pun sbb
> RM6 tu minima charge, kalau tak lagi sikit). Itulah hidupnya yg tidak serupa
> orang. Kalau hidupnya serupa orang mmg tidak cukup. Saham-saham kakak sy
> semua dah habis dijual. Keretanya pun dah dilego. Pegi kerja kena naik 2
> bas baru sampai ke tempat kerja. masa balik naik satu bas sahaja dan jalan
> kaki sejauh lebih kurang 5 kilometer sbb tak cukup duit nk bayar tambang
> bas. Malam baru sampai rumah. Sekadar coretan realiti kehidupan. Sy suka
> memetik kata-kata, "Tiada orang miskin di Malaysia ini, yang ada cuma
> pemalas yang memilih untuk hidup miskin".
> From: "Geng@yahoo.com" <Geng@yahoo.com>
> To: "respeks_group@yahoogroups.com" <respeks_group@yahoogroups.com>
> Sent: Thursday, 29 September 2011 9:14 AM
> Subject: RG2011... Respons RG: Barang Semakin Mahal..Kasihan Generasi Yg Akn
> DtG
>
>
>
> From: ayu sham <ayu_nurisham@yahoo.com>
> Assalamualaikum, secara jujurnya saya berkata duit gaji skrg kalu bwh seribu
> mmg azab yg amat sgt..umah sewa, pengasuh, brg2 anak sprt susu, pampers,
> minyak dll...itu tidak termasuk anak yg bersekolah , keta, minyak dan
> makan...bil elektrik, bil air, siap ikat perut.kita seblm mengeluarkan apa
> shj kata2 harus berfikir sedalamnya krn kata2 kita boleh menyakiti hati byk
> pihak...jgnlh kita menyakiti hati sesama saudara..Jika anda di tpt org2 yg
> gajinya rendah anda akan mengerti peritnya menjalani kehidupan...bkn semua
> bernasib baik..so kita harus menghormati sesama kita..bila keluarkan
> statement harus berfikir..maafkan saya andai menguris hati man2a pihak.
>
> From: Wan Sulaiman wansulaiman87@gmail.com
> so ape cadangan utk naikkan balik nilai mata wang kita?
>
> From: anis1222@yahoo.com
> Rasa duk mana rm800 leh survive kat kl ni umah sewa busuk2 pun rm400
>
> From: ha nif hanif_jking@yahoo.com
> apa la masalah korang semua ni? apa masalah ko nak salahkan pentadbiran BN
> sebab harga kedai makan ngan hotal mahal?
> aku sokong wansulaiman.
> semua ni atas diri sendiri. kalo ko gaji kecik tapi pandai jimat, aku rasa
> xde masalah.
> masalah orang melayu pulak, gaji 1500,belanja 2000. mana nak cukup.
> sibuk nak beli blackberry la,samsung tab la,apa la. mana nak cukup.
> aku keje sebagai jurujual kereta, apa yang aku nampak orang melayu memang
> boros.7 dari 10 customer aku memang xpandai menyimpan. gaji tinggal 800
> sibuk nak beli kereta bulanan 900. gaji 3000 potong angkasa sampai 1800.
> lepas tu mengeluh gaji xcukup. laki bini sama naik.
> gaji pokok aku 300(tiga ratus sahaja!) sebulan hanya harapkan komisyen. tapi
> aku mampu saving, beli rumah, tanah. last sekali baru aku beli kereta. sebab
> kereta susut nilai berbanding tanah dan rumah makin naik nilainya.
> kenapa aku boleh menyimpan? sebab pendapatan aku x menentu setiap bulan,
> jadi kalo bulan ni dapat lebih kena la menyimpan sekarang sebab takut bulan
> depan xde bisnes. berbanding orang makan gaji(kakitangan kerajaan
> terutamanya), korang tiap2 bulan tau ada duit masuk, tu pasal korang xpikir
> nak menyimpan.
> cara belanja tu yang penting kawan,,.,
> P/S: umur aku baru 24tahun,anak yatim piatu(mak bapak aku bukan orang kaya
> dan tak tinggalkan harta) dan aku dah ada hampir semua.rumah,tanah
> pertanian(sawit bro), saving(asb,public mutual, as1m,gold saving account),
> dan kereta(last sekali baru aku beli kereta) cara berbelanja tu yang
> penting..
> biar susah dahulu,baru senang kemudian.
>
>

__._,_.___
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

MARKETPLACE

Stay on top of your group activity without leaving the page you're on - Get the Yahoo! Toolbar now.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment