Thursday, September 29, 2011

RG2011... 12 tempat misteri yang dijumpai dalam Google Earth

 

12 tempat misteri yang dijumpai dalam Google Earth 

(Dipetik dari blog Pakcik Macam2Online )


Ok. Rasanya semua tahu pasal Google Earth kan? Dengan adanya internet, kita boleh guna Google Earth utk explore bermacam macam tempat dalam dunia ni dari rumah saja, plus kita dapat enjoy pemandangan yang pretty awesome dgn adanya bird-eye view technology dengan application ni. Bukan itu saja, Google Earth ni jugak dah banyak menolong scientists, archaeologists dan law enforcers utk undiscover bermacam macam tempat dalam dunia ni.

Yang ni adalah 10 tempat misteri yang dikira "amazing finds" dari Google Earth:

1. Tasik berdarah di Iraq

http://urbantitan.com/wp-content/uploads/2010/08/bloody-lake-iraq.jpg

Ada ura2 mengatakan tasik ni merah disebabkan wujudnya rumah penyembelihan di kawasan ni, dan ada juga yang mengatakan bahawa terlalu banyak manusia dibunuh di kawasan ni sehingga warna tasik ni jadi merah. But of course, none of them tak diterima semua, tetapi officials tak bagi apa2 explanation tentang hal ni. So, sceptics believe that fenomena ni disebabkan oleh pencemaran di tasik ni yang menyebabkan warnanya bertukar menjadi merah. Hingga hari ini, ia masih dalam kajian.

2. Wajah di tanah liat (Face in the clay)

http://urbantitan.com/wp-content/uploads/2010/08/134186-07_indianface.jpg

Yang ni pulak shot over Alberta, Canada. Kita boleh lihat wajah manusia memakai topi Native American. Fenomena ni mendapat nama gelaran "Badlands Guardian". Officials menjelaskan bahawa ianya terjadi akibat tanah liat (clay) yang terhakis. Pemandangan yang nampak macam "earphone" tu sebenarnya adalah jalanraya dan telaga minyak.

3. Pulau berbentuk hati (heart)

http://urbantitan.com/wp-content/uploads/2010/08/heart-shaped-island.jpg

Pulau ni mendapat hits yang sangatlah tinggi melampau ketika Valentine's Day lepas! Ianya terletak di Adiatric, berdekatan dengan Croatian coast dan ianya tidak berpenghuni. Saiznya adalah 130,ooo square yards dan dinamakan Galesnjak. Tuan punya pulau ni tak tahu pun tentang bentuk pulau ni hinggalah ada request dari beberapa romantic couples untukmenyewa pulau ni! WTF?!

4. Kapal yang hilang?

http://urbantitan.com/wp-content/uploads/2010/08/cruise_ship.jpg

Kapal yang kita tgk ni adalah S.S Jassem, sebuah feri kargo dari Bolivia yang terlanggar timbunan batu karang di laut Sudandan terdampar di atasnya pada tahun 2003. Google Earth berjaya merakam gambar kapal karam ni, dan ianya adalah gambar kapal karam yang terbesar dalam Google Earth! Cool!

5. Swastika (Lambang Nazi)

http://urbantitan.com/wp-content/uploads/2010/08/techblog_goog5_swastika.jpg

Ni cerita yang WTF sedikit; gambar ni menunjukkan The Coronado Naval Amphibious Base di San Diego, US yang dibina pd tahun 1967. Punyalah lama bangunan ni ada, sekor pun tak perasan yang bila shot from the sky, bentuk bangunan ni menyerupai Swastika, yakni lambang yang digunakan Nazi ketika WW2! Sbb takut ramai yg mengamok, Navy telah membelanjakan US$600,000 dalam usaha utk mengubah bentuk bangunan ni! Bahahahahah!

6. Oprah Maze

http://urbantitan.com/wp-content/uploads/2010/08/134186-09_oprahMaze.jpg

Ni bukannya hasil Photoshop wokkey! Seorang peminat setia Oprah Winfrey telah mendedikasikan masanya untuk membina corn maze pada tahun 2004. Well, nak kata hebat ke, bodoh keldai ke, pakcik pun tak tau..

Lagi sambungannya disini. 

__._,_.___
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

MARKETPLACE

Stay on top of your group activity without leaving the page you're on - Get the Yahoo! Toolbar now.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment