Tuesday, September 20, 2011

RE: RG2011... Suami jatuhi talak jika tatap Facebook

 

Ha..awk mst ade lyan owg lain ni smpai trbai tnggunjwab sbgai istri..

Klu sbb prniagaan xkn la smpai 24 jam mngadap..kn elok klu awk ajak skali hsbnd awk tgk fb tu..xla die curiga,cmbru..ape pun i’ll pray for both of u will better in your relationship..amin..

 

From: respeks_group@yahoogroups.com [mailto:respeks_group@yahoogroups.com] On Behalf Of PieLan
Sent: Tuesday, 20 September, 2011 1:37 PM
To: Kelakar@yahoogroups.com; respeks_group@yahoogroups.com
Subject: RG2011... Suami jatuhi talak jika tatap Facebook

 

 

sampai tahap nak jatuh talak sebab asyik sgt tgk facebook...ish3..

 

 

Suami jatuhi talak jika tatap Facebook

 

E-mel Artikel Cetak Artikel Tanda Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen Artikel

BARU-BARU ini saya bergaduh dengan suami sehingga dia menyebut, jika saya menatap laman sosial Facebook, jatuh talak satu ke atas saya. Jika saya tatap laman itu dalam keadaan haid, benarkah talak tidak jatuh? Namun, jika saya buka laman itu dalam keadaan suci, bermakna talak itu jatuh pada saya.

Jika suami menyetubuhi saya pada hari sama sambil berkata dia merujuk saya kembali, adakah kami sudah rujuk? Namun jika benar kami sudah rujuk dan saya kembali menatap lagi laman itu untuk kali kedua, ketiga dan seterusnya, bagaimana pula status saya? 

Adakah talak tiga jatuh ke atas saya? Adakah kami tidak boleh merujuk kembali? Suami mengatakan pada waktu itu, dia melafazkannya dalam keadaan marah dan tanpa niat. Untuk pengetahuan Datuk, laman sosial itu penting bagi saya kerana banyak maklumat penting di situ berkaitan perniagaan saya. 

NUR

Cheras 



Lafaz talak disebut suami adalah lafaz talak bersyarat iaitu jika membuka Facebook akan jatuh talak. Talak tetap akan jatuh dan terjadi jika puan buat apa yang dilarang, tidak kira sama ada puan dalam keadaan haid atau tidak. 
Talak yang dijatuhkan ke atas isteri yang berhaid adalah sah, cuma perbuatan itu berdosa. 

Suami yang menyetubuhi isteri selepas menjatuhkan talak sebenarnya sudah merujuk isterinya melalui perbuatan bersetubuh itu. Yang puan perlu buat sekarang ialah mendapatkan kepastian daripada suami terlebih dulu adakah dia berniat talak pada puan setiap kali membuka Facebook atau pengucapan itu terhad ketika dia marah. 

Semuanya bergantung pada niat suami puan ketika membuat pengucapan itu. 
Bincang dengan suami supaya talak tidak dengan mudah dipermainkan dan 
dijatuhkan.

 

 

__._,_.___
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

MARKETPLACE

Stay on top of your group activity without leaving the page you're on - Get the Yahoo! Toolbar now.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment