Sunday, September 25, 2011

RG2011... LINTAH DARAH DENGKI DENGAN KEDAI RAKYAT 1MALAYSIA!!!

 


 

LINTAH DARAH DENGKI DENGAN KEDAI RAKYAT 1MALAYSIA!!!

Author: CUCU TOK WAN | Posted at: 9:00 PM | |

William Cheng, Ketua Pegawai Eksekutif Lion Group nyata tidak mampu membendung kemarahan meluap-luap terhadap kejayaan Kedai Rakyat 1Malaysia yang menawarkan harga produk jauh lebih murah dan rendah berbanding kedai-kedai runcit konvensional yang lain. Beralasankan bimbang akan memberi kesan kepada peruncit-peruncit Cina yang bernaung di bawah Gabungan Dewan Perniagaan Perindustrian Cina (ACCIM), William Cheng yang telah MENTEKEDAGHAH banyak duit rakyat Malaysia menerusi pelbagai projek yang diperolehi, dia meminta agar peruncit-peruncit Cina juga dibekalkan dengan produk-produk yang berharga rendah.

Terdapat banyak rangkaian pasar mini atau kedai runcit yang dimiliki oleh anggota-anggota Dewan Perniagaan Cina seperti Save More dan sebagainya, tetapi mengapa pula sakit hati dengan Mydin yang berjaya memperolehi hak ke atas Kedai Rakyat 1Malaysia? Mengapa sakit hati kerana Mydin berjaya menjual produk pada harga yang jauh lebih murah berbanding dari kedai anggota-anggota Dewan Perniagaan Cina?

Selama ini, sebelum kewujudan Kedai Rakyat 1Malaysia, kebanyakan alasan yang diberikan untuk menaikkan harga adalah kononnya, kos dan harga sengaja dinaikkan oleh pengilang. Hakikatnya, puak-puak orang tengah yang sebahagiannya merupakan ahli-ahli ACCIM memang bermain-main dengan harga untuk mendapatkan keuntungan besar selain melakukan tekanan politik.

William Cheng memperkatakan tentang keuntungan rendah yang akan dihadapi oleh peruncit-peruncit Cina tetapi pernah tak dia mengeluarkan sebarang komen tentang lebihan pembayaran yang perlu dibuat oleh para pengguna untuk barang yang sengaja dinaikkan harga?

Apakah sebenarnya suara William Cheng menggambarkan keresahan DAP yang tidak boleh terus mempergunakan isu kenaikan harga apabila Kedai Rakyat 1Malaysia mendedahkan bahawa harga barangan pengguna sebenarnya telah dimanipulasi oleh puak-puak yang merupakan penyokong DAP terbanyak?

Orang yang sama juga, tidak pernah bersuara apabila pembelian produk dari pengusaha-pengusaha IKD pada harga yang rendah tetapi dijual dengan harga berkali-kali ganda di pasaran runcit. Namun apabila Kedai Rakyat 1Malaysia semakin mendapat banyak permintaan ekoran harga barang yang lebih murah berbanding mana-mana kedai runcit konvensional, maka William Cheng mula memperkatakan tentang kepentingan orang Cina.

Walhal dalam banyak hal, suaranya bukan mewakili keseluruhan orang Cina memandangkan orang Cina juga merupakan pengguna dan sentiasa mencari-cari harga yang lebih murah dan rendah. Bukan semua orang Cina seperti William Cheng yang hidupnya tidak lain selain daripada memikirkan cara bagaimana hendak menghisap darah rakyat Malaysia!!!!

Seharusnya Kedai Rakyat 1Malaysia diperbanyakkan di seluruh daerah di negara ini. Malah mungkin juga di setiap bandar dan pekan sehinggalah kaum DAP sedar bahawa helah mereka untuk menaikkan harga barang supaya fitnah terhadap kerajaan dan pembodohan ke atas kaum marhein dapat dihapuskan terus!

BRAVO untuk Mydin Mohammed Holdings Bhd kerana berani membuat pelaburan sebanyak RM1 bilion semata-mata untuk memastikan harga barangan pengguna jauh lebih rendah berbanding harga yang ditawarkan oleh pemborong-pemborong, orang tengah dan pembekal yang sebahagian besarnya merupakan ahli DAP!!!


Share

Add New Comment

  • Image

Showing 9 comments

  • Kapaktajam5563
    Satu titik permulaan yg akan membanggakan rakyat Melayu khususnya. Kaum Melayu wajar buka mata dan bersatulah demi Agama Islam dan bangsa Melayunya. Sudah terlampau lama kita ber TUAN kan ekonomi org2 Cina, sekarang kita wajib bertukar minda dan semangat kekitaan untuk terus maju kehadapan. Kita juga wajar mengurangkan kebergantungan dan menyokong kedai2 kaum Cina, kerana mereka hanya berkiblatkan wang ringgit dan TIDAK setia berkawan. Lihat apa yg bangsa mereka lakukan di PRU 12. Oleh itu, marilah bersatu dan pimpinlah negara ini di bawah kepimpinan Melayu Baru yg bertammadun dan celik erti kekuatan Ummah.
  • Kekuda
    Boleh bagi senarai terkini kedai rakyat 1 Malaysia?
  • nonbal
    Ok mula tahun depan, kita pakat sama2 kurangkan berbelanja dikedai mata sepet. Kalau boleh nak minta k'jaan perluas kedai 1 m'sia kpd barangan lain seperti hardware, sparepart kereta/motor dan barangan binaan. K'jaan dgn k'sama mydin perlu ujudkan pengusaha kilang serta orang tengah yang terdiri dari org2 melayu demi menjayakan peluasan ini.
  • hm.. walaupun gua ni adalah aktivis yg tak mesra gerombolan umno apco wal haramjadah harbi.. tapi apa yg lu nyatakan.. gua setuju, cina cina babi ni selalunya memang haramjadah kalau bab potong line dia.. pergi lah mampos sama lu org.. dah murah.. siapa nak g tempat lu yg mahal nak mampos! dah tu kurang ajar pulak.. kah kah kah..
  • Turbojunkies
    dari dulu lagi kami peniaga2 melayu tau, puak2 kapiaq harbi ni dok pemain harga/sorok barang nak bgt naik harga, la ni depa panas pungkoq dah bila DS Najib buat kedai 1Malaysia
  • Peminat Utusan
    Eh..tengok kt gambar tu senyum jer amoi tuh lepas berbelanja kt kedai 1 malaysia. ok la tuh. William Cheng bole pindah tanah besar kalau x suka.
  • susah payah
    puas aku merayau sampai 3 bandar nak cari skru dan paku di sebelah utara, satu kedai melayu pun tak jumpa...mana p menteri2 yang selalu sembang pandai, mana p ulama2 islam? bukankah ini merupakan sebahagian fardhu kifayah?
  • Cam
    kalau dia berani bukak mulut, mesti dah ada menteri, Menteri Besar atau pegawai kerajaan negeri di beri suap. 
    Office lion group ni kat Klang Parade. Kat klang pun yg pergi sane byk cina klang. org melayu keje kat situ je.
  • Azdurar
    Bersatu lah Melayu,bersatulah orang2 pertengahan dan bawahan, sokonglah kerajaan menentang puak2 cekik darah,mata sepet yg pikir depa je nak beniaga, nak untung, nk kaya,pikir ekonomi tu hok bangsa depa je, depa je nak idup senang,niaga tak kira halal haram.



__._,_.___
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

MARKETPLACE

Stay on top of your group activity without leaving the page you're on - Get the Yahoo! Toolbar now.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment