Thursday, December 22, 2011

RG2011... Lain Yg Dituntut Lain Yg Dilaksanakan SPR

 

----- Original Message -----

Fungsi dakwat kekal sudah bertukar? Ini ialah percubaan main tipu
 
selatanonline
 

Apa masalahnya dengan berita di atas? Memang tak berapa nak ada masalah andai tidak diperhatikan betul2. Lihat bawah neh betul2 ;


Faham tak apa yang dinyatakan di atas neh? Korang kena faham untuk membayangkan penipuan yang boleh dilakukan jika dakwat kekal digunakan dengan cara begini. Mari aku explain. Sekarang neh berapa ramai di antara kita yang faham kenapa BERSIH sarankan penggunaan dakwat kekal? Ia disarankan oleh BERSIH sebab ia boleh menghapuskan pengundi2 yang bermain tipu. Caranya ialah apabila ko dicalitkan dengan dakwat kekal maka ko tidak boleh mengundi lagi. Inilah dia motif utama nya. Faham?

Okey.. jadi adakah SPR gunakan dakwat kekal atas tujuan yang telah difikirkan oleh bersih? Tidak. Korang boleh baca sendiri di atas. Samada pengarah SPR yang cakap begini pada pemberita ataupun utusan yang salah lapor aku tatau. Sekarang neh mereka gunakan dakwat kekal neh untuk membolehkan seseorang mengundi. Maksudnya dah calit dakwat kekal, baru ko boleh mengundi. Faham tak?

Apa beza dakwat kekal digunakan untuk menentukan seseorang boleh mengundi dengan seseorang hilang kelayakkan untuk mengundi? Wohoiii. Banyak beza beb. Ini bukan beza cikai2. Ini beza yang sangat bahaya. Apabila ada dakwat kekal di jari / kuku ko, ko dah boleh mengundi ma. Siapa heran kalau ko mengundi 10 kali? Sapa nak heran? Ko dah ada calit dakwat kekal ma. Ko dah boleh mengundi di mana2. Ini fungsi dakwat kekal bagi spr. Calit dulu, undi kemudian.

Contoh kes ;

Azhar pergi mengundi. Pegawai calitkan dakwat kekal ke jari azhar sebagai syarat dia boleh mengundi di kawasan tersebut. Selepas mengundi, azhar keluar, pergi tukar baju, ubah muka sikit, then datang balik dengan jari yang telah dicalit. Dia tunjukkan kesan jari yang telah dicalit. Dia masih boleh mengundi kerana dakwat kekal digunakan untuk membolehkan seseorang mengundi, bukan untuk membatalkan kelayakkan seseorang mengundi berganda2.

Nah. Ini bahaya beb. Bahaya.

Berapa ramai orang2 yang dicop dengan dakwat kekal sebelum 2,3 hari pengundian menyeluruh? Mereka boleh menipu dengan hanya menunjukkan jari bahawa telah dicalit, so ada hak untuk masuk mengundi di mana2 pula. Penggunaan dakwat kekal seperti neh salah. Sepatutnya begini ;

Contoh kes ;

Azhar pergi mengundi. Selepas mengundi calon pilihan azhar, azhar dicalitkan dengan dakwat hitam sebagai tanda dia telah mengundi. Selepas itu azhar pulang ke rumah, salin baju, ubah muka sedikit dan datang semula ke kawasan mengundi. Dia beratur. Dia mengundi sekali lagi. Dan pegawai calitkan dakwat kekal aiikkkkk.. apahal kat jari lue dah ada calit hitam neh weh? Lue main tipu ka? Keluarkan.. keluarkan nama, ic, ko dah tanda no siri dalam buku kan? Okey.. pengundian oleh azhar neh batal sebab main tipu. Tak guna punya azhar.

Nah.. ini baru betul.

Dakwat kekal bukan sahaja perlu dibeli untuk PRU-13 malahan ia juga perlu digunakan dengan fungsi betul. Bayangkan sahaja dakwat kekal habis? Macam mana dengan mereka yang belum mengundi? Bayangkan sahaja ada pegawai yang enggan calitkan dakwat kekal kepada pengundi tertentu? Neh pun bahaya beb. Takde dakwat kekal di jari ialah bermaksud tiada hak untuk mengundi. Inilah yang SPR buat dengan dakwat kekal yang mereka bakal beli.

Bagaimana pula dengan seseorang yang boleh mengundi dua kali di kawasan dun dan kawasan parlimen pada hari pengundian? Itu memang boleh berlaku. Ada sesetengah orang dia boleh undi dua tempat. Satu kawasan parlimen, satu kawasan dun. Mereka bukan menipu cuma mereka memang ada nama di dua tempat.

Jadi elok sangat spr buat kad / mark hanya sesetengah orang memang ada kelayakkan mengundi dua kali. Nyatakan nama kawasan mengundi di dalam kad supaya ia tidak boleh dimanipulasi. Dan bila ditunjukkan kad neh kepada pegawai, maka mereka akan faham.

Mark untuk dun dan parlimen juga mesti dibezakan. Contohnya seseorang yang boleh mengundi dua kali mesti di mark dua kali. Katakanlah mengundi di dun akan dicalit dengan kaler merah dan mengundi di kawasan parlimen dengan warna hitam. Ini boleh mengesan penipuan. Mencegah akan hadir sendiri apabila peratusan mengesan penipuan adalah tinggi sehingga orang jadi takut menipu.

Tapi masalahnya sekarang, kita tak berapa risau sangat dengan orang yang menipu sebab kita lebih risaukan dengan spr yang akan menipu bagi mempertahankan bn dan umno. Ini lebih parah. Jika spr berterusan mempertahankan bien, selama2nya ko dan aku hanya berangan untuk tukar kerajaan, mungkin berangan sampai ke mampos.

Ameno : SPR , saya memerhatikan anda dengan rapat lagi teliti.

Posted by kelanajiwa
 
 

Lain Yang Dituntut Lain Yang Dilaksanakan Oleh SPR

 
SPR: Tempoh bantah status calon dibatal

PUTRAJAYA, 19 Dis — Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) memutuskan untuk memansuhkan tempoh bantahan berhubung kelayakan seseorang calon yang bertanding pada hari penamaan calon, dikuatkuasakan mulai pilihan raya umum ke-13.

"SPR akan menentukan (sama ada seseorang calon itu layak atau tidak)," kata Pengerusinya Tan Sri Abdul Aziz Yusof (gambar) kepada pemberita di sini hari ini.

Kata beliau, pihak yang hendak membantah kelayakan seseorang calon, yang telah diterima oleh SPR, boleh membawa kes mereka ke mahkamah.

"Pada pagi (hari penamaan calon), maaflah," katanya lagi.

Selain itu kata beliau, calon juga tidak dibenar menarik diri daripada bertanding sebaik pencalonan mereka diterima.

Langkah itu bagi membolehkan urusan mencetak kertas undi dilakukan dengan segera.

"Meskipun anda menarik nama anda, nama anda tetap akan ada pada kertas undi," katanya.

Kata beliau, perubahan-perubahan dibuat berdasarkan syor-syor dikemukakan oleh jawatankuasa pilihan khas Parlimen mengenai pilihan raya dan SPR sedang bekerja keras untuk melaksanakan perkara berkenaan.

Langkah itu termasuklah membersihkan daftar pemilih.

Selain itu kata beliau, daftar pemilih akan dipamerkan selama 14 hari mulai suku pertama tahun depan berbanding tujuh hari sekarang.

Ulasan GB

Bingai!

Lain yang dituntut oleh rakyat lain yang diberikan oleh SPR.

Kedua-dua langkah baru SPR hanya untuk mempastikan calon-calon BN yang menyerahkan borang tak kira siapa tidak dibantah, di dalam ertikata lain SPR berhak untuk menetapkan calon BN diterima sekalipun calon bermasalah.

Di dalam beberpa siri pilihanraya yang lalu, beberapa calon BN dibantah malah PAS pernah memenangi pilihanraya tanpa bertanding yang menyebabkan BN malu besar sehingga SPR dikecam oleh BN kerana mengisytiharkan kemenangan tanpa bertanding untuk calon selain BN.

BN seringkali juga meletakkan calon bermasalah seperti si bangkrap, si penjenayah, si bebal isi borang dan sebagainya sehingga bantahan dibuat dan SPR terkedu untuk membatalkan pencalonanan mereka.

Misalnya di dalam PRU yang lalu, calon PAS Wan Ubaidah Omar diisytiharkan menang tanpa bertanding bagi kerusi Dewan Undangan Negeri Kijang di Kelantan selepas calon Barisan Nasional (BN) Mustopha Ahmed didapati tidak layak untuk bertanding.

Kini tempoh bantahan dibatalkan, dan SPR mendakwa keputusannya muktamad. Kalau nak bantah bawa ke mahkamah - yang mana masing-masing faham prosesnya boleh melangkaui bertahun-tahun lamanya dan kos guaman dan mahkamah bukan murah.

Kedua, calon juga tidak dibenar menarik diri daripada bertanding sebaik pencalonan mereka diterima.

Di dalam beberapa pilihanraya yang lalu kita melihat wujudnya kes dimana beberapa kerusi menjadi pertarungan beberapa penjuru - yang sepatutnya cuma dua penjuru di antara BN dan PR. Tetapi muncul calon bebas yang ditaja untuk memecahkan undi pihak lawan. Dan pada saat akhir ada calon Bebas tarik diri dan menyebabkan rancangan mereka untuk memecahkan undi menemui kegagalan lantas kalah di dalam pilihanraya.

Justeru itu, keputusan SPR terhadap kedua-dua langkah tersebut sepatutnya ditentang oleh Pakatan rakyat.

Sementelah lagi ia tidak terkandung di dalam 8 tuntutan BERSIH. Sepatutnya SPR tidak lari dari cadangan asal.

Agenda tersembunyi SPR yang memihak kepada BN itu sepatutnya diberikan perhatian serius oleh PR dan BERSIH 3.0.

comments:

Amuraria said...

MEMANG SAH SPR KERJA KAT UMNGOK-BN !

Anonymous said...

dgan ini diCABAR segala hero@samseng
B arua N egara pergi menumbuk dan meludah muka Pengerusi/s/u dr SPR ini
SURUHANJAYA PENGKHIANAT RAKYAT yg sah jadi tali barut mereka.jika takut kalah tak perlu bubar parlimen@adakan
pilihanraya...dgn maharajalela guna agensi kerajaan,sekolah,dewan tabur duit pasukan keselamatan yg berat sbelah dn seribu satu macam lagi yg menjadi igauan tidak bernoktah.

Anonymous said...

nah, apa tunggu lagi.
cepat2lah anjurkan bersih 3.0, pr oi.

Kuda Perang said...

Nampaknya deme nak tengok Demo BERSIH 3.0 pulak ler tu!

__._,_.___
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

MARKETPLACE

Stay on top of your group activity without leaving the page you're on - Get the Yahoo! Toolbar now.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment