Friday, December 23, 2011

RG2011... Re: [Idaman_Group] SINGAPORE !! MELAYU TAK LAYAK JADI PM ?!!

 

KAH KAH KAH KAH KAH... eloklah sokong DAP lagi wahai kaum cina dari sokong MCA dan Gerakan... lagipun DAP bukanlah ahlinya hanya utk org Cina pun macam MCA dan Gerakan... ada ramai juga melayu dan India dalam DAP, begitu juga ramai cina india dan melayu dalam PKR..dalam PAS pun ada pelbagai bangsa dalam Malaysia Melayu majoriti termasuklah bangsa Cina India tetapi semua Islam ler..dan ada kelab penyokong PAS dari bangsa Cina dan India. Kalau nak kata DAP nak jadikan Penang keluar dari Malaysia tuh adalah satu kenyataan yang bodoh dan bangang...PAP dulu tak mahu pun keluar Malaysia..yang bagi keluar tuh Tunku..org UMNO ler.. tapi ingat akhir hayat Tunku pun keluar UMNO..apalah yang ada pada UMNO BARU (UMNO mana ada dah jangan nak mengarut!!!) sedangkan Tunku pun tak suka UMNO..Onn Jaafar pun UMNO tapi keluar juga dari UMNO.. Mahathir pun keluar masuk UMNO BARU..mantan PM Abdullah Badawi pun dulu pun sokong semangat 46.yang ditubuhkan oleh Tengku Razaleigh..apalah yang ada pada UMNO Baru..jenis suka bergaduh dan pecat org... jenis mempopularkan liwat, zina dan menentang hudud...mana ada bahagia masuk UMNO...duit tarak jangan citer nak pangkat dalam UMNO..PRU13 UMNO boleh menang Johor ajer..cukuplah..

2011/12/23 nizam penang <nizam_bgchik@yahoo.com>
 

 

DAP adalah parti yg diasaskan oleh PAP.Sekiranya PAP yang ambil alih Singapura kini sudah terkeluar dari malaysia, Perkara yang sama juga bakal berlaku di Penang yang kini sudah dipegang DAP.!! AWAS!!!

Sebab utama Singapura memilih utk join malaysia kerana ketika itu masalah komunis berleluasa dan ketika itu pasukan ketenteraan malaysia agak kuat berbanding s'pore. maka, dengan bergabung bersama malaysia, mereka berharap malaysia akan bantu membersihkan aktiviti komunis di s'pore juga. singapore hanya bertahan bersama malaysia selama 2 tahun.

ketka join malaysia, timbuk konflik perkauman antara melayu dan cina. Hubungan Singapura & Tanah Melayu semakin terjejas terutama sekali dalam pilihanraya pada tahun 1964, apabila PAP turut bertanding.

Sebelum menjelang pilihanraya, Lee Kuan Yew telah bertindak memperkecilkan MCA dan mendakwa pemimpin MCA tidak berkaliber dan bersahabat dgn UMNO

Sikap Kuan Yew dan PAP telah menimbulkan kemarahan bukan shj oleh pemimpin MCA tetapi juga oleh Tunku Abdul Rahman sendiri

Tindakan PAP ini dikatakan cuba mengambilalih peranan MCA yg menjaga kepentingan kaum Cina

PAP bukan shj menjadi musuh org Cina tetapi juga org Melayu
Keretakan hubungan ini semakin ketara dan akhirnya mencetuskan rusuhan pada 21 Julai dan 2 September 1964.

Tunku kecewa dgn tindakan Singapura dan jalan penyelesaian yg terbaik adl melalui perpisahan

27 April 1965, Singapura tlh adakan satu konvensyen untuk membentuk United Opposition Front yg memperjuangkan konsep persamaan hak

Malaysia for Malaysian - tiada sebarang kaum pun yg lebih asli drp kaum lain9 Mei 1965 - PAP adalah Konvensyen Perpaduan Malaysia yang semakin menyatukan org Cina utk terus memusuhi org Melayu

Kempen Kuan Yew Malaysia for Malaysian akhirnya dibalas oleh pemimpin UMNO - Jaafar Albar dgn slogan Melayu Bersatu

Pemimpin MCA turut merasa tidak senang dgn tindakan Singapura.
Tan Siew Sin & Senator T.H.Tan - pemimpin MCA yg mencadangkan perpisahan Singapura drp Malaysia

7 Ogos 1965 - Kuan Yew & Tunku tandatangani perjanjian perpisahan

9 Ogos 1965 - Parlimen meluluskan Rang Undang-undang Perpisahan
Singapura dgn rasminya keluar dr Malaysia dan menubuhkan republik 

 

 ZamR

From: hamden yahaya <mrlabiu@yahoo.com>
To: "Idaman_Group@yahoogroups.co.uk" <Idaman_Group@yahoogroups.co.uk>
Sent: Thursday, December 22, 2011 5:51 PM
Subject: Re: [Idaman_Group] SINGAPORE !! MELAYU TAK LAYAK JADI PM ?!!

 
benarlah. saya pernah dengar kabar tersebut. PAP dan DAP sebenarnya satu GROUP. Mereka anti MELAYU DAN mahu MELAYU tidak berkuasa di Malaysia. Hindarlah DAP wahai MELAYU. Sertai lah UMNO/BN demi sejahtera dan bahagia generasi MELAYU.


From: nizam penang <nizam_bgchik@yahoo.com>
To: "MalaysiaNews@yahoogroups.com" <MalaysiaNews@yahoogroups.com>; "zas62000@yahoo.com.sg" <zas62000@yahoo.com.sg>; "ziee_lipan@yahoo.com" <ziee_lipan@yahoo.com>; "angahku_01@yahoo.com" <angahku_01@yahoo.com>; "shreddervirtuoso@gmail.com" <shreddervirtuoso@gmail.com>; "ustmdcd@gmail.com" <ustmdcd@gmail.com>; "Idaman_Group@yahoogroups.co.uk" <Idaman_Group@yahoogroups.co.uk>; "ingatan@yahoogroups.com" <ingatan@yahoogroups.com>; "orang_pulau27@yahoo.com" <orang_pulau27@yahoo.com>; "pakbelang@yahoogroups.com" <pakbelang@yahoogroups.com>; "penawarku@yahoogroups.com" <penawarku@yahoogroups.com>; "PerisikRakyat@yahoogroups.com" <PerisikRakyat@yahoogroups.com>; red ha <bushwalker1212003@yahoo.com>; "eena_sp@yahoo.com" <eena_sp@yahoo.com>; "angahku_01@yahoo.com" <angahku_01@yahoo.com>; "nazacomp@gmail.com" <nazacomp@gmail.com>; "mahligai@yahoogroups.com" <mahligai@yahoogroups.com>
Cc: "poji2ya@gmail.com" <poji2ya@gmail.com>; "pendekarbloggerz@gmail.com" <pendekarbloggerz@gmail.com>
Sent: Tuesday, 20 December 2011, 10:23
Subject: [Idaman_Group] SINGAPORE !! MELAYU TAK LAYAK JADI PM ?!!

 

 


 


PEMISAHAN SINGAPURA DARIPADA MALAYSIA

" ANDA KENA TAHU NIAT JAHAT LEE KUAN YEW KETIKA ITU ADALAH UTK MEREBUT MALAYSIA KERANA SEJARAH MEMBUKTIKAN, LEE KUAN YEW MENANGIS KESEDIHAN KETIKA SINGAPURA DI KELUARKAN DARI MALAYSIA KERANA RANCANGAN MERAMPAS MALAYSIA GAGAL, JIKA BUKAN TUANKU ABDUL RAHMAN BIJAK…DI MANAKAH KITA ORG2 ISLAM MELAYU KETIKA INI? SEDAR DAN BERSYUKUR LAH UMAT ISLAM…MELAYU ISLAM SINGAPURA KINI ADALAH PENGAJARAN BUAT KITA…YA ALLAH KU BERSYUKUR DAN TERIMA KASIH TUANKU ABDUL RAHMAN DI ATAS KEBIJAKSANAAN UMNO"

Keputusan pemisahan Singapura dari Malaysia diambil secara perseorangan oleh Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj ketika beliau di London pada tahun 1965. Ketika itu Tunku Abdul Rahman bercuti selama 53 hari bagi mendapatkan rawatan di sebuah klinik di London.

Lee Kuan Yew dan parti PAP pimpinannya enggan bertolak ansur dengan kerajaan Malaysia pimpinan Tunku Abdul Rahman.

Lee Kuan Yew sering mendakwa orang Melayu hanya berjumlah 39 % sementara bukan Melayu 51 % dan melayakkan Lee Kuan Yew menjadiPerdana Menteri Malaysia sebagaimana saranan Ramanathan. [perlu rujukan]Lee Kuan Yew mempersoalkan orang Melayu sebagai penduduk jati Malaysia, mereka sebenarnya adalah juga pendatang sebagaimana Cina dan India. Contoh yang diberikan ialah Syed Jaafar Albar, ahli politik Johoryang mempunyai darah campuran keturunan Arab.

Lee Kuan Yew menyalahkan Tunku dalam kegagalan konsep "Malaysian Malaysia". Tunku dikatakan telah terpengaruh dengan ketuanan Melayu yang diperjuangkan oleh beberapa pelampau Melayu dari 'ultra Malay' dan 'Young Turk'.

Sebaliknya, Lee Kuan Yew mewar-warkan konsep "Malaysian Malay" dan mendapat sambutan banyak parti di Semenanjung Malaysia, Sabah danSarawak, kecuali MCA. Gagasan Lee Kuan Yew meliputi Singapura, Pulau Pinang, Melaka, Sabah dan Sarawak.

Sebelum 1963, PAP hanya bertanding di Singapura sahaja dan Perikatan bertanding di Semenanjung Malaysia sahaja. Tapi pada 1963, Tan Siew Sin mendesak Perikatan bertanding di Singapura, namun UMNO kalah teruk. Tan Siew Sin merupakan Presiden MCA dan Menteri Kewangan Malaysia ketika itu. Pada 1964, Lee Kuan Yew mengarahkan PAP bertanding dalam pilihan raya kebangsaan di Semenanjung Malaysia bagi menentang MCA.

UMNO mahu Perlembagaan Singapura diubah bagi menjamin masa depan orang Melayu. Sedangkan Lee Kuan Yew sebagai pemimpin Singapura yang ada autoriti dalam pentadbiran negeri Singapura enggan berbuat demikian. Sebaliknya Lee Kuan Yew berjanji akan memperbaiki kehidupan orang Melayu melalui peluang pekerjaan, pendidikan dan skim perumahan.

Dalam projek perumahan, perkampungan Melayu di Singapura telah dihapuskan. Akibatnya, beberapa pergaduhan berlaku. Julai 1964, kira-kira 114 persatuan orang Melayu bertemu dengan Othman Wok iaitu Menteri Hal Ehwal Sosial Singapura bagi membincangkan kepincangan orang Melayu Singapura.


Tatkala itu, 12,000 orang Melayu mengadakan perarakan di jalan raya Singapura. Akhirnya tercetus rusuhan kaum antara Melayu dengan Cina di Singapura . Lebih 22 orang terbunuh, 200 cedera dan 1130 ditangkap. Bulan Ogos pula, sekali lagi pergaduhan berlaku. 8 terbunuh dan 60 cedera.

Kejadian ini meyakinkan Tunku bahawa dengan mengekalkan Singapura dalam Malaysia bakal mengundang rusuhan perkauman yang lebih dashyat lagi.. Inilah sebabnya Singapura dipisahkan dari Malaysia.








--
Xstream-BOP

__._,_.___
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

MARKETPLACE

Stay on top of your group activity without leaving the page you're on - Get the Yahoo! Toolbar now.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment