Thursday, January 26, 2012

RG2011... Fw: Budak 10 Tahun Diselamatkan,

 

----- Original Message -----

Inilah Wajah Budak 10 Tahun Yang Diselamatkan, Lelaki Bogel Ditembak Mati

 
Lelaki bogel ditembak, kanak-kanak jadi tebusan bebas

KUALA LUMPUR - Seorang kanak-kanak perempuan berusia 10 tahun dari Kampung Baru di sini, yang dijadikan tebusan oleh lelaki bogel lebih lima jam dengan memasuki rumahnya, berjaya diselamatkan kira-kira jam 4.09 petang tadi.

Mangsa dapat diselamatkan setelah polis melepaskan tembakan mengenai lelaki itu.

Ketua Polis Daerah Dang Wangi, Asisten Komisioner Zulkarnain Abdul Rahman berkata, polis terpaksa melepaskan empat das tembakan, yang mengenai rusuk kiri lelaki berkenaan untuk menyelamatkan mangsa.

"Kami terpaksa mengambil tindakan itu kerana lelaki itu bertindak agresif, mangsa selamat dan dihantar ke HKL (Hospital Kuala Lumpur) untuk rawatan lanjut," katanya.

Beliau berkata, polis berhadapan dengan sitiuasi sukar apabila lelaki itu berada dengan mangsa di dalam bilik serta bersenjatakan pisau.

"Lelaki berusia 34 tahun itu tidak menuntut wang tetapi mahu dadah dan jaminan dia selamat. Pakar psikiatri turut membantu dalam kejadian ini, lelaki itu tiada rekod masalah mental," katanya.

Dalam kejadian kira-kira jam 10.30 pagi tadi, suspek masuk ke dalam rumah mangsa lalu bertindak mengambil sebilah pisau dari bahagian dapur lalu meletakkannya di leher mangsa dan mengugut ahli keluarganya supaya tidak melawan. Rumah mangsa yang terletak di Jalan Raja Mahmud mempunyai tiga bilik.

Dia kemudian membawa kanak-kanak itu masuk ke dalam bilik utama.

Sehingga jam 3 petang tadi, pasukan keselamatan mendapatkan bantuan beberapa pakar dari HKL untuk memujuk lelaki berkenaan.

Kanak-kanak perempuan itu dijadikan tebusan oleh lelaki berkenaan yang menyerbu masuk ke rumahnya ketika dia bersama sekeluarganya sedang menonton televisyen.

Pasukan keselamatan turut membawa teman wanita lelaki berkenaan ke lokasi kejadian untuk memujuk dan membebaskan mangsa.

Menurut bapa mangsa, Syafrudin, 47, yang juga seorang OKU, ketika kejadian dia berada dalam bilik dan lima ahli keluarga lain berada di ruang tamu.

Katanya, dia terkejut apabila suspek tiba-tiba masuk ke dalam rumah dan menarik salah seorang anaknya.

"Isteri, seorang lagi anak dan anak buah saya sempat berlari keluar.

"Saya tidak dapat berbuat apa-apa kerana keadaan saya dan suspek ketika itu sudah mengacukan pisau di leher anak saya serta mengugut akan mencederakan anak saya jika kami datang dekat," katanya.

Dia bagaimanapun dibawa keluar oleh anggota polis dan suspek ketika itu sudah membawa mangsa ke dalam bilik.

Menurut polis, lelaki itu dipercayai bukan penduduk di sini, tetapi berasal dari Sabah serta mempunyai rekod jenayah lampau berkaitan samun dan pernah ditangkap sebelum ini.

Kes itu disiasat mengikut Seksyen 3A Akta Culik 1961. -SH

Hostage drama: Girl rescued; man shot, dies later

KUALA LUMPUR: A 34-year-old man with a previous conviction for armed robbery, who barged into a house in Kampung Baru here and took a 10-year-old girl hostage on Monday, was shot by the police and died later in hospital.

The girl was unharmed.

Relating the ordeal, the girl's father, Shafrudin Marlis, 47, said that he, his wife and three children were watching television about 11am, when a half-naked man stormed into their home at Lorong Raja Muda Musa 6 and grabbed a knife from the kitchen.

"It was only a matter of seconds before he grabbed my daughter Fifi Ramadani and threatened to kill her if we approached him," he said, when met at the house Monday after the girl had been rescued by police and the man arrested.

Dang Wangi OCPD Asst Comm Zulkarnain Abdul Rahman said that when police arrived at the scene moments after receiving a distress call, the man had locked himself in a room in the house and taken the girl hostage.

"He demanded for drugs and water. We gave him water and also called in a psychiatric specialist from Hospital Kuala Lumpur (HKL) to talk to the man and assess his condition," he told reporters.

He said that police also brought in one of the suspect's friends to try to coax him to release the girl.

"But all our attempts failed. We then had to shoot the suspect after he became more aggressive. We fired four shots, which hit him in the rib area," ACP Zulkarnain said.

The girl was brought out safely about 4.10pm. She was unhurt but taken in an ambulance to Hospital Kuala Lumpur as she was in shock.

The man was brought out on a stretcher about 10 minutes later.

ACP Zulkarnain said the man was also taken to HKL for treatment. He succumbed to his injuries Monday evening.

As soon as the man was taken away in an ambulance, residents who had gathered at the scene cheered the police and the psychiatrist for their success in saving the girl.

He added that initial investigations showed that the man was from Sabah
-thestar


Foto ehsan NST


Polis berkejar dan berusaha selamatkan kanak-kanak perempuan 10 tahun setelah ia dijadikan tebusan di Kampung Baru.
 



Santi Ngdiono, ibu Fifi Ramadani,10, masih trauma selepas polis berjaya selamatkan anaknya yang ditahan sebagai tebusan selama 5 jam di Lorong Raja Muda Musa 6, Kampung Baru Kuala Lumpur.


Suspek dikejarkan ke Hospital Kuala Lumpur setelah cedera ditembak


Pandangan lokasi kejadian


comments:

 

Anonymous said...

bravo polis...inilah tugas polis tuan tuan...

Anonymous said...

inilah sepatutnya tugas polis, bukan menganggu perhimpunan aman.

shiren said...

nanti besar, gi cari laki tu..pastu tikam laki tu..

Anonymous said...

Alhamdulillah, budak tu selamat.
Teringat aku beberapa tahun lalu pengacara cilik RTM dibunuh kalau tak salah oleh jirannya penagih dadah. Di Kg Baru juga klu tak salah.

Berulang nampaknya.
Ya Allah, Rahmatilah bumi Msia ni dgn semakin ramai pemimpin & rakyatnya sedar bahawa hukumanMu lah sebaik2 hukuman kerana Kau yg menciptakan kami, langit & bumi, seluruh alam, segala2nya, Kau lebih tahu mana yang terbaik buat kami. Amin.

Anonymous said...

shiren baca x habis. lelaki tu dah mati ler

Anonymous said...

Bravo to the men in blue. Tapi kalau ada Himpunan Bersih lagi, diam tepi jalan dan jangan buat apa-apa tau. Baru best.

Once again, bravo and keep your fingers of the triggers, and use it when there is the necessity. K

 

 

Kanak2 Perempuan 10 Thn Dibebaskan Setelah 5 Jam Jadi Tebusan Lelaki Bogel

Gambar: Keadaan kawasan dimana penculikan berlaku NST Pix
 
Mangsa bebas selepas 5 jam jadi tebusan

KUALA LUMPUR - Seorang kanak-kanak perempuan berusia 10 tahun dari Kampung Baru di sini, yang dijadikan tebusan oleh lelaki bogel lebih lima jam dengan memasuki rumahnya, berjaya diselamatkan.

Mangsa diselamatkan kira-kira jam 4.05 petang tadi.

Terdahulu, bapa mangsa dengan bantuan pakar dari Hospital Kuala Lumpur (HKL) memujuk lelaki berkenaan agar membebaskan anak perempuannya yang dijadikan tebusan sejak jam 10.30 pagi tadi.

Wartawan Sinar Harian yang berada di lokasi kejadian melaporkan, kanak-kanak perempuan itu dijadikan tebusan oleh lelaki berkenaan yang menyerbu masuk ke rumahnya ketika dia bersama sekeluarganya sedang menonton televisyen.

Pasukan keselamatan mendapatkan bantuan beberapa pakar dari HKL untuk memujuk lelaki berkenaan.

Malah, pemerhatian mendapati pasukan keselamatan turut membawa teman wanita lelaki berkenaan ke lokasi kejadian untuk memujuk dan membebaskan mangsa.

Menurut anggota keluarga, mangsa anak sulung dilarikan suspek dan kini berada dalam salah sebuah bilik di rumah mereka. Rumah itu mempunyai tiga bilik.

Lain-lain anggota keluarga mangsa kini berada di luar rumah mereka yang terletak di Jalan Raja Muda Musa 6.

Menurut bapa mangsa, Syafrudin, 47, yang juga seorang OKU, ketika kejadian kira-kira jam 10.30 pagi itu, dia berada di dalam bilik dan lima ahli keluarga lain berada di ruang tamu.

Katanya, dia terkejut apabila suspek tiba-tiba masuk ke dalam rumah dan menarik salah seorang anaknya.

"Ahli keluarga lain iaitu isteri, seorang lagi anak dan anak buah saya sempat berlari keluar.

"Saya tidak dapat berbuat apa-apa kerana keadaan saya dan suspek ketika itu sudah mengacukan pisau di leher anak saya serta mengugut akan mencederakan anak saya jika kami datang dekat," katanya.

Dia bagaimanapun dibawa keluar oleh anggota polis dan suspek ketika itu sudah membawa mangsa ke dalam bilik.
-SH

Kg Baru hostage situation: Girl rescued by police, man held

KUALA LUMPUR: The 10-year-old girl taken hostage by a mentally ill man has been rescued by police.

The girl was taken out of the house, where she being held by the man about 4.10pm Monday. She was seen crying while being put into an ambulance but looked unhurt.

Four shots were heard before the girl was rescued.

At about 4.15pm, the man was brought out on a stretcher alive and taken away in an ambulance. The extent of his injuries are unknown.

Earlier, at about 10.30am, the man who had been spotted walking in the nude near Lorong Raja Muda Musa 6, rushed into a house along the road and grabbed the girl at knife-point.

The girl's family was watching television at the time of the incident.

The man had threatened to kill the girl if anyone approached him.
-thestar

__._,_.___
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment