Thursday, January 26, 2012

RG2011... Fw: Gerakan Islam Dunia Ambil Contoh Daripada PAS

 

----- Original Message -----

Tahalluf Siasi, Gerakan Islam Dunia Ambil Contoh Daripada PAS
 
selatanonline
Blog Mtd-Benut.blogspot.com
 
BATU PAHATTimbalan Presiden PAS, Hj. Mohammad Sabu berkata gerakan Islam tersohor dunia seperti Ikhwanul Muslimin telah mengambil pendekatan kerjasama politik daripada PAS bagi diamalkan di negara mereka.

Hasil daripada pengamalan itu katanya mempamerkan satu kejayaan yang memberangsangkan dan ini memberi gambaran bahawa tahalluf siasi itu diharuskan oleh syarak.

"Tahalluf (kerjasama politik), rupanya ia berlaku di seluruh dunia. Lubnan bertahalluf termasuk dengan kristian dan Hizbullah.

"Calon Ikhwanul Muslimin ada calon kristian. Inilah penerokaan para ulamak dalam nak tukar regim zalim UMNO Mesir.

"Kalau tidak bergabung termasuk koptik, Ikhwanul Muslimin (mungkin) tak boleh berjaya besar.

"Jangan ada orang Islam terkejut kalau ada orang bukan Islam calon PAS sebab tahalluf dibuat gerakan Islam seluruh dunia bahkan kita mendahului," katanya lagi.

Menurut beliau, pada era 90an kerjasama politik telah turut dilakukan dengan parti Semangat 46. Hal ini berlaku kerana mendapati untuk tempoh tersebut, jalinan kerjasama dengan DAP diakui amat susah.

"Melayu takut dengan DAP. Tengok muka pemimpin DAP takut. (termakan dakwaan) DAP anti Melayu.

"Melayu tidak boleh terima begitu juga dengan Cina. Kena potong awang liku.

"Keadaan ini berlangsung bertahun-tahun. Yang bekerjasama ialah BN. Menanglah (BN) dalam pilihan raya," katanya lagi.

Namun ujarnya lagi, menjelang tahun 1999, PAS telah menongkah arus apabila mengambil tindakan nekad iaitu berkawan dengan DAP dan penerokaan itu sekali lagi memperlihatkan kedua-dua parti ada titik persamaan meskipun mempunyai dasar yang berlainan.

"Kini kita teroka. Bincang tahu ada beza DAP-PAS ada dasarnya. Kita dapati ada perbezaan sikit tapi persamaannya banyak.

"(iaitu) Menentang kezaliman, ISA, Akta cetak. Semua Pakatan Rakyat tak suka. Rasuah. Oleh itu banyak perkara persamaan. Kita telah buat persefahaman yang diterima bersama.

"Yang terdapat dalam perlembagaan. Islam agama persekutuan. Raja Melayu. Hak istimewa orang Melayu. Bahasa Melayu bahasa kebangsaan. Semua terima. (dan boleh) Bekerjasama," katanya lagi.

Justeru itu jelas beliau lagi, kejayaan telahpun diperolehi bagi membolehkan Pakatan Rakyat menubuhkan kerajaan di beberapa buah negeri hasil daripada kerjasama yang diadakan.

"2008 pilihan raya dapat selesaikan masalah bertanding satu lawan satu. 5 negeri dapat," ujar beliau lagi.

Beliau berkata demikian ketika menyampaikan ucapannya pada satu majlis ceramah yang dianjurkan PAS Kawasan Sri Gading baru-baru ini.
 
Posted by ibn_bacoks

__._,_.___
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment