ALOR SETAR - Tindakan memfailkan injunksi di Mahkamah Tinggi semalam terpaksa dibuat bagi mempertahankan Madrasah Salihiah, setelah Kerajaan Negeri dilihat seperti mendesak untuk merobohkan bangunan berkenaan.

Pengerusi Badan Bertindak Selamatkan Madrasah Salihiah (BBSMS), Mansor Ahmad berkata, tuntutan berkenaan dibuat melalui panel peguam Tetuan Ahmad Rusydi Md Nor & Partners, peguam cara bagi Plaintif sekitar jam 9.45 pagi di Mahkamah Tinggi, Alor Setar.

Katanya, berdasarkan penyataan tuntutan, Plaintif Jamludin Murad, 58, adalah seorang ahli jawatankuasa Madrasah Salihiah Kanchut dan turut memegang jawatan sebagai Timbalan Pengerusi.

"Defendan pertama adalah Majlis Agama Islam Negeri Kedah (Maik) yang merupakan pemegang amanah wakaf bagi tanah berkenaan, defendan kedua iaitu Pentadbir Tanah Daerah Kota Setar serta defendan ketiga adalah Kerajaan Negeri Kedah.

"Proses memfailkan tuntutan disaksikan oleh Penolong Kanan Pendaftar, Mahkamah Tinggi Alor Setar, Mohd Hadi Hakimi Harun dan tarikh sebutan akan dilakukan pada 6 Februari 2012," katanya kepada sidang media, di Madrasah Salihiah, Tambang Badak, di sini, semalam.

Mansor berkata, tuntutan injunksi berkenaan dibuat untuk menghalang defendan kedua dan ketiga melalui apa cara sekalipun untuk mengosongkan tanah berkenaan atau meruntuhkan Madrasah Salihiah.

"Pengendorsan tuntutan turut melibatkan deklarasi bahawa keputusan fatwa yang dibuat pada 4 Julai 2011 adalah terbatal dan tidak sah, deklarasi keputusan fatwa pada 21 Jun 2010 adalah sah serta mengikat, kos, apa-apa perintah oleh Mahkamah Tinggi," katanya.

Beliau berkata, mereka bersama badan bukan kerajaan lain (NGO) antaranya Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) sentiasa menyokong penuh keputusan Jawatankuasa Madrasah Salihiah mempertahankan madrasah itu dan meletakkan sepenuhnya kepercayaan kepada panel peguam untuk membawa kes berkenaan.

"Keputusan untuk membawa perkara ini kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan mahkamah dibuat setelah Kerajaan Negeri seolah-olah tergesa-gesa untuk meneruskan proses merobohkan madrasah.

"Kita akan meneruskan usaha yang dirancang sebelum ini untuk mempertahankan madrasah termasuk menghantar memorandum kepada Tuanku Sultan sebagai tindakan susulan berhubung isu ini," katanya.

 

UMNO sudah gila, guna mahkamah untuk tolak keputusan Majlis Fatwa
 
selatanonline
Oleh Pengundi PAS Kedah

 Puak UMNO ni dah gila tak ketahuan hala....depa failkan injuksi ke mahkamah utk membatalkan fatwa yg telah diputuskan oleh Majlis Fatwa Kedah.....aku rasa ini kali pertama aku dengar suatu fatwa dibawa ke mahkamah utk diputuskan sebagai 'batal'....adakah kuasa mahkamah hanya dikepalai oleh seorang atau dua hakim punya kredibiliti utk membatalkan suatu fatwa yg dibuat secara musyawarah mengikut perimbangan maslahah dan hukum-hakam oleh 10 ulamak besar Kedah.

Sudah ketandusan isu puak2 ini hinggakan hukum-hakam dijadikan bahan mainan dgn mahkamah yg tak ikut hukum Islam dijadikan platform penghakiman.

Mereka tolak ulamak mentah2 dan lebih yakin dengan 'ilmu Islam' yang dimiliki oleh hakim. Mereka mereka begitu berani untuk biadap dengan ulamak serta menolak hasil muzakarah ulamak? Kerana depa lebih yakin dan taksub terhadap pandangan para penasihat mereka iaitu Yahudi APCO, Tuang Guru Chua Soi Lek, Tuang Guru Samy Vellu dan Tuang Guru Joseph Pairin Kitingan totok Kristian.

Marilah kita memerangi golongan yang MENOLAK ULAMAK ini sehingga mereka tersungkok makan tanah. Allahuakbar
 
Posted by aya
 
 
 
Penjelasan Mufti Kedah.....puak2 tak puas hati tu masih tak puas hati lagi ka???
 
selatanonline
 
 
 
 

kalau puak2 umno ni masih lagi tak paham dan tak reti....aku rasa dah pakat kena pi mandi ayaq 40 jenis bunga lah kot.....

yg dok hingaq tu pun entah apa kelulusan yang depa ada.....kepala depa pun takat SPM saja, yang jadi pak turut pun hanya sbb kepentingan politik saja....dah tu, kaitkan dgn orang itu ini....macam depa lah pandai dan mahir segala......

patut padan kalau puak2 ni dok menentang lagi, aku syorkan kpd Tuanku Sultan supaya ambik tindakan ke atas puak2 tak reti bahasa tu.....

lagi apa mau kata.....aku bancuh saja.....
 
Posted by kelanajiwa