Tuesday, August 14, 2012

Re: RG2011... Melayu Singapura tak ada pilihan?

 

Nak jaga Melayulah mesti sisihkan komponen itu. Jika tidak, seluruh malaysia akan jadi macam Penang.  SAMA RATA tetapi TAK SAMA RASA. Melayu naik kenderaan awam tetapi Cina dan lain nya naik kereta. jalan raya untuk mereka sebab Melayu telah disempitkan hidup mereka dengan sengaja. 
 
rhirowati - rhirowati

From: wakkam <naim_222@yahoo.com>
To: Respeks <respeks_group@yahoogroups.com>
Sent: Sunday, August 12, 2012 10:58 PM
Subject: Fw: RG2011... Melayu Singapura tak ada pilihan?

 


kalao betol umno jaga melayu takkan jatuh singapura dan penang kat cina....

----- Forwarded Message -----
From: Hilmi_Budiman <hillmayms@gmail.com>
To: respeks_group@yahoogroups.com
Sent: Friday, August 10, 2012 11:42 AM
Subject: Re: RG2011... Melayu Singapura tak ada pilihan?

 
beza dgn malaysia, melayu islam masih dipertahankan..cuba tgk kabinet kat sana bangsa apa? jadi semua keputusan terpaksa rujuk kabinet yg bila undian dibuat, semua menjurus kearah bangsa dan agama itu..bangsa Melayu ISLAM ada apa kat sana?

2012/8/9 Wan Zailan <wanzailan@ajikl.com.my>
 

Apa beza dengan malaysia,
mrsm dulu 100% melayu, tapi umno tak psal pasal bagi kat cina dan india, org tak minta, malah tak tanya pun ermmm
terbaru di penang, umno beli tanah dgn penduduk murah, jual kat cian mahal, kaya umno tu,pandai dia menaiga, melayu kampung, dah tak ada tanah ermmm
----- Original Message -----
From: Nas Isma
Sent: Tuesday, August 07, 2012 1:14 PM
Subject: RG2011... Melayu Singapura tak ada pilihan?

 
 
Singapura menjadi kota kosmopolitan milek kaum pendatang Cina tanpa perlu memikirkan nasib orang Melayu sebab Melayu Singapura bukan lagi kaum pribumi? Dasar Singapura ialah SAMA RATA SAMA RATA. Melayu Singapura telah kehilangan HAK KEISTIMEWAAN  mereka sebaik sahaja negara pulau itu ditendang keluar dari Malaysia pada tahun 1965. Sesungguhnya ini satu pengajaran dan tamparan hebat buat orang Melayu di Malaysia yang galak dan amat ghairah berpolitik dengan cantas-mencatas dan njatuh-menjatuhkan sesama sendiri, tetapi mereka sering mudah lupa diri bahawa percaturan politik dan kuasa sangat rapat hubungan dengan kepentingan dan kekuatan bangsa. Konsep 'Nation-State' atau Negara-Bangsa itu lahir dari dari sekumpulan masyarakat yang berjuang untuk bersatu sebagai sebuah bangsa yang bermarwah dan Melayu itu sebenarnya adalah rumpun bangsa besar yang tingal ribuan tahun dahulu di Gugusan Kepulauan Melayu atau Nusantara... Jika bangsa Cina ada benua China, India benua India, bangsa Melayu ada Gugusan Kepulauan Melayu yang dihuni oleh lebih 350 juta orang penduduk. Justeru bangsa Melayu adalah bangsa terbesar selepas India dan China di Asia..

(Haji Naseron Ismail, mantan Pensyarah Sains Politik & Kerajaan Perbandingan Asia Tengara)

 

1) Masyarakat Melayu Singapura selama hampir 20 tahun secara sengaja telah disisihkan daripada menjalani latihan wajib Khidmat Negara yang bertujuan untuk memberikan latihan ketenteraan kepada belia negara tersebut. Pada awal tahun 1970-an, apabila angkatan tentera British berundur dari Singapura, ramai bekas pekerja Melayu yang berkhidmat dengan angkatan tentera British sukar untuk diterima bekerja di dalam Angkatan Tentera Singapura (SAF). 

Bagi orang Melayu yang dibenarkan menyertai SAF, menjadi satu rahsia yang diketahui umum bahawa mereka dinafikan hak daripada menyertai 'Unit Sensitif' di dalam SAF walaupun mereka memiliki kelayakan tinggi. Malahan Lee Hsien Loong, Perdana Menteri Singapura pada hari ini, di dalam akhbar Straits Times bertarikh 20 Julai 1987 telah mengesahkan bahawa jawatan tertentu di dalam SAF telah ditutup kepada orang Melayu atas alasan 'keselamatan negara' kerana kesetiaan mereka terhadap negara sentiasa diragui oleh Pemerintah Singapura.

2) Golongan berpendidikan tinggi dan profesional dari etnik minoriti sukar mendapatkan kerja berjawatan tinggi dan kenaikan pangkat walaupun mempunyai kelayakan akademik. Kesukaran yang dihadapi oleh profesional Melayu di Singapura terutamanya ketika mencari kerja di firma Cina tempatan menjadi punca ramai diantara mereka lebih memilih untuk bekerja di dalam syarikat Multinasional Barat. Kajian yang dibuat oleh Dr. Lily Zubaidah Ibrahim telah mendedahkan ramai profesional dari kumpulan minoriti mula mempersoalkan dengan serius tentang apa sebenarnya yang diamalkan dalam konsep berbilang kaum dan meritokrasi yang ideal dalam bidang pekerjaan sebagaimana yang diwar-warkan oleh Pemerintah Singapura.

3) Sebagaimana kuota penduduk etnik di kawasan perumahan, pelajar Melayu di setiap sekolah sejak tahun 1988 dicadangkan supaya tidak melebihi 25% daripada bilangan pelajar kaum lain bertujuan untuk mengurangkan bilangan pelajar Melayu di sekolah tertentu atas alasan menghina iaitu untuk meningkatkan prestasi akademik pelajar dan sekolah walaupun tida kajian ilmiah yang terperinci dibuat untuk mewajarkan pelaksanaan dasar kuota tersebut. 

 4) Walaupun hampir 14% penduduk Singapura terdiri daripada masyarakat Melayu dan merupakan kaum kedua terbesar, tetapi jumlah perwakilan masyarakat Melayu di Parlimen Singapura telah menjunam teruk hingga ke tahap 9.8% sahaja pada tahun 1991. Pernah dalam satu masa iaitu dari Bulan Disember 1980 hingga Januari 1985, tidak ada seorang pun Melayu dilantik sebagai Menteri Kabinet, hanya ada seorang Melayu iaitu Dr. Mattar berkhidmat itu pun hanya sebagai pemangku Menteri. Menjelang tahun 1990-an, hanya ada seorang wakil Melayu yang dilantik sebagai Menteri Kabinet Singapura. 

  Sebagaimana di dalam tentera, Menteri Kabinet Melayu juga disisihkan daripada memegang portfolio penting disebalik alasan menghina kononnya mereka kurang berkelayakan. Walaupun Kabinet Singapura mempunyai dua orang Timbalan Perdana Menteri, jawatan tersebut hanya diisi oleh kaum Cina dan India sahaja dan tidak pernah diisi oleh kaum Melayu. (Bayangkan tuntutan Ultra-Kiasu yang mahukan negara kita mempunyai dua jawatan TPM. Siapakah yang mereka mahukan untuk mengisi jawatan TPM-2 itu?).













__._,_.___
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment