Sunday, January 13, 2013

Re: RG2011... Tips dan petua untuk mahir dalam bahasa Inggeris dalam 2013

 

Tip ringkas tapi amat berharga..terima kasih cikgu Yusoff bolehlah digunakan tips ini untuk mengajar murid-murid bahasa inggeris...

--- On Tue, 8/1/13, Mohd Yusoff <cikgutuition@yahoo.com> wrote:

From: Mohd Yusoff <cikgutuition@yahoo.com>
Subject: RG2011... Tips dan petua untuk mahir dalam bahasa Inggeris dalam 2013
To: "respeks_group@yahoogroups.com" <respeks_group@yahoogroups.com>
Date: Tuesday, 8 January, 2013, 3:45 PM

 
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera kepada semua Warga Respeks

Ini antara ringkasan tips dan petua yang cikgu rasa anda boleh gunakan untuk membimbing anda dalam usaha anda meningkatkan kemahiran berbahasa Inggeris dalam tahun 2013 ini.

1. Kuasai tatabahasa bahasa Inggeris dan ianya akan memudahkan usaha anda untuk menjadi lebih mahir dalam komunikasi bahasa Inggeris anda.

Ramai yang tidak suka dan agak phobia apabila mereka mendengar yang mereka perlu belajar balik grammar bahasa Inggeris ini sedangkan mengikut pengalaman cikgu mengajar bahasa Inggeris,secara ikhlasnya memang kena belajar semula grammar bahasa Inggeris ini kerana inilah cara paling cepat dan mudah untuk mahir dalam komunikasi bahasa Inggeris dan grammar bahasa Inggeris akan:-

i. Memudahkan kita memilih perkataan yang betul dalam ayat-ayat bahasa Inggeris kita seperti bilakah kita perlu gunakan beauty, beautify, beautiful dan beautifully yang semuanya seakan-akan serupa tetapi yang mana satu yang perlu kita gunakan berdasarkan konteks ayat.

ii. Membantu kita membuat perubahan yang betul kepada sesuatu perkataan dalam bahasa Inggeris seperti bilakah boy menjadi boys dan bila pula kita tukarkan kata kerja eat menjadi ate atau eaten dan bila pula kita perlu gunakan eating?

iii. Memastikan subject yang terdiri dari kata nama dan kata ganti nama di padannkan dengan verbs yang betul dan menunjukkan masa yang betul seperti I dipadankan dengan am untuk untuk menunjukkan sekarang seperti I am hungry now dan is di padankan dengan kata nama tunggal seperti Ali is busy right nowdan sebagainya.

2. Membaca bahan-bahan dalam bahasa Inggeris

Mengikut pengalaman peribadi cikgu,inilah antara aspek yang paling penting dan paling berkesan untuk membantu kita menjadi mahir dalam bahasa Inggeris. Pembacaan bahan-bahan dalam bahasa Inggeris akan membantu kita untuk:-

i. Meningkatkan kosa kata bahasa Inggeris kita.

ii. Menyerap struktur ayat bahasa Inggeris yang betul yang kemudiannya boleh kita gunakan semula dalam penulisan dan perbualan bahasa Inggeris.

iii. Memahami tatabahasa bahasa Inggeris dengan melihat bagaimana ayat-ayat bahasa Inggeris ditulis dalam tatabahasa yang betul.

iv. Membantu aspek perbualan kita dengan melihat contoh-contoh ayat dalam bahan bacaan tersebut. Dengan membaca kuat,kita juga boleh melatihkan diri kita untuk lebih selesa bercakap dalam bahasa Inggeris.

3. Merujuk kepada kamus

Kamus patut menjadi bahan rujukan utama kita dalam mempelajari bahasa Inggeris dan oleh itu kita perlu mepunyai kamus yang agak lengkap fungsi ia seperti kamus Oxford English-English-Malay yang boleh memberi maklumat penting seperti:-

i. Makna sesuatu perkataan itu.

ii. Jenis perkataan itu samaada ianya kata nama, kata ganti nama,adjektif dan sebagainya.

iii. Kata sandang yang perlu digunakan dengan sesuatu adjektif itu seperti afraid perlu dipadankan dengan of seperti I am afraid of ghost.

iv. Makna tersirat phrasal verb seperti I look up kalau dari segi tersurat bermakna melihat ke atas tetapi makna tersiratnya ialah meghormati seseorang atau memandang tinggi kepada seseorang seperti I look up to my father.

v. Peribahasa atau idiom yang berkaitan dengan perkataan tersebut.

Cikgu amat berharap agar 2013 ini menjadi tahun yang lebih baik untuk kita semua dan sebenarnya untuk menjadi mahir dalam bahasa Inggeris tidaklah sesukar mana sebab kita semua seperti berlian kasar yang cuma perlu digilap oleh guru yang berpengalaman untuk menjadi berlian yang amat berharga.Cikgu doakan anda semua diterangkan hati oleh Allah dan sentisa diberikan kesihatan yang bagus untik menjadi umatNya yang berjaya dalma tahun 2013 ini,InsyaAllah.

Cikgu akan berikan lagi tips-tips dan petua di masa akan datang untuk manfaat kita bersama.

Kursus Asas-Asas Komunikasi Penulisan dan Perbualan bahasa Inggeris cikgu akan bermula pada 2hb Februari di Putrajaya dan 10hb Februari di Sunway.Daftar awal untuk mendapat diskaun sehingga RM130.

Cikgu Yusoff
019-3090711
Guru/Trainer bahasa Inggeris semenjak 2006.
Trainer semenjak 1996.

Penulis 5 buah buku mempelajari bahasa Inggeris.

__._,_.___
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (2)
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment