Wednesday, January 30, 2013

RG2011... Khalid akan bubar DUN Selangor selepas Chap Goh Meh

 

CHAP GOH MEH adalah hari ke 15 selepas Tahun Baru Cina. Tahun ini, perayaan kaum cina itu akan jatuh pada 10 Febrauari. 

Jika MB Selangor membubarkan selepas Chap Goh Meh, maka tarikh kemungkinan itu selepas 25 Februari 2013.

Namun, banyak spekulasi, bahawa Najib akan membubarkan Parlimen pada 22 Februari 2013, ertinya  semua negeri Pakatan akan secara sukarela membubarkan DUN masing selepas tarikh itu, untuk membolehkan pilihanraya serentak di seluruh negara.

Sebenarnya, inilah keinginan Najib, agar supaya semua negeri-negeri termasuk negeri-negeri yang diperintah Pakatan ikut serta dalam pilihanraya serentak.

Sebelum ini, para pemimpin Pakatan enggan turut serta dalam pilihanraya serentak jika Bn mengumumkan pilihanraya, akibatnya Najib mengambil pendekatan bahawa tiada pilihan lagi bagi negeri-negeri Pakatan untuk tidak mengambil bahagian, kerana rata-rata tempoh Dun negeri-negeri di negara ini akan tamat tempoh antara April dan Mei 2013, sementara Parlimen pula secara automatik akan tamat tempoh pada 28 April 2013.

Pada PRU-12 lalu, Pakatan berjaya menubuhkan kerajaan di Selangor, bersama-sama dengan negeri pulau Pinang, Kedah, Kelantan dan Perak (yang berakhir pada 6/2/2009).

Pada PRU itu juga, Pakatan berjaya menidakkan penguasaan 2/3 Bn di dewan rakyat, apabila pakatan tiga parti itu mampu menang 82 kerusi parlimen.

Pada PRU-13 ini, diperkirakan persaingan berlaku, kerana Pakatan beria-ia sangat mahu merampas Putrajaya.

Diperkirakan, jumlah perolehan Kerusi Parlimen bagi Bn dan PR di Semenanjung akan berstatus quo, ertinya Bn akan menang sekurang-kurangnya 85 kerusi Parlimen di Semenanjung, manakala PR 80.

Penentu parti mana yang menduduki Putrajaya adalah daripada Sarawak dan Sabah. Dua negeri di kepulauan Boreno itu menyumbang 57 kerusi parlimen. Pada PRU-12 lalu, Bn menang 55 kerusi Parlimen.

__._,_.___
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic ()
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment