Monday, January 14, 2013

RG2011... "Trovant" Sejenis Batu Yang Mampu Membesar

 




 Museum Cagar Alam Trovants Rumania, terletak di Valcea County, yang menghubungkan Ramnicu Valcea dan Targu Jiu, 8 km dari Horezu.

Di sini, di sebuah desa kecil bernama Costesti, ada beberapa batu yang pelik dan misteri, yang disebut trovants, yang diyakini memiliki kehidupan di dalamnya. Trovant adalah istilah geologi yang sering digunakan di Rumania. Ini bererti pasir semen.

Trovants adalah fenomena geologi yang terdiri dalam berbagai bentuk bola pasir semen, kerana beberapa aktiviti seismik kuat. Gempa bumi yang menyebabkan penciptaan trovants pertama telah terjadi sekitar 6 juta tahun yang lalu.

Apa yang membuat trovant-trovant ini unik dan misteri adalah mereka dapat membiak setelah bersatu dengan air. Setelah hujan kuat melada, batu-batu ini membesar dari 6-8 milimeter dan berakhir dengan 6-10 meter


Salah satu aspek yang paling aneh tentang batu-batu ini adalah bahwa meskipun mereka berbeza beza dalam ukuran, dari beberapa milimeter hingga 10 m, mereka sangat mirip, sedangkan kalau kita memerhatikan hukum alam, biasanya tidak ada ada hal-hal seperti batu yang identik.

Selain itu, seperti batuan yang terkenal di Death Valley, California, trovant-trovant ini juga sering berpindah dari satu tempat ke tempat lain.

Para ilmuwan percaya bahawa batu bertambah besar kerana tingginya kandungan berbagai mineral garam yang berada di bawah cangkang mereka. Ketika permukaan batu menjadi basah, bahan kimia ini mulai menyebar dan menekan pasir, membuatkan batu itu "membesar".

Namun, meskipun telah melakukan penyelidikan terbaik mereka, para ilmuwan telah gagal untuk memberi penjelasan yang benar-benar logik, mengapa batu memiliki sambungan yang mengingatkan kita dengan akar tumbuhan. Jika mereka dipotong, bahagian dalam mereka memiliki cincin berwarna, seperti pokok.







 ... Jasmin ...

__._,_.___
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (1)
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment