Wednesday, January 4, 2012

RE: RG2011... Fw: Surau Salihiah

 

Tapi yang pasti...tempat  solat dan melakukan sunnah akan digantikan dengan tempat kejar kekayaan dunia dan tempat tunjuk pusat dan longkang belakang...haha

 

From: respeks_group@yahoogroups.com [mailto:respeks_group@yahoogroups.com] On Behalf Of ::-eSpAcE 9808-::
Sent: Friday, 30 December, 2011 12:41 AM
To: zzxmelayucyber
Subject: RG2011... Fw: Surau Salihiah

 

 

----- Original Message -----

 

Adakah puak yang pertahankan Surau Salihiah sedang menderhaka kepada TUANKU..???

KedahLaNie

oleh AnakKedah007

Cuba anda semua perhatikan ketiga-tiga berita dibawah ini... APAKAH KEY POINT dia sebenarnya.... Isu MADRASAH SALIHIAH sedang di isukan oleh PUAK UMNO & KUNCUNYA.... ADAKAH MEREKA JUGA TIDAK JATUH DERHAKA....

Kenapakah pandangan TOK MUFTI KEDAH & MAJLIS FATWA tidak diterima pakai oleh golongan ini... hebat sangatkah mereka-mereka ini dari kepimpinan agama yg ada di negeri kedah yg mana dinaungi oleh TUANKU BAGINDA SULTAN.....?

Tidakkah cerita ini sama dengan isu twitter chegubard... jadi pikiaq2lah nooo...?


 

Madrasah Salihiah: Majlis Fatwa lulus, dapat surau baru

ALOR SETAR, 28 Dis: Majlis Fatwa negeri Kedah telah membenarkan Madrasah Salihiah Kanchut dekat sini dirobohkan dan sebuah surau yang lebih besar akan dibina.

Surau baru itu bakal memuatkan jamaah sehingga 400 orang dan boleh jadi ia akan dijadikan tempat solat Jumaat.

"Berkemungkinan surau baru ini boleh digunakan untuk solat Jumaat," kata Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Diraja Azizan Abdul Razak.

Beliau membidas sikap sesetengah pihak khasnya Timbalan Pengerusi Umno Kedah, Datuk Mukhriz Mahathir yang mempertikaikan langkah kerajaan negeri membenarkan surau itu diroboh.

Surau itu terpaksa dirobohkan untuk membolehkan projek Aman Central dibina di atasnya kerana ia bakal memberikan peluang pekerjaan kepada 2,000 penduduk.

"Saya tahu hukum-hakam..saya (juga) lulusan (Universiti Al Azhar) Mesir.
Perkara ini juga telah dirujuk kepada Majlis Fatwa dan Mufti.

"Jangan cari publisiti murahanlah...selesai dulu kes lembu (NFC) RM250 juta tu dulu," kata Azizan membidas pemimpin Umno yang membangkit isu itu.

Kerajaan negeri juga, katanya, telah membayar pampasan bernilai RM1.48 juta kepada Majlis Agama Islam Kedah (Maik) sebagai pemegang amanah madrasah berdasarkan konsep 'istibdal' bagi membolehkannya mencari tapak baru yang lebih bermanafaat kepada umat Islam.

 

UTUSAN - Pertahan madrasah: BBSMS anjur munajat perdana Sabtu ini

ALOR SETAR 27 Dis. - Badan Bertindak Selamatkan Madrasah Salihiah (BBSMS) akan menganjurkan program munajat perdana, Sabtu ini bagi memohon dan memperkukuhkan usaha mereka dalam mempertahankan madrasah berusia lebih 100 tahun itu daripada dirobohkan untuk pembinaan sebuah kompleks beli-belah.

Pengerusi jawatankuasa bertindak tersebut, Mansor Ahmad berkata, program itu akan diadakan di madrasah berkenaan bermula pukul 12 tengah hari hingga 5 petang.

"Antara pengisian program adalah solat hajat, kenduri rakyat dan tazkirah mengenai kemuliaan berjihad oleh seorang penceramah yang dijemput khas," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

BBSMS yang dianggotai seluruh ahli jawatankuasa dan kariah madrasah itu dilancarkan Jumaat lepas dan dalam tempoh tiga hari sahaja, mereka menerima lebih 1,200 khidmat pesanan ringkas (SMS) sebagai tanda sokongan terhadap usaha mempertahankan madrasah tersebut.

Mansor berkata, pada program Munajat Perdana Selamatkan Madrasah Salihiah itu nanti, pihaknya turut melancarkan kempen mengumpul tandatangan orang ramai yang menyokong usaha mempertahankan kewujudan madrasah berkenaan.

Katanya, kempen tersebut akan diteruskan sehingga bulan depan dan BBSMS menyasarkan mengumpul kira-kira 10,000 tandatangan untuk disampaikan kepada pihak-pihak berkenaan sebagai bukti bahawa usaha mereka mendapat sokongan orang ramai.

''Semua pihak dijemput hadir beramai-ramai menghadiri majlis ini sekali gus menyatakan sokongan terhadap usaha menyelamatkan Madrasah Salihiah yang bukan sahaja menjadi tempat memartabatkan syiar Islam, tetapi mempunyai nilai warisan yang cukup tinggi," katanya.

 

Twitter palsu: CheguBard disiasat polis

KUALA LUMPUR, 28 Dis: Pengerusi Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM), Badrul Hisham Shaharin atau lebih dikenali sebagai CheguBard (gambar) telah ditahan oleh pihak polis semalam.

Beliau ditahan ekoran pihak polis menerima satu laporan yang telah dibuat oleh Umno Ampang petang semalam mengenai akaun twitter palsu menggunakan nama AMK Rembau, yang kononya mempunyai kaitan dengannya yang dikatakan
telah menghina institusi raja.

CheguBard melalui twitternya menjelaskan dan bertegas bahawa akaun twitter tersebut tidak ada kena mengena dengan pihaknya, namun pihak polis tetap merampas telefon Blackberry dan juga laptop miliknya serta sebuah lagi laptop kepunyaan Keadilan Cabang Rambau.

Dalam pada itu, beliau dalam berkata tidak gentar dengan sebarang ugutan pihak tertentu malah akan terus membina kekuatan anak muda untuk menumbangkan Umno dan memberi fokus menggerakan SAMM sebagai platform terbaik untuk golongan anak muda berjuang.

Menurutnya lagi, SAMM baru sahaja selesai mengedar 30 ribu DVD mengandungi sebab-sebab kenapa Umno harus ditinggalkan.

Ianya sebagai membantu kempen nasional Asalkan Bukan Umno (ABU) yang juga telah melancar dan mengedar 25 ribu naskah risalah penjelasan isu 'cincin puaka' sebelumnya.

Sementara itu dalam satu kenyataan Ketua Angkatan Muda Keadilan Rembau, Md Sani Mohd Shah pada 5 Julai yang lepas, beliau menjelaskan akaun twitter AMK Rembau, tidak ada kena mengena akaun twitter "AMK Rembau".

Beliau yakin akaun ini telah menyamar dengan menggunakan nama AMK Rembau secara sengaja mahu mengelirukan orang ramai dengan memburukkan nama. Akaun telah dipantau sejak kewujudannya, menggunakan perkataan lucah dan segala macam kenyataan yang tidak sesuai.

Nak tanya PEMUDA PAS KEDAH ka PKR ka DAP ka tak adakah sesiapa yg nak pie buat 'laporan polis' mengatakan puak-puak ini sedang cuba menghina intitusi yang TUANKU NAUNGI.....??

 

 

 

Projek Aman Central tetap diteruskan berserta pembinaan surau baru

KedahLaNie

 

ALOR SETAR – Walaupun mendapat bantahan daripada beberapa pihak, kerajaan negeri Kedah tetap akan meneruskan projek Aman Central kerana projek tersebut adalah demi kepentingan rakyat.

Menteri Besar Kedah, YAB Dato Seri Diraja Ustaz Azizan Abdul Razak berkata, apa yang kerajaan negeri lakukan sekarang ini adalah demi kepentingan rakyat kerana kompleks ini kelak akan memberikan peluang pekerjaan kepada dua ribu penduduk dan saya berharap ianya mendapat sokongan daripada rakyat.

Beliau berkata demikian semasa mengulas mengenai isu penangguhan projek Aman Central di majlis penyerahan sumbangan kepada SJK(C) Keat Hwa dan Sin Min.

“Sebelum ini saya sudah maklumkan bahawa akan dibina surau di dalam komplek tersebut yang akan mampu memuatkan 400 jemaah. Dan berkemungkinan boleh digunakan untuk bersolat Jumaat.

“Selain itu, saya sudah lihat sendiri pelan pembangunan kompleks tersebut dan ianya menepati citarasa kerana ianya berciri Islamik,” ujarnya.

Beliau memaklumkan bahawa beliau sudah mendapat maklum balas positif daripada pemaju yang menyatakan bahawa projek tersebut tiada masalah dari segi perundangan. Pembinaan hotel lima bintang kawasan berdekatan akan dimulakan terlebih dahulu kerana kerana ianya tidak memerlukan kerja meroboh yang banyak.

Sementara itu, Madarsah Salihiah tetap akan dirobohkan tetapi ianya akan dirobohkan yang terakhir sekali selepas semua proses siap dan buat masa sekarang bangunan lama yang berhampiran akan dirobohkan terlebih dahulu.

“Walaupun ada pihak yang membantah agar madarasah tersebut tidak dirobohkan tetapi permohonan mereka telah ditolak oleh mahkamah,” jelasnya.

Menurutnya lagi, Majlis Fatwa selepas membuat kajian kali kedua membenarkan bangunan dibina di atas tapak wakaf tersebut dengan syarat-syarat tertentu.

“Projek ini akan tetap akan diteruskan dan dijangka dapat disiapkan mengikut jadual kecuali wujud perkara yang diluar jangkaan,” katanya.

 

 

 

Isu Surau Salihiah: UMNO Papar Sikap Hipokrit. Siapa Robohkan Surau Bujal & Berembang?

 

Surau Salihiah: Sejak bila Umno juara agama

KUALA LUMPUR, 27 Dis: PAS mempersoal sejak bila Umno mula menjuarai isu agama apabila cuba menunjukkan keperihatinan mereka dengan menentang kerajaan Kedah yang mahu merobohkan Surau Salihiah Kanchot di Alor Setar untuk diganti dengan surau baru ditapak baru.

AJK PAS Pusat Idris Ahmad berkata, rakyat tidak pernah lupa pengkhianatan Umno dalam isu perobohan dan penutupan banyak masjid surau sejak parti itu memerintah negara.

"Kenapa pemimpin Umno seperti (Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kedah) Datok Ahmad Bashah, (Ahli Parlimen Jerlun) Datuk Mukhriz Mahathir dan (Ketua Umno Bahagian Baling) Datuk Azeez Abdul Rahim pekak dan bisu ketika kerajaan pimpinan Umno meruntuhkan masjid Bujal di Kemaman, menutup surau Jubli Perak di Bandar Baru Bangi, menutup Surau al Rahmah di Seksen 8 Shah Alam, menutup surau di Puchong Perdana.

"Rakyat tertanya-tanya sejak bila Umno menjadi juara agama dan hendak membela surau," soalnya dalam satu kenyataan kepada Harakahdaily.

Katanya dalam isu perobohan surau Salihiah itu, Majlis Fatwa Kerajaan Negeri Kedah telah memberi kebenaran, dan pihak pemaju bersetuju untuk membayar pampasan dan memberi tapak baru kepada Majlis Agama Islam Kedah (MAIK).

Namun ujarnya pimpinan Umno Kedah yang bankrap idea unuk menawan hati rakyat Kedah cuba mengambil isu surau untuk menjadi modal kempen.

Beliau melihat isu tersebut sengaja dimainkan Umno Kedah kerana mereka sedang lemas melihat kerajaan Kedah di bawah kepimpinan Datuk Seri Azizan Abdul Razak berjaya memimpin Kedah dengan cemerlang walaupun terpaksa menanggung hutang lapuk yang ditinggal BN sebanyak RM2.3 bilion.

"Contohnya kebijaksanaan kerajaan Kedah mengurus negeri sehingga pendapatan balak daripada RM8 juta setahun meningkat RM53 juta.

"Umno takut rakyat Kedah membandingkan kejayaan Pakatan Rakyat dengan pemerintahan Umno selama 51 yang menindas rakyat, maka Umno cuba menjadi juara membela agama, sehingga udang di Kolam Kerpan pun terkejut kerana Umno sudah bertukar nada," katanya lagi.

Perobohan Surau Salihiah untuk diganti baru diputus kerajaan negeri ekoran ianya antara bangunan yang terjejas untuk pembangunan projek Aman Central.

Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak sebelum ini memaklumkan surau itu akan dirobohkan selepas semua pembinaan di kawasan itu selesai, dan kemudian digantikan dengan bangunan baru.

Azizan juga berkata beliau telah melihat pelan surau yang baru dan apabila surau itu siap kelak ia dapat menampung sehingga 400 jemaah dalam satu masa.

Bagaimanapun isu itu menjadi modal kempen Umno negeri bagi memburukkan pentadbiran kerajaan negeri yang diterajui PAS.
-HD

Siapa yang ROBOH SURAU dan MASJID?

Umno Kedah menuduh kerajaan PAS Kedah hendak merobohkan surau di Kedah. Maka berduyun-duyunlah pimpinan Umno Kedah turun padang dan berlakon kononnya mereka juara Islam mahu mempertahankan surau Islahiah tersebut.

Sejak bila pula Umno pandai membela Surau dan Masjid sedangkan sebelum ini mereka pakar dalam meroboh dan menutup surau. Bahkan bukan surau sahaja mereka robohkan kuil pun mereka robohkan juga.

Sekarang ini (Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kedah) Datok Ahmad Bashah, (Ahli Parlimen Jerlun) Datuk Mukhriz Mahathir dan (Ketua Umno Bahagian Baling) Datuk Azeez Abdul Rahim menjadi juara mempertahankan surau.

Tetapi ketika Khir Toyo dan kerajaan negeri Selangor di bawah pimpinannya dan kerajaan Terengganu di bawah pimpinan Idris Jusoh meruntuhkan masjid Bujal di Kemaman, menutup surau Jubli Perak di Bandar Baru Bangi, menutup Surau al Rahmah di Seksen 8 Shah Alam, menutup surau di Puchong Perdana pimpinan Umno termasuk Umno Kedah sunyi sepi.

Inilah sikap double standard dan talam dua muka Umno. Mereka mempertahankan surau bukan kerana agama tetapi kerana politik. Sedangkan Fatwa Majlis Agama Islam Kedah yang dikeluarkan membenarkan surau tersebut dirobohkan dan diganti dengan dengan kawasan baru dan surau baru.
-mutaligat


 

Surau Berembang Dirobohkan UMNO

Surau Bujal Dirobohkan UMNO

 

comments:

 

Anonymous said...

Beginilah perangai UMNO. Bila keadaan terdesak semua perkara akan dijadikan isu. Mengatakan orang lain tak betul walau ia betul. Mengatakan bohong walau ia benar. Maknanya sudah habis sodah untuk berpolitik.

Anonymous said...

Lawak betul. Ramai yang jadi pengikut mamat yang pernah kencing TPM masa banjir melanda Kedah dulu. TPM pula sebarkannya menerusi media. Semua rakyat di seluruh negara dapat bau hancing.

__._,_.___
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

MARKETPLACE

Stay on top of your group activity without leaving the page you're on - Get the Yahoo! Toolbar now.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment