Monday, January 16, 2012

Re: RG2011... SBPA DITANGGUHKAN.. cayalah CUEPECS

 

u dah tanya ke cuepacs
napa nak tangguhkan
yang aku tau PM tak tau pon
kenaikan yg tidak menyebelahi kakitangan bawahan
aaaaaaaaaaaa...................
tak tau perkara yg sebenar jangan main cakap cakap je
perjumpaan cuepacs dgn PM tu yg menyebabkan SBPA tangguh
walaubagaimana pon SBPA ini akan diteruskan
cuma beberapa perkara akan dibincangkan
CUEPACS akan membincangkan perkara ni pada 29 - 30 Januari 2012
kalau tak cilap ....keterangan atau maklumat lanjut sila call pejabat CUEPACS

From: yusri khatib <yusri762002@yahoo.com>
To: respeks_group@yahoogroups.com
Sent: Thursday, January 12, 2012 8:32 PM
Subject: RG2011... SBPA DITANGGUHKAN.. cayalah CUEPECS
 
Tegasnya, Cuepacs sudah dapat menjangkakan rasa tidak puas hati kakitangan awam akan berlaku apabila melihat ketidakseragaman perubahan gaji antara kumpulan gred 27 dan ke atas, yang mengalami kenaikan ketara antara 20 hingga 40 peratus berbanding gred-gred rendah
 
wakil cuepacs pernah datang ke kota bharu dalam isu SBPA ni. katanya pihak atasan dapat kenaikan hingga 100%. tapi dalilnya. disini hanya disebut 20-40% saja.
 
siapa sebenarnya yang mengelirukan??
 
gred bawahan mana yang hanya naik 4%?? sudah semak pekeliling??
 
semalam najib umum yang SBPA diteruskan tanpa penangguhan.
 
kita tengok.  apa masalah sebenarnya.
 
gaji baru yang sepatunya akan diterima pada 16hb ni telah ditangguh. jadi. itulah perjuangan cuepacs.
 
kalau nak orang bawahan dapat merasa kenaikkan gaji baru. kenapa disekat. atau cuepacs ada apa2 dengan najib. ala saja nak lewatkan sebab kerajaan takde duit. main wayang la sikit.
 
apapun banyang yang aku tanya pada ejen2 cuepacs. tak de jawapan. yang mereka tahu. kalau persoalkan, jawapan yang sepatutnya adalah maki hamun. bukan fakta.
 
lama gak aku duk tunggu bukti2 mereka yang naik gaji rm15 ke 25 ari tu. tapi takde jawapan.
 
aku teringat kes Anwar. duk gegar dalam Tv yang anwar peliwat dan tak leh jadi pemimpin. tapi hakikatnya, mahkamah jelaskan sebenarnya yang berlaku. takde bukti.
jadi cuepacs duk gegar2. tapi bila ditanya, tak leh nak jawab.
 
paham2 je la.
--- 12/1/13 (금)에 Mat Rock <matrock_e1@yahoo.com>님이 쓰신 메시지:

보낸 사람: Mat Rock <matrock_e1@yahoo.com>
제목: RG2011... SBPA DITANGGUHKAN.. cayalah CUEPECS
받는 사람: "matrocke1@gmail.com" <matrocke1@gmail.com>, "respeks_group@yahoogroups.com" <respeks_group@yahoogroups.com>, "IG" <Idaman_Group@yahoogroups.co.uk>, "pakbelang@yahoogroups.com" <pakbelang@yahoogroups.com>, "chainz_of_frenz@yahoogroups.com" <chainz_of_frenz@yahoogroups.com>, "mahligai@yahoogroups.com" <mahligai@yahoogroups.com>
날짜: 2012년 1월 13일 (금요일) 오전 12:44

 
KUALA LUMPUR - Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) menegaskan, pihaknya tidak patut dipersalahkan atas keputusan kerajaan menangguhkan pelaksanaan sistem Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA), yang diumumkan secara rasmi semalam.

Keputusan penangguhan dibuat oleh Kabinet dalam mesyuarat mingguannya kelmarin. Lewat petang semalam, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengesahkan SBPA akan disemak semula untuk menyelesaikan isu-isu berbangkit oleh pihak-pihak tertentu berkaitan dengan pelaksanaan skim itu, yang dikuatkuasakan sejak 1 Januari lalu.

Mengulas isu ini, Presiden Cuepacs, Datuk Omar Osman berkata, dari awal lagi pihaknya tidak terlibat dalam perancangan dan perbincangan mengenai SPBA. Malah katanya, Cuepacs telah cuba membantah pelaksanaan SBPA kerana sudah menyedari implikasinya, seperti yang disaksikan sekarang.

Tegasnya, Cuepacs sudah dapat menjangkakan rasa tidak puas hati kakitangan awam akan berlaku apabila melihat ketidakseragaman perubahan gaji antara kumpulan gred 27 dan ke atas, yang mengalami kenaikan ketara antara 20 hingga 40 peratus berbanding gred-gred rendah.

Ketika mengumumkan pelaksanaan SBPA dalam ucapan Bajet 2012, Perdana Menteri berkata SBPA, yang memperkenalkan sistem gaji satu lapis, akan membawa kenaikan antara tujuh hingga 13 peratus.

"Apabila lihat skim SPBA ini, kita dapati, kumpulan Jawatan Utama Sektor Awam (Jusa) ke atas, terdapat peratusan naik sampai 50 peratus, terlalu tinggi sedangkan kumpulan gred bawahan hanya empat peratus.

"Macam langit dan bumi. Ini memang mengundang perasan marah.


"Cuepacs tidak mahulah nanti ada yang dapat kenaikan hanya RM40 tapi gred atas sampai RM40,000... perkara ini perlu disemak semula kerana sepatutnya skim ini menceriakan penjawat awam dengan adil dan sama rata," katanya.

"Dalam taklimat kita, gred yang asal, dapat satu kenaikan, akan pindah ke gred yang baru dan akan dapat satu kenaikan lagi. Jadi apabila dicampurkan kedua-dua, inilah kenaikan yang akan diterima.

"Tapi apabila sampai ke (peringkat) jabatan, pelaksanaan itu tidak ada, hanya berlaku kenaikan satu baris di mana apabila ke gred baru gaji, kalau kata RM15, RM15 lah dapat. Ini yang mereka kata tiada kenaikan sedangkan kumpulan di atas dapat kenaikan RM1,500 hingga RM5,000. Maka berlakulah kemarahan (di kalangan kakitangan awam peringkat bawahan)," katanya lagi.

Omar berkata Cuepacs tidak menolak penangguhan SBPA, tetapi menerimanya protes.

"Jika diwujudkan jawatankuasa lain, kami mahu juga bersama dalam perbincangan itu supaya kami harap isu yang tidak puas hati dan berbangkit ini nak dibawa dalam jawatankuasa itu untuk satu penambahbaikan yang komprehensif berlaku adil dan saksama untu penjawat awam," katanya.

Katanya, Cuepacs akan menekankan beberapa perkara dalam penambahbaikan SBPA dan antaranya penekanan penstrukturan skim baru itu perlu dibuat keseluruhan di mana gred yang tidak terlibat serta badan-badan beruniform juga perlu dikaji semula.

"Gelaran untuk jawatan yang ditukar juga perlu disemak semula mengikut kesesuaian kerana terdapat aduan penjawat awam tidak setuju penukaran jawatan baru.

"Formula kenaikan gaji perlu yang baru supaya pindaan yang akan berlaku yang terbaik, barulah semua pihak berpuas hati.

"Kemudian, senioriti juga perlu diambil kira, kedudukan lama paling maksimum dalam jawatan juga akan diubah dan begitu juga yang telah lulus Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) masih tidak dianjak," katanya lagi.

Ketika ditanya adakah JPA telah memanggil Cuepacs untuk bermesyuarat mengenai hal ini, beliau berkata, pihaknya sudah bersedia dan hanya tunggu dipanggil.

"Perkara ini masih baru dan mekanisme akan ditentukan oleh JPA dan kami akan berbincang, diaharapkan dapat diselesaikan secepat mungkin, redakan keadaan semua peringkat penjawat awam," katanya.
 
 
Rock sokmo.. (jadi rakan FB wa: irwan matrock)

__._,_.___
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

MARKETPLACE

Stay on top of your group activity without leaving the page you're on - Get the Yahoo! Toolbar now.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment