Friday, April 27, 2012

RG2011... Fw: Oh, Begini Kerja Kau Hamidah?

 

 
Oh, Begini Kerja Kau Hamidah? Merobohkan Gerai Makan Orang Melayu?
 
selatanonline
Blog alhusseyn51.blogspot.com

Ipoh, 22 April : Akibat janji kosong seorang Adun Umno/BN, seorang peniaga gerai makanan Melayu di Pengkalan Pegoh terpaksa menerima padahnya pagi ini.

Sepasukan penguat kuasa Majlis Bandaraya Ipoh bertindak tanpa belas kesihan, merobohkan premis kedainya yang sudah bertapak di situ sejak 17 tahun yang lalu.

Pengerusi Jawatankuasa Industri, Pelaburan, Pembangunan Usahawan, Pelancungan dan Hal Ehwal Wanita, Datuk Hamidah Osman sebelum ini telah menabur janji manis kepada beberapa orang pemilik kedai yang menumpang diatas tanah rizab jalan di sepanjang Jalan Pengkalan Pegoh-Simpang Pulai.

Hamidah berjanji bahawa satu tapak berniaga – Medan Selera akan diwujudkan berdekatan kawasan berkenaan untuk para peniaga yang terlibat.

"Tetapi, pagi ini, sepasukan petugas MBI datang lalu merobohkan bangunan kedai ini tanpa ada tolak ansur lagi atau rundingan," kata pemilik kedai makan itu pilu bercampur geram.

Orang ramai sekadar bersimpati meliahat sebuah gerai makanan yang sudah lama bertapak di situ sejak 17 tahun lalu di robohkan oleh sepasukan penguatkuasa Majlis Bandaraya Ipoh pagi ini.


Menurut suami pemilik gerai tersebut, En Lot bin Amin, dia telah membeli kedai tersebut dari pemilik asal yang juga pemilik rumah dibelakang gerai tersebut.

Kenapa hanya gerai ini sahaja yang dirobohkan?
"Tidak berapa lama kemudian, rumah di belakang itu telah dijualnya pula. Maka pembeli baru rumah itulah yang membuat komplen dan menimbulkan masalah kepada saya ," terang Lot.

"Gerai saya ni menghalang pandangan rumahnya. Maka kini, kedai saya pagi ini telah dirobohkan," beliau berkata dengan sedih.

Menurutnya, MBI ada memberi notis amaran, tetapi susulan telah dibuat dan notis tersebut telah ditangguhkan.

Ditanya samada beliau telah menghubungi Adun di situ, Hamidah Osman. Beliau menjelaskan sudah dibuat dahulu dan Hamidah telah berjanji akan memberikan tempat alternatif kepada mereka, peniaga-peniaga macam dirinya.

Akhbar Sinar 17 Oktober 2011 lalu, telah menyiarkan berita berkaitan isu ini dengan kepala tajuk, NOTIS DITANGGUH : HAMIDAH. (Klik Gambar Sinar untuk besarkan)

Menurut laporan tersebut, Hamidah telah mendapat persetujuan dengan pihah yang mengeluarkan notis iaitu Pejabat Daerah dan Tanah Kinta, Batu Gajah untuk menangguhkan sebarang tindakan ke atas premis yang terlibat.

Laporan Sinar tersebut turut menyebut janji manis Hamidah kepada pemilik-pemilik kedai di situ bahawa satu tapak berniaga akan diwujudkan berdekatan kawasan berkenaan.

"Saya mencadangakan agar kawasan seluas 0.8 hektar yang kini berpaya di kawasan berhampiran ditambak dan dibangunkan menjadi kawasan ganti kepada peniaga."

Demikian janji-janji manis Hamidah Osman , untuk membangunkan sebuah medan selera khusus untuk para peniaga yang mendirikan gerai makan diatas tanah rizab jalan sepanjang jalan Pengkalan Pegoh.

Beginilah kerja Hamidah - tidak ambil berat masalah
rakyat. Mana kamu Hamidah? Tak mandang pagi tadi.

"Janji tinggal janji. Pada 28 Mac lalu Hamidah telah datang ke kedai ini dan menyuruh kami runtuhkan kedai ini atau akan dia akan runtuhkan nanti" adu pemilik kedai yang dirobohkan pagi ini. Pada 29 Mac kami dpt surat ini." Sambil mengunjukan sekeping surat yang maksudkan.(lihat gambar atas)

Beginilah kerja Hamidah, Masanya habis dibuang dengan menyibuk mengganggu ceramah Pakatan Rakyat. Masalah rakyat diperlekehkan.Kalau Hamidah tunaikan janjinya, perkara buruk sebegini tentu dapat dielakan dan rakyat tidak akan teraniaya.
 
Posted by aya
 
 
 
Hamidah Semakin Celaru Jadinya - Tindak Tanduknya Semakin Tak Menjadi
 
selatanonline
Blog alhusseyn51.blogspot.com

Malam kelmarin berlangsung ceramah Pakatan Rakyat Di Kampung Tekah Gopeng tanpa gangguan si Babi Panggang (BP).

Kampung Tekah merupakan kubu kuat Umno. Sejak lepas Merdeka lagi, PAS maupun PKR tidak pernah dapat peluang untuk mengadakan ceramah di kampung itu. Memang orang kampung itu merupakan Umno Totok, kata orang.
Itu cerita dulu. Keadaan kini telah jauh berubah. Ceramah malam tadi menampilkan DS Nizar, Menteri Besar Pakatan Rakyat Perak dan YB Nurul Izzah. Selain itu, Adun Teja, Chang Lih Kang dan Ahli Parlimen Gopeng, Dr Lee Boon Chye turut meraikan kehadiran dua tokoh tersebut.

Sambutan orang tempatan cukup hebat. Kena pula Nizar menyampaikan ceramahnya dengan bersahaja telo rawa orang Gopeng. Mereka menerima Nizar seolah-olah macam kaum kerabat mereka sendiri.Inilah yang Hamidah maupun Zambry tidak mampu buat!

Sebelum itu, tersebar berita kononnya si BP akan turut mengadakan ceramah berhampiran dengan tempat itu.Biasalah perangai BP yang sedang buang tabiat ini.

Sebenarnya , mengikut sumber saya, si BP itu telah datang ke Kampung itu sehari sebelum ceramah Pakatan Rakyat diadakan . Dia berjumpa dengan Ketua Cawangan dan Ketua Pemuda Umno Kampung tersebut , berbincang untuk mengadakan ceramah 'Ummi Hafilda' di situ.

Lama juga perbincangan mereka. Si BP itu berada di situ sejak 7.30 mlm hingga ke jam 10.30 mlm!

Malang sekali, misi si BP itu gagal! Kesian ! Di luar dugaannya, hajatnya itu telah dibantah oleh Ketua Pemuda Umno di situ dan Ketua Cawangan Umno merangkap Ketua Kampung di situ, Arif Manaf. Mereka berdua ini merupakan orang kuat Hamzah, Ketua Umno Bahagian Gopeng.

Alasan mereka ialah, di situ bukan kawasan BP. Situ merupakan DUN Teja. Apahal si BP itu sampai pergi sana nak serang kawasan orang lain? Sepatutnya dia jagalah kawasannya sendiri!

Mungkin itu alasan Umno Kampung Tekah yang tidak mahu melayan si BP itu buat kerja kotor di situ. Mungkin juga kerana mendapat arahan Ketua Bahagian, Hamzah yang khabarnya akan meletakan proxinya untuk jadi calon di Sungai Rapat.

Selera Hamzah semakin menjadi-jadi lantaran desas desus yang bertiup sepoi-sepoi bahasa bahawa si BP itu akan disingkirkan kerana beberapa kes rasuahnya sedang dalam siasatan akhir PSRM.

Khabarnya kini, ada nama baru dikemukakan untuk jadi calon Umno di DUN Sungai Rapat selain Hamidah dan Hang Tuah. Orang itu ialah Cikgu Zairun, bekas wakil calon Hamidah sendiri! Adakah Cikgu Zairun proxi kepada Hamzah? Allahu a'lam!

Terbaru, apabila BP gagal berdepan dengan masalah rakyat di Pengkalan Peguh dalam isu perobohan kedai makan orang Melayu di situ.

Lubang hidung BP langsung tidak kelihatan. Mujurlah Ketua Bahagian Umno Gopeng muncul untuk cuba menenangkan keadaan disitu. Namun, kedatangan Hamzah agak terlewat sedikit kerana MBI telah selesai merobohkan kedai tersebut.

Kalau Hamzah tiba lebih awal, kejadian merobohkan kedai itu tentu dapat di elakan. Beginilah sikap pemimpin yang patut ada untuk membela rakyat yang sepatutnya ada pada diri si BP itu. Malangnya, sikap begini tidak ada pada si BP itu!

Si BP itu kini sangat marah dan semakin tertekan kerana Kampung Tekah kini telah dapat ditembusi Pakatan Rakyat.Telah wujud di situ Bilik Gerakan PKR dengan megahnya!

Syabas kepada Adun Teja, Chang Lih Kang diatas kejayaannya menerobos kubu kuat Umno Kampung Tekah.

Khabarnya lagi, BP terlalu marah dengan sikap Ketua Kampung merangkap Ketua Cawangan Umno Kampung Tekah itu. Dia menghantar nama Arif Manaf kepada Zambry agar diambil tindakan ke atas beliau.

Penyerahan borang keahlian baru penduduk Kampung Tekah
Alasan BP berbuat demikian mudah sahaja. Dia tuduh Manaf cuai dan gagal membendung Pakatan Rakyat di Kampung Tekah hingga wujudnya Bilik Gerakan PKR di situ. Walhal sebab sebenarnya ialah Manaf tidak mahu ikut telunjuknya kerana lebih menghormati kehendak Ketua Umno Bahagian Gopeng, Hamzah.
 
Posted by aya

__._,_.___
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment