Wednesday, February 27, 2013

RG2011... Fw: Kesan kafein terhadap wanita mengandung

 



Kesan kafein terhadap wanita mengandung

26 Feb – Sifat kafein yang merangsang dan diuretik mengakibatkan kenaikan tekanan darah dan kadar pergerakan jantung serta kekerapan untuk kencing.

Atas daripada kesan sedemikian, wanita yang sedang hamil tidak digalakkan untuk mengambil jumlah kafein yang didapati dalam kopi, teh, minuman berkarbonat dan juga coklat dalam jumlah berlebihan.

Menurut beberapa kajian, jumlah kafein yang selamat diambil adalah sebanyak 200mg sehari yang bersamaan dengan dua gelas kopi, dua gelas teh, enam tin Coca Cola atau empat bar coklat 50 gram. Wanita yang mengambil lebih dari 300mg kafein mempunyai risiko yang lebih tinggi dalam melahirkan bayi yang berat badannya kurang 100-200g berbanding dengan wanita lain yang mengambil kafein dalam jumlah kecil atau tidak mengambil langsung.

Kesan sampingan yang diakibatkan oleh jumlah yang lebih daripada 200mg termasuklah keguguran, kelahiran bayi yang kurang berat badan serta masalah reproduksi yang lain. Demi mengelakkan masalah tersebut dari berlaku, adalah lebih baik sekiranya anda tidak mengambil sebarang kafein dalam tempoh 9 bulan tersebut.

comment

  • Theresa  •  
    sememangnya mnuman bkafein 2 xel0k bh..bkn shja 4 mpuan prgnant,bahkn 4 cmua ages..
    mnum seteguk je lar k0rg yerr..

__._,_.___
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (1)
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment