Wednesday, April 13, 2011

RG09... Minta Bantuan Pujuk Orang

 

Hai Group..

Saya sekadar ingin berkongsi dengan semua ahli dalam mengatasi masalah yang satu ni. Tadi pagi sedang aku minum kopi di sebuah kedai di ampang park aku melihat seorang perempuan yang aku agak dlm lingkungan umur 30-an duduk bersebelahan meja denganku. Dari riak mukanya kelihatan seperti dia ditimpa masalah kerana aku melihat dia menangis dan sesekali mengesat air matanya. Aku memberanikan diri bertanya padanya. "Adik ok? kalau rasa nak share, saya ada 1 jam je ni b4 saya ada meeting dgn kawan saya sebab banyak pendapat kata, masalah perlu diluahkan. Orang yang paling terbaik menjadi pendengar  kepada masalah kita adalah orang yang tidak ada kena mengena dengan diri kita." Pada mulanya dia menolak namun setelah hampir  10 minit berlalu dia tiba2 duduk didepanku lalu memberi salam. Terkejut jugak aku tapi aku biarkan sahaja.


Dia memulakan dengan memperkenalkan namanya. Daripada ceritanya baru aku faham yang dia ada masalah cinta. Tapi agak pelik.. katanya dia mencintai seorang lelaki yang kini suaminya tetapi masalahnya ibunya tidak merestui mereka. Suaminya itu sudah berumur (lingkungan 50-an), bukan sesiapa, tak kaya tapi dia bahagia bersama suaminya. Dia kata sebelum berkahwin mereka dah pergi jumpa ibunya siap bawa rombongan meminang lagi. Tapi ibunya dan keluarganya hanya mendiamkan diri tanpa perkataan ya ataupun tidak. Selepas rombongan pulang ibunya hanya menangis dan terus merajuk tak nak makan, minum malah keadaan itu berlangsung hingga berbulan-bulan. Badan ibunya makin kurus. Adik-beradiknya terus menerus menyalahkan dirinya menjadi punca ibu sakit. Pada ketika itu katanya dia terlalu tertekan, suaminya ada mengajaknya untuk memujuk ibunya tapi dia membantah kerana katanya dia kenal ibunya. Ibunya baru sahaja kembali ceria dia takut ibunya kembali terluka.Dia sangat sayangkan ibunya.

Keluarga suaminya cuba membantu menyelesaikan masalah dan meluahkan hasrat untuk pergi memujuk kali kedua tapi dia menjawab jawapan yang sama iaitu takut ibu sakit balik.Bulan terus berganti, kerana sayang dan hati bergelora dia bimbang akan melakukan dosa kerana sering berjumpa. Seorang kawan memberi nasihat supaya kahwin di seberang. Akhirnya dia menurut sahaja. Kini masalahnya pula dah hampir setahun perkahwinan mereka. Dia kata dia amat bahagia tapi bila melihat baby naluri keibuannya meronta-ronta dia juga sangat teringin anak tapi macam mana?

Terkial-kial aku nak bagi komen dengan masalah ni pada dia. Masa tu pun aku dah lambat ada meeting so aku mintak phone no dia tak nak bagi tapi dia bagi email dia...so macam mana nk jawab geng tolong komen sikit ok!!!

__._,_.___
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"



Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment