Friday, April 8, 2011

RG09... Yang kutip sampah atau yang buang sampah tak berakal?

 

Yang kutip sampah atau yang buang sampah tak berakal?


Assalamualaikum WBT,

2 minggu lori tak masuk ambik sampah.
Tersentap saya yang baru nak menjamah pisang goreng cicah dengan sambal ikan talapia di kedai Wak Parman. Pagi ni sarapan ringan je. Baru nak duduk minum jam 11.00 pagi dapat satu panggilan mengatakan ada aduan dari penduduk yang lori saya tak masuk 2 minggu untuk buat kutipan sampah dirumah pengadu. Dengan tergesa-gesa saya segera menghabiskan makanan saya dan terus ke alamat yang diberikan. Dan hasil sampah 2 minggu yang tidak diambil oleh lori saya adalah seperti didalam gambar.

Plastik baru yang masih cantik yang pada pengamatan saya paling lama pun berada disitu tak lebih dari 12 jam. Tapi kenapa buat aduan sehingga 2 minggu? Apa masalahnya? Ya, saya kontraktor yang bertanggungjawab menyelenggara sisa pepejal dari kawasan kediaman disitu. Walaupun kerja saya hanya mengangkat sampah, namun saya punya akal fikiran dan tidak akan memastikan rumah kediaman si pembuang sampah tidak kotor dan bebas dari sampah dalam jangka masa yang ditetapkan.

Yang jadi kemusykilan saya ialah kenapa buat aduan yang tidak betul. Apa tujuannya? Berkemungkinan si pengadu :-
  1. Sengaja nak cari pasal sebab tak dapat kontrak mengangkat sampah tersebut
  2. Sengaja nak burukkan nama kontraktor sedia ada
  3. Nak jadi hero pada jiran-jiran supaya dipilih menjadi ketua taman

Seringkali akan terbit berita-berita berkenaan sampah tidak dipungut, sampah dibiarkan bertaburan, sampah tidak diselenggara mengikut masa, sampah itu, sampah ini dan macam-macam lagilah perihal sampah yang semuanya akan menuding jari meletakkan kesalahan secara total pada kontraktor bertanggungjawab. Gambar dibawah menceritakan keburukan si pembuang sampah yang akhirnya akan membusukkan si pengutip sampah.

Bersambung disini
 
 


__._,_.___
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"



Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment