Monday, April 2, 2012

RG2011... ‘Awang Hitam’ Merusuh – Siapa Mengawal Kemasukan Mereka?

 



-------- Original Message --------

Subject: [MalaysiaNews] 'Awang Hitam' Merusuh – Siapa Mengawal Kemasukan Mereka?
Date: Mon, 2 Apr 2012 10:05:31 +0800
From: Pendekar Blogger <pendekarbloggerz@gmail.com>
Reply-To: MalaysiaNews@yahoogroups.com
To: malaysianews <malaysianews@yahoogroups.com>


 

'Awang Hitam' Merusuh – Siapa Mengawal Kemasukan Mereka?

Kondominium Venice Hill
Batu 9, Cheras
Kajang, Selangor
31 Mac 2012

Kehadiran mereka sejak kebelakangan ini saban hari semakin ramai.

Secara peribadi, saya menyalahkan kelonggaran pihak berkuasa yang 'memberi muka' kepada mereka, atas alasan pelajaran.

Mana mungkin , di negara kita sendiri ini , untuk melanjutkan pelajaran ke universiti, pelbagai syarat dikenakan, tetapi mereka yang tidak diketahui asal-usul pendidikan, dengan mudah masuk ke negara ini, konon sebagai pelajar.

Tidak dinafikan, ada yang benar-benar untuk melanjutkan pelajaran, tetapi, bilangannya boleh dibilang dengan jari.

Bukan untuk menghina warga 'pelajar' dari negara Afrika ini – tetapi anda boleh lihat sendiri bagaimana kelonggaran pihak lain, menjadi beban yang tidak terpikul kini oleh pihak lain.

Ada antara mereka datang dengan pas lawatan sosial, dan ramai datang konon sebagai 'pelajar' di Institusi Pengajian Tinggi Swasta IPTS – ada wang, semua jadi.

Tidak dinafikan, ada antara mereka datang adalah dari sekolah-sekolah jenayah yang ada di negara mereka, datang datang ke sini untuk mempraktikkannya.

Saban hari pihak berkuasa seperti polis dan imigresen bertungkus- lumus memerangi kelakuan jenayah mereka yang mereka lakukan samada secara terang-terangan mahupun melalui internet.

Hampir tiada laporan yang positif terhadap mereka – terlibat dalam pergaduhan, mencuri, merompak, kacau-ganggu, penipuan malah jenayah seperti rogol – yang bertopengkan sebagai pelajar.

Semuanya telah menjadi bubur akibat kebodohan pihak tertentu yang mengenengahkan idea pelajar asing yang tidak bertamadun dan tidak ada kelayakanpun untuk belajar di negara kita – mereka menjadi semakin ramai, malah menguasai beberapa lokasi seolah-olah ini negara mereka.

Saya secara peribadi juga, meletakkan anda jugalah yang menjadikan negara ini semakin rosak akibat kehadiran mereka yang tidak bertamadun ini yang anda tatang bagai minyak yang penuh.

Sekarang, rasakanlah sendiri akan bahana yang menimpa akibat kesilapan yang sudah jauh terlanjurnya ini, yang terpaksa dicuci pula oleh pihak lain.

Anda boleh baca dan tonton sendiri di dalam media betapa pihak berkuasa lain melakukan operasi , siasatan dan tangkapan terhadap mereka ini saban hari – dan bukan sebulan sekali.

Kementerian Pengajian Tinggi, apa yang anda telah lakukan kepada negara ini sebenarnya?

Siapa pula yang mengawal IPTS di negara sendiri, yang hanya baru-baru ini sahaja mengetatkan kemasukan mereka, walaupun risikonya telah lama dirasai oleh penduduk negara ini sejak dulu lagi.

Terbaru, gara-gara tindakan melampau seorang dari mereka mengganggu seorang wanita warga tempatan, sehingga menunjukkan kemaluannya, berakhir dengan padah.

Sebaik menerima aduan dari seorang tukang cuci wanita mengenai dirinya dikacau dan dicabul seorang lelaki Afrika, membawa kepada kematian lelaki terbabit dipercayai dibelasah oleh anggota keselamatan.

Difahamkan, warga Nigeria yang dipercayai dibelasah itu maut di tempat kejadian di kaki lima berhampiran lif Blok 3 kondominium.

Dan akhirnya, kejadian menimbulkan rasa tidak puashati sekumpulan kira-kira 100 warga Afrika di sini yang kemudian bertindak ganas merusuh dengan memecahkan pondok keselamatan malah merosakkan pejabat pengurusan serta mencederakan 4 pengawal keselamatan.

Polis akhirnya berjaya mengawal keadaan dan sedang menyiasat secara menyeluruh kejadian tersebut.

Kita bersimpati dengan pengawal terbabit yang kini ditahan reman oleh polis bagi membantu siasatan, tetapi itukah hadiah yang mesti rakyat negara ini terima setelah sekian lama bersabar dengan Awang Hitam ini?

__._,_.___
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment