Monday, February 4, 2013

Re: RG2011... Fw: Bank Enggan Bayar Wang Hilang Dari Akaun

Salam.
 
Saya juga pernah kena baru-baru ini bulan Januari.Ambank..berlaku 14hb Jan dekat Terminal Bandar Tasik Selatan @ TBS...keluar RM50..tapi duit x keluar, fikir duit x tolak time tue dalam tengah hari. Otw g damansram, tibe2 nak check kat atm Ambank lain, tgk resit duit tolak RM 50...3x call service center...yg kali ketiga baru dia masukkan duit...itu pon dah mengamuk dah maki hamun call center tue janji 4-5 ari baru akan bankin kan semula. awal bulan 2 baru dapat.

From: Newsforwarder®™ <3@pendekarblogger.com>
To: respeks_group@yahoogroups.com
Sent: Thursday, January 31, 2013 9:32 PM
Subject: RE: RG2011... Fw: Bank Enggan Bayar Wang Hilang Dari Akaun



Aku pernah jadi mcm ni, public bank, tapi die bayar balik, yg penting resit tu kene simpan,kalo takde resit hari tu die tanak bayar jgk..
 
From: respeks_group@yahoogroups.com [mailto:respeks_group@yahoogroups.com] On Behalf Of -::eSpAcE9808::-
Sent: Thursday, January 31, 2013 12:01 AM
To: zzxmelayucyber
Subject: RG2011... Fw: Bank Enggan Bayar Wang Hilang Dari Akaun
 
 


[KES ANIAYA] Bank Enggan Bayar Walaupun Wang Mustafa Hilang Dari Akaun

Posted by greenboc
Kuala Lipis - Seorang kakitangan kerajaan di sini mendakwa kerugian RM1,500 apabila wang yang disimpan dalam akaun sebuah bank lesap setelah mesin juruwang automatik (ATM) gagal berfungsi ketika dia mengeluarkan wang.

Mangsa, Mustafa Kamal Kamarudin, 51, berkata, kejadian berkenaan berlaku di sebuah bank di Raub pada 27 November tahun lalu kira-kira jam 11.45 malam apabila dia berhasrat untuk mengeluarkan sejumlah wang daripada akaun miliknya.

"Ketika itu, mesin ATM terbabit berfungsi seperti biasa namun setelah saya memasukkan jumlah pengeluaran, tiba-tiba perkhidmatan mesin terbabit tergendala.

"Kad ATM saya keluar seperti biasa namun wang tunai sejumlah RM1,500 bersama resit pengeluaran tidak dapat dikeluarkan. Saya mula bingung dan menanti untuk beberapa minit namun wang terbabit masih tidak dikeluarkan," katanya semalam.

Mustafa Kamal berkata, pada keesokan harinya dia yang sedang dalam perjalanan ke Negeri Sembilan berhenti di sebuah bank di Bentong untuk mengeluarkan wang simpanan terkejut apabila melihat baki wang di dalam akaun hanya RM513 sahaja.

Menurutnya, selepas pulang dari Negeri Sembilan, dia kemudiannya membuat laporan kepada bank berkenaan kehilangan wang terbabit namun pihak bank meminta tempoh sebulan untuk melakukan siasatan.

"Minggu lalu saya terima laporan daripada bank dan dalam laporan itu tertera wang sejumlah RM1,500 dikeluarkan pada 27 November kira-kira jam 8.49 malam. Saya hairan kerana waktu di dalam laporan terbabit tidak sama dengan waktu saya mengeluarkan wang.

"Saya kemudian meminta kebenaran pihak bank melihat kamera litar tertutup (CCTV) bagi membuktikan saya tidak menerima wang berkenaan namun pihak bank minta saya buat laporan polis dahulu," katanya.

Mustafa Kamal berkata, setelah membuat laporan polis, pihak bank kemudiannya membenarkan dia melihat CCTV berkenaan dan pegawai bank terbabit mengesahkan bahawa dia tidak menerima wang simpanan berjumlah RM1,500 itu.

"Saya kemudiannya menuntut pihak bank agar memulangkan kembali wang terbabit namun saya terkejut apabila pegawai bank berkenaan memberitahu bahawa tiada ganti rugi dalam kes seperti ini," katanya.

Dia melahirkan rasa kecewa kerana pihak bank terbabit seolah-olah lepas tangan dan tidak mahu bertanggungjawab dengan kejadian yang berlaku padanya. -
SH

Ulasan GB

GB merasakan pihak polis perlu jalankan siasatan ke atas bank berkenaan.

Ini kerana laporan daripada bank dan tertera wang sejumlah RM1,500 dikeluarkan pada 27 November kira-kira jam 8.49 malam.

Sedangkan En Mustafa, pemilik akaun berkenaan membuat pengeluaran pada 27 November jam 11.45 malam

Siapa "hantu" yang telah mengeluarkan wang hampir tiga jam sebelum Mustafa tiba di ATM?

Ini mengingatkan kita kes Lisa Surihani yang kehilangan wang sebanyak RM50,000 dari akaun banknya yang juga terletak di negeri yang sama. (Baca berita lampiran)

Nampak gayanya ia seperti menggunakan modus operandi yang serupa. Persoalan kini, berapa ramai lagi bakal jadi mangsa dan berapa banyak lagi jumlah wang pelanggan di bank akan hilang akibat sikap bank yang lepas tangan dan enggan bertanggungjawab, seperti didakwa oleh Mustafa di atas?
Laporan sebelum ini
 
 
comments:
Along said...
Sefaham saya, transaksi pengeluaran dari mesin ATM yang tidak keluar wangnya, tidak sepatutnya hilang. Ini kerana wang yang sudah dikira oleh mesin tetapi tidak keluar dari mesin akan diasingkan kedalam satu tempat lain dalam mesin tersebut dan ianya akan dicetak didalam repot yang berada didalam mesin tersebut.

Jika pegawai bank mengatakan tiada gantian untuk duit yang tidak keluar itu, saya rasa bagi penampor jer kat muka dia. Repot transaksi boleh diminta untuk mengesahkan berlakunya transaksi.
Anonymous said...
dah banyak kali kes macam ni tak kan pihak bank tak buat langsung kaedah untuk mencegah kejadian seperti ini berulang.sebelum atm diguna pakai kita kena buat ujian penggunaan dan ujiaan untuk kenal pasti kelemahan tujuan nya untuk menyenangkan ke 2 pihak pelanggan n bank.ini apa punya jawapan pihak bank tak bertanggung jawab ai senangnya buat keja.apa dah jadi dengan sikap tanggungjawab kita yang menyediakan kemudahan untuk awam.kita tahu kelemahan setiap sistem pasti ada tapi kita juga ada sediakan kaedah penyelesaiannya.jangan jadi hidup nak senang kita aja.
Anonymous said...
Nampaknya simpan di bank pun tak selamat. Mungkin orang dalam sendiri yang terlibat. Saya mengatakan demikian kerana saya sendiri mengalami kehilangan wang sebanyak RM2,600 beberapa tahun lepas. Ini akibat kad ATM hilang. Yang pasti bukan kakitangan bank tidak tahu nombor PIN orang lain.
Anonymous said...
Mangkok hayun punya pegawai bank ! Bertanggungjawab la woi, geram aku mendengarnya. Tak kira la walaupun RM10. Dah la menyusahkan pelanggan. Saya harap Tribunal Pengguna, Persatuan Pengguna dan lain2 pertubuhan yang berkaitan sila ambil perhatian.
Assalamualaikum.

Saya juga pernah mengalami perkara sama. Saya kena jam 5.50 petang di bank Hong Leong. Situasi yang sama dengan mangsa. Slip sahaja yg keluar..duit tidak keluar. Saya buat pengeluaran sekali lagi dan slip menunjukkan wang telah shortage rm3k. Maknanya, pengeluaran yang pertama (walaupun tak keluar duit) adalah dikira. Saya terus ketuk cermin bank sebab nampak ada staff yg belum balik. Terkial2 dia bila saya tinggikan suara. Dia check di skreen dan dapati memang ada pengeluaran kali pertama. Saya terus isi borang aduan. Hari berikutnya, mereka refund dalam akaun.

Nasihat saya, sentiasa simpan slip. Pedulikan green future ke hapa ke.
Anonymous said...
nak tahu nama bank itu , supaya kita sama sama boikot. Takut juga bila simpan lagi di bank bank, elok simpan tempat lebeh selamat.Dunia akhir zaman apa apa boleh berlaku........
Anonymous said...
stelah baca kisah ni..
xhairan la aku.. berlaku kes2 mesin ATM dilarikan/diletupkan..
kemungkinan kes2 sbegini dilakukan oleh pelanggan bank tu sendiri.. hahaha !!
ZULFIDESIGN said...
Report kat PIDM je...
Anonymous said...
Apabila institusi kewangan tidak selamat dalam menjaga amanah pelanggan....nampaknya rakyat akan kembali menyimpan wang di dalam bantal.




No comments:

Post a Comment