Wednesday, January 29, 2014

RG2011... Budak Kampung

 



Kampung Cekok

Budak Kampung



Syurga dan calon penghuninya

Posted: 15 Jan 2014 02:12 AM PST

SYURGA dan neraka bukan hanya diyakini Muslimin, malah Yahudi dan Nasrani yang menganut agama samawi turut mempercayainya. Satu daripada rukun iman adalah percaya kepada hari akhirat, termasuk di dalamnya adalah beriman kepada syurga dan neraka.
��
Daripada Ubadah bin Samit, Rasulullah SAW bersabda,
"Sesiapa�� bersaksi tidak ada Ilah (yang berhak disembah) selain ALLAH, tidak ada sekutu baginya, dan Muhammad adalah hamba dan utusanNya, Isa adalah hamba ALLAH dan utusanNya serta kalimatNya yang ALLAH titipkan kepada Maryam dan roh yang ALLAH ciptakan daripadaNya, dan bersaksi bahawa syurga itu benar dan neraka itu benar maka ALLAH akan memasukkannya ke dalam syurga betapa pun amal yang dilakukannya." (Riwayat Al-Bukhari & Muslim)
Keyakinan adanya syurga dan neraka adalah satu daripada cabang iman. Wajib kita meyakini ALLAH menciptakan syurga dan kenikmatan di dalamnya, dan syurga adalah tempat ALLAH memuliakan hamba yang mentaatinya. Juga meyakini ALLAH menciptakan neraka, tempat ALLAH menunjukkan siksaNya.
��
Sahabat Rasulullah SAW sangat memberi perhatian apabila Baginda membicarakan syurga dan neraka, kerana amat penting dalam hidup manusia untuk masuk syurga.
��
Tidak seperti keyakinan orang sufi yang mengatakan mereka beribadah tapi tidak menginginkan syurga. Padahal di akhirat nanti tidak ada tempat bagi manusia selain syurga atau neraka.
��
Mereka mengatakan sesiapa beribadah kerana menginginkan syurga, itu akan mencacatkan keikhlasan. Sedangkan ALLAH SWT memerintahkan hambaNya meminta syurga, bahkan malaikat dan Rasul serta orang yang dijamin syurga semua meminta syurga daripada ALLAH, dan mereka adalah seutama-utama wali ALLAH.
��
Nabi Ibrahim kekasih ALLAH berdoa,
"Jadikanlah aku termasuk orang-orang yang mewarisi syurga yang penuh kenikmatan" (Surah Al-Syu'ara: 85).
Asiah isteri Firaun, calon ahli syurga, ketika diseksa dia berdoa seperti yang diceritakan,
"ALLAH membuat isteri Firaun perumpamaan bagi orang beriman, ketika dia berkata, "Ya Rabbku, binakanlah untukku sebuah rumah di sisi-Mu di syurga" (Surah Al-Tahrim: 11).
��
Syurga sangat mahal
Rasulullah SAW juga banyak berdoa meminta syurga. Golongan Sahabat sangat termotivasi apabila Baginda AS menceritakan syurga dan kenikmatannya, sehingga amal soleh mereka meningkat. Mereka juga sangat takut apabila diceritakan neraka dan azabnya, sehingga mereka menjauhi segala yang dimurkai ALLAH.
��
Rasulullah SAW bersabda,
"Jika kamu meminta kepada ALLAH, mintalah Syurga Firdaus Al-A'la (yang tertinggi)." (Sahih Al-Bukhari)
Syurga ALLAH sangat mahal dan tidak dapat dibeli dengan amal ibadah. Rasulullah SAW mengatakan tidak ada seorang pun masuk syurga dengan amal ibadahnya, tidak juga Baginda SAW. Sebaliknya seseorang masuk syurga kerana kurnia dan rahmat ALLAH.
��
Kita tidak tahu dengan amal apa kita akan diberi rahmat ALLAH untuk masuk ke syurgaNya.
��
Apa yang pasti, tidak akan masuk syurga kecuali nafsun Muslimah iaitu jiwa yang bertauhid. ALLAH SWT memasukkan jiwa bertauhid ini ke syurga dengan sebab-sebab dan kita tidak tahu amal apa bakal terpilih menjadi ahlinya.
��
Diceritakan dalam riwayat sahih, ada yang masuk syurga kerana memberi minum anjing kehausan dan menyingkir pohon yang melintang di tengah jalan.
��
Janganlah kita pandang kecil pada satu kebaikan. Apa yang pasti, jagalah tauhid kerana itu adalah kunci ke syurga. Ini kerana ALLAH�� mengharamkan syurga kepada orang yang berbuat syirik.
��
Apa pun dosa yang dilakukan seseorang, maksiat daripada sekecil-kecil hingga sebesar-besarnya, menjadi prinsip Ahli Sunnah wal Jamaah yakni selama mana dosa itu tidak sampai kepada syirik, orang itu layak masuk syurga. ALLAH SWT berfirman:
"Sesungguhnya ALLAH tidak akan mengampunkan orang yang menyekutukanNya, dan Dia mengampuni selain itu bagi siapa yang dikehendaki-Nya." (Surah Al-Nisa: 48)
Prinsip Ahli Sunnah wal Jamaah bagi pelaku dosa besar selama tidak mensyirikkan ALLAH, mereka di akhirat kembali kepada kehendak ALLAH. Barangkali ALLAH mengampunkan dan memasukkan ke syurga dengan rahmat kurniaNya, dan barangkali ALLAH memasukkan ke neraka atas dosa-dosa yang mereka lakukan.
��
Namun akhirnya dengan kelebihan tauhid, akhirnya mereka akan masuk juga ke syurga, terselamat dari kekal dalam neraka seperti orang yang menyekutukan ALLAH.
��
Berbeza dengan prinsip kumpulan bidaah iaitu Khawarij dan Muktazilah, mereka melihat pelaku dosa besar ini sama seperti golongan musyrik yang kekal di neraka.
��
Berbeza dengan golongan murji'ah yang mengatakan dosa tidak menggugat keimanan, bahkan mereka mengatakan pelaku dosa adalah beriman dan layak terus masuk ke syurga.
��
Mereka menganggap iman dan amal tidak ada kaitan. Kedua-dua pegangan ini menyalahi al-Quran dan Sunnah.
��
Golongan selamat
Pada masa sama, ada golongan yang akan selamat dari neraka dan terus masuk ke syurga.
��
Rasulullah SAW bersabda,
"Diperlihatkan kepadaku umat terdahulu, dan aku melihat seorang Nabi bersama dengan pengikutnya, dan aku melihat seorang Nabi itu bersama seorang pengikut dan dua orang pengikut, dan aku melihat seorang Nabi itu tidak ada seorang pun pengikut, lalu diperlihatkan kepadaku di sebelah ufuk sebilangan manusia yang ramai, maka aku menyangka inilah umatku, diperkatakan kepadaku, ini adalah Nabi Musa bersama kaumnya.
Lalu diperlihatkan kepadaku sejumlah manusia yang lebih ramai di sebelah ufuk, dan diperkatakan kepadaku, ini adalah umatmu... Dalam kalangan mereka ada 70,000 orang yang akan terus masuk ke syurga tanpa dihisab.
��
Mereka itu orang yang tidak meminta supaya diruqyah, tidak berubat dengan besi panas, dan tidak tathayyur (percaya kepada sial dan khurafat). Mereka ini bertawakal kepada Tuhan mereka." (Riwayat Bukhari & Muslim)
Secara umumnya, ada umat Islam�� akan selamat dari neraka, mereka tidak akan singgah ke neraka kerana dosa-dosa mereka, sebaliknya akan terus ke syurga. Mereka adalah Al-Firqah Al-Najiyah (golongan yang selamat).
��
Rasulullah SAW bersabda:
"Sesungguhnya umat Bani Israil yang terdahulu terpecah kepada 72, dan umatku ini akan berpecah kepada 73 kumpulan, 72 daripadanya masuk neraka, hanya satu yang selamat. Ditanya kepada Baginda siapa mereka, Baginda menjawab Al-Jamaah.
Dalam riwayat Al-Tirmizi, Nabi menjelaskan Al-Jamaah adalah "apa yang aku dan sahabatku berada di atasnya."
��
Untuk selamat dari neraka, pastikan kedudukan kita bertepatan dengan apa yang menjadi kedudukan Rasulullah SAW dan apa yang menjadi pegangan sahabat, atau disimpulkan sebagai Salaf Al-Soleh.
Rasulullah SAW bersabda:
"Sebaik-baik manusia adalah generasiku, kemudian generasi berikutnya, kemudian generasi berikutnya" (Bukhari & Muslim). Rasulullah SAW berhenti di situ.
Dengan berpegang al-Quran dan sunnah, jangan jadi seperti rata-rata umat Islam yang berbeza-beza aliran dalam kefahaman akidah, praktik ibadah dan akhlak. Apabila ditanya apa pegangan mereka, mereka mengatakan al-Quran dan Sunnah.
��
Golongan Syiah yang melaknat sahabat pun mendakwa mereka berpegang dengan al-Quran dan sunnah.
��
Jadi apakah bezanya? Jawapannya adalah haruslah kita fahami al-Quran dan sunnah yang menepati apa yang menjadi pegangan, kefahaman, dan amalan golongan sahabat RA dan kefahaman Salaf Al-Soleh secara umumnya.
��
Semoga kita termasuk dalam golongan Al-Firqatun Najiyah, selamat dari masuk neraka dan akan terus masuk ke syurga.
��
��

* Oleh USTAZ IDRIS SULAIMAN, AHLI SYURA ILMUAN MALAYSIA, 10 Januari 2014

MAZA : Antara hakikat dan hiasan - ISLAM

Posted: 14 Jan 2014 07:31 PM PST

APAKAH jenis Islam yang kita inginkan ataupun pentingkan? Islam yang hakiki yang berteraskan kepada inti pati ataupun tujuan syariat Islam itu diturunkan oleh ALLAH?
��
Ataupun Islam hiasan yang kelihatan pada luaran kulitnya atau cosmetic adjustments padahal inti pati (essence) tidak memenuhi tujuan asal Islam itu sendiri?
��
Dahulu Hujjatul Islam al-Imam al-Ghazali (w. 505H) menulis kitabnya yang terkenal Ihya 'Ulum al-Din bagi menangani penghayatan Islam tanpa roh yang sebenar.
��
Tujuan beliau menangani perbahasan fiqah yang kontang tanpa isi kerohanian dalam menghayati ibadah. Al-Imam Abu Ishaq Al-Syatibi (w. 790) menulis al-Muwafaqat membahaskan Maqasid al-Syariah (The Highest Objectives and intents of Islamic Law) bagi menjelaskan apakah tujuan utama di sebalik syariah yang kita lihat dan amalkan.
Dalam Radical Reform, Prof Tariq Ramadan menolak apa yang dinamakan Islamic economy, Islamic politic, Islamic medicine dan seumpamanya.
��
Beliau menolak istilah ini. Beliau menyatakan tiada sama sekali apa yang dinamakan islamic economy sebaliknya yang ada hanyalah garis panduan umum serta falsafah bagi tujuan ekonomi yang ditetapkan oleh Islam. Bagi beliau tiada yang dinamakan islamic economy, sebaliknya yang ada ialah etika Islam dalam ekonomi.
��
Kata beliau "There is no Islamic economy, therefore, but an Islamic ethics of the economy".
��
Ia mungkin soal pengistilahan, tetapi yang hendak ditekankan, apakah faedahnya meletakkan nama Islam untuk ekonomi, perubatan dan seumpamanya, padahal ia hanya satu hiasan luaran bukan hakikat yang hendak dicapai oleh syariat Islam itu sendiri.
��
Jika dinamakan perbankan Islam, tapi unsur penindasannya sama dengan yang tidak bernama Islam, hanya sekadar istilah Arab dan syariah sahaja yang dipentingkan, apalah maknanya? ALLAH tidak memerlukan harta kita, ALLAH mahu kita tidak zalim dan tidak menindas antara satu sama lain.
��
Matlamat syariat islam
Pakaian, istilah, hiasan, corak dan bahasa yang dikaitkan dengan Islam tidak memberi erti jika tidak memenuhi tujuan asal ataupun matlamat syariat Islam dalam perkara yang berkaitan.
��
Saya berikan satu contoh di sini, sebuah kedai makan yang bersih dan selamat makanannya tanpa memperlihatkan ciri-ciri zahir agama lebih memenuhi tuntutan Islam dibandingkan sebuah kedai makan yang peniaganya berkopiah dan dindingnya bergantungan ayat al-Quran tetapi tidak bersih dan kualiti makanannya di tahap yang rendah.
��
Bagi seorang peniaga makanan, menyediakan makanan yang bersih dan selamat adalah satu kewajiban. Itulah inti pati tanggungjawab seorang peniaga makanan. Sementara memakai kopiah dan menggantung ayat al-Quran di dinding bukanlah satu tuntutan. Ia satu pilihan. Bahkan kadangkala ia boleh menjadi satu cara penipuan jika ada tujuan yang tidak jujur.
��
Sabda Nabi SAW:
"Muslim saudara Muslim. Tidak halal seorang Muslim menjual kepada saudaranya suatu jual yang ada kecacatan tanpa diterangkan" (Riwayat Ahmad, Ibn Majah). Al-Hakim menyatakan sahih dan disetujui oleh al-Zahabi).
Apabila kita membaca hadis Nabi SAW yang bersabda:
"Sesungguhnya golongan peniaga dibangkitkan pada hari kiamat sebagai orang jahat kecuali mereka yang bertakwa, berbuat kebaikan dan benar" (Riwayat al-Tirmizi, al-Hakim dalam al-Mustadrak) . Al-Hakim menyatakan sanadnya sahih. Ia dipersetujui oleh al-Zahabi) kita tahu yang jahat ialah sesiapa yang menipu pelanggan.
Dalam konteks kedai makan penipuan adalah makanan yang kotor dan tidak selamat.
��
Tidak dikatakan penipu orang yang tidak memakai kopiah ataupun tidak menghiasi kedainya dengan ayat al-Quran. Memakai kopiah dan menggantungkan ayat al-Quran itu adalah hak peniaga atas premisnya.
��
Namun jika itu semua dilakukan untuk menarik pelanggan supaya merasa kedai makannya mengikut ajaran Islam sedangkan hakikat tidak, maka itu satu penipuan.
��
Lebih baik dia jangan meletakkan ayat Tuhan di dinding jika itu sekadar mengelirukan pelanggan. Dia bagaikan menjual ayat ALLAH dengan harga yang murah. Mungkin bagi Muslim mereka dapat bezakan antara perangai orang yang tidak ikut ajaran Islam dengan kesucian ayat yang digantung.�� Namun bagi bukan Muslim mungkin mereka akan salah sangka dengan Islam.
��
Suatu ketika, Rasulullah SAW melintasi satu bekas makanan (untuk dijual), lalu Baginda memasukkan tangannya ke dalamnya. Tangan Baginda menjadi basah. Baginda pun bersabda: "Apakah ini wahai empunya makanan (peniaga)?
��
Dia menjawab: "Terkena hujan, wahai Rasulullah!".
Baginda bersabda:
"Mengapa engkau tidak jadikan bahagian yang basah itu di atas makanan supaya orang boleh nampak?! Sesiapa yang menipu, dia bukan dari pengikutku." (Riwayat Muslim)
Kemaslahatan umum
Demikian juga Islam tidak pernah menetapkan jenis masakan. Bukanlah masakan Arab itu lebih disukai ALLAH dibandingkan masakan Barat. "
��
Seseorang yang suka makanan Arab tidak bererti dia lebih soleh daripada yang suka makanan Melayu ataupun Barat. Apa yang ALLAH sebut dalam al-Quran:
"Dan makan dan minumlah, tapi jangan berlebihan, sesungguhnya ALLAH tidak suka orang yang berlebihan". (Surah al-A'raf: 31)
Jika kita lihat dalam urusan pentadbiran, apakah yang menjadi tujuan pengurusan pentadbiran dalam Islam? Islam tidak pernah mendetilkan rupa paras politik Islam, sebaliknya hanya memberikan garis panduan umum sahaja.
��
Pentadbiran dan politik dalam Islam sama ada hendak dinamakan etika Islam dalam politik ataupun politik Islam, terpulang. Namun perkara yang menjadi tujuan Islam dalam politik adalah kemaslahatan negara.
��
Bukan kemaslahatan pemimpin ataupun parti tertentu sahaja, sebaliknya ialah kemaslahatan umum untuk semua negara. Pengurusan pentadbiran dalam Islam berteraskan al-Quwwah dan al-Amanah ataupun efficiency and accountability.
��
Jika sesiapa sahaja mampu mencapai pengurusan yang amanah dan cekap dalam erti kata yang Islam kehendaki, maka dia telah menunaikan maksud dan tujuan pentadbiran politik dalam Islam. Firman ALLAH:
"Sesungguhnya orang paling baik yang kamu ambil untuk bekerja ialah yang kuat lagi amanah." (Surah al-Qasas:26)
Bagaimanakah reka bentuk kerajaan dan pendekatan yang hendak diambil dalam mencapai maksud amanah dan cekap itu, Islam tidak tetapkan.�� Asalkan ia adil, tidak zalim atau tidak mencanggahi prinsip umum Islam maka segala pendekatan dan cara boleh diambil.
��
Islam tidak pernah menetapkan pemimpin itu mesti bergelar mullah ataupun ustaz ataupun ulama. Tidak pula mesti berjubah dan berkopiah.
��
Tidak pula ditentukan mesti nama-nama negeri, kampung, pejabat ditukar kepada istilah Arab. Jika ulama dilihat mampu membawa kepada ketelusan dan kecekapan pentadbiran maka mereka dilantik. Jika selain ulama lebih mampu, mereka dilantik.
��
Apa yang al-Quran tegaskan (maksudnya):
"Sesungguhnya ALLAH menyuruh kamu memberikan amanah kepada yang berhak menerimanya dan apabila kamu berhukum di kalangan manusia maka hendaklah kamu berhukum dengan adil. Sesungguhnya ALLAH memberikan pengajaran yang sebaik-baiknya kepadamu." (Surah an-Nisa': 58)
Dalam minat yang tinggi rakyat kita untuk kembali kepada Islam, mereka hendaklah dapat membezakan antara hakikat dan hiasan.
��
Bukan hiasan itu tidak perlu, tetapi hiasan itu hendaklah menggambarkan hakikat. Jika hiasan itu tidak menggambarkan hakikat maka itu penipuan dan ia bukan tujuan asal Islam yang Tuhan kehendaki.
��
��

* Oleh PROF MADYA DATUK DR MOHD ASRI ZAINUL ABIDIN, Minda Tajdid, 10 Januari 2014


__._,_.___
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (3)
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment