Tuesday, January 28, 2014

RG2011... Fw: Jika benar kita cintai Umar

 



Jika benar kita cintai Umar

kedahlanie.info
Oleh UMAR MUHAMMAD NOOR

SIAPA yang mengenal Umar, ia akan kagum kepadanya. Jasa Umar bin al-Khattab kepada Islam sangat besar. Beliau membela Rasulullah SAW sepanjang hidup baginda dan menyebarkan dakwah Nabi SAW selepas kewafatan baginda. Kecerdasan Umar mampu menumbangkan kerajaan Rom dan Persia yang telah menjadi kekuatan adidaya sejak berabad-abad lamanya.

Imam al-Zahabi berkata dalam Tazkiratul Huffaz: “Beliau merupakan pemisah antara Muslim dan rafidi (Syiah). Tiada yang mencela Umar melainkan orang jahil, aliran sesat ataupun rafidi yang melampau.”

Umar ternyata bukan hanya pejuang, pendakwah dan ahli ibadah. Akan tetapi beliau juga seorang pemimpin yang selalu berkongsi keperihatinan dengan rakyatnya. Apabila rakyatnya terhimpit dalam kesusahan, beliau enggan bermewah-mewah. Malah, Umar menjadi orang pertama yang mengalami kepahitan, sekali gus orang terakhir yang mengalami kemanisan.

Sumpah Umar

Pada masa pemerintahan Umar, negeri Hijaz pernah mengalami masa kemarau yang sangat dahsyat. Bahan makanan sukar dijumpai kerana tumbuh-tumbuhan kering dan mati. Angin berhembus menerbangkan debu tebal, di mana-mana sehingga tahun itu dikenali juga sebagai Tahun Berdebu (‘am ramadah).

Masa kemarau ini berlangsung selama sembilan bulan. Bermula pada akhir tahun 17 Hijrah dan berlanjutan hingga tahun 18 Hijrah.

Pada masa itu, semua penduduk datang ke Madinah untuk mendapatkan bantuan. Umar membelanjakan semua simpanan Baitulmal untuk mereka. Namun hingga habis semua simpanan itu, keperluan rakyat tetap tidak mencukupi.

Umar tidak dapat tidur ataupun berehat kerana memikirkan rakyatnya. Umar bersumpah tidak minum susu dan makan samin selagi rakyatnya masih dalam kesusahan. Beliau hanya memakan roti keras yang dicelup dengan minyak zaitun. Itupun dimakan tidak pernah hingga kenyang.

Apabila perutnya berbunyi, beliau menusuk dengan jarinya dan berkata: “Kamu tidak akan mendapatkan apa-apa sehingga semua rakyat terselamat!”

Semakin hari tubuh Umar menjadi semakin kurus. Orang yang melihatnya berkata: “Andai masa kemarau terus berlanjutan, Umar pasti mati.”

Kafilah dari Syam

Suatu hari sebuah kafilah dari Syam membawa bahan makanan ke Madinah. Umar segera membahagi-bahagikan semuanya kepada rakyat. Beliau tidak mengambil sedikit pun makanan itu untuk dirinya.

Umar berkata kepada pemimpin kafilah itu: “Kamu nanti makan bersamaku di rumah.”

Orang itu membayangkan hidangan lazat di rumah khalifah. Ia menjadi semakin bersemangat mengagihkan makanan itu bersama Umar.

Petang harinya, Umar dan pemimpin kafilah itu pulang ke rumah. Mereka sangat lapar dan lelah. Umar meminta makanan dihidangkan. Apabila melihat roti kasar dan minyak zaitun dihidangkan, pemimpin kafilah menjadi sangat terperanjat.

Ia bertanya: “Mengapa engkau memberiku makanan seperti ini?”

Umar menjawab: “Aku memberimu apa yang aku makan.”

Ia bertanya lagi: “Mengapa engkau tidak mengambil sebahagian daripada daging dan makanan tadi?”

Umar menjawab: “Aku bersumpah tidak akan memakan daging dan samin sebelum semua rakyatku kenyang daripada kedua-duanya.”

Jika Kita Cinta Umar

Setiap pengikut Ahli Sunnah wal Jamaah mendakwa sangat mencintai Umar bin al-Khattab. Berbeza dengan Syiah yang selalu mencela Umar dan menuduhnya sebagai perampas hak ahlulbait.

Bagi ahlu sunnah, Umar dilihat sebagai tokoh ikutan yang paling utama selepas Rasulullah dan Abu Bakar. Jika kita benar-benar cintai Umar, sepatutnya kita menjadikan sikap beliau sebagai ikutan dalam kehidupan seharian kita.

Rasulullah bersabda: “Ikutilah sunnahku dan sunnah khulafa al-Rasyidin selepasku. Berpeganglah dengannya dan gigitlah dengan kuat.” (riwayat Abu Dawud)

Sebagaimana dalam kisah di atas, salah satu sunnah Umar ialah berempati kepada kesusahan orang lain. Seorang Muslim sunni tidak mungkin boleh makan minum dengan mewah, sementara jiran di sebelah rumahnya tengah kelaparan. Atau jirannya tidak menemukan wang untuk membeli susu bagi bayinya atau membayar yuran sekolah bagi anaknya.

Cinta bukan setakat ucapan di lidah. Jika kita benar cinta Umar bin al-Khattab, tirulah sifat empati beliau. Wallahu a’lam.

PENULIS kini sedang menyambung pengajian peringkat doktor falsafah (PhD) di Universiti Malaya (UM).

© Utusan Melayu (M) Bhd

__._,_.___
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (1)
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment