Thursday, February 3, 2011

RG09... Ada Jejak Syariah di Bank Yahudi

 

Ups.. Ada Jejak Syariah di Bank Yahudi

Devon Bank


Sebuah bank komuniti yahudi mengejutkan masyarakat Amerika Serikat. Devon Bank, begitu nama bank tersebut, menyediakan produk perbankan berasas syariah. Sesuatu yang tak lazim di negara tersebut.

Menurut David Loudly, Ketua Pembiayaan Berasaskan Agama Devon Bank, bukanlah hal yang mudah untuk memutuskan langkah ini. Bahkan, ketika sejumlah pendatang Arab datang untuk meminta bantuan kewangan untuk kemudahan tanpa riba, bank ini pernah menolak mentah-mentah.

''Kami katakan tidak,'' katanya seperti dikutip dalam Business Week pada akhir Januari lalu.

Namun, menurutnya, dunia global terus berubah. Meski permintaan para pendatang tersebut telah dipenuhi sejumlah bank Islam seperti Bank Syariah Kuwait (UBK), permintaan terus muncul terus menerus. Hal tersebut membuat bank yang sudah berdiri 65 tahun ini akhirnya menurut. Tepat di tahun 2003, bank ini meluncurkan produk pembiayaan dengan asas syariah.

''Kami menganggap ini menjadi keperluan masyarakat. Mereka minta tolong dan kami wajib membantu,'' ujarnya. ''Ini misi untuk melayani masyarakat,''.

Ia mengaku, banyak tantangan yang Devon Bank hadapi ketika unit syariah bank ini berdiri. Dari internal, di masa awal, setiap harinya Devon Bank harus mengeluarkan dana 1 juta dollar untuk kecairan setiap harinya.

http://www.republika.co.id/berita/bisnis-syariah/berita/11/02/03/162144-ups-ada-jejak-syariah-di-bank-yahudi

__._,_.___
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"



Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment