Sunday, February 27, 2011

Re: RG09... Kenapa saya tidak mahu berpolitik

 

1) Sebab bukan di kawasan saya.-memang bukan kawasan anda,tp ianya di malaysia.kemenangan satu kawasan akan mengubah senario seluruhnya.
2) Dah tentu saya tak layak mengundi - memang pung sbb anda daftar dikawasan lain...sekurang-kurang anda memberi semangat dlm perjuangan.
3) Saya bukan jenis YES BOSS.--yess bos...biasa nya kata2 org yg berkepentigan dlm sesuatu perkara...


From: skyline se7en <skyline_se7en@yahoo.com>
To: respeks_group@yahoogroups.com
Sent: Sun, 27 February, 2011 2:03:00
Subject: Re: RG09... Kenapa saya tidak mahu berpolitik

 

Ya, btl tu encik Azwan......

saya sokong pandangan kamu.....sbb sy pon berpandangan sama seperti kamu.....

saya nak minta penjelasan sikit la.....

SAYA TIDAK MENYEBELAH MANA2 PIHAK...SAYA HANYA MENYEBELAH PIHAK DAN HAK RAKYAT......

pertama : kenapa calon tak kira parti, bila lepas penamaan calon, baru terHEGEH2 nak jumpa rakyat.....sebelum bertanding atau masa memegang jawatan, kemana beliau menghilangkan diri.....sibuk sangat ka???setahu saya, pemimpin kawasan sepatutnya menjaga anak buah di kawasan masing2...tapi mana semua janji2 tersebut? bila nak jumpa, tak ada....

yg kedua : masa ceramah politik yang disampaikan, kenapa masih ada lagi yang berunsur maki hamun, kutuk mengutuk, keji mengeji, hina menghina...saya lihat, bukan sahaja disebelah pihak sahaja yang melakukan perkara tersebut, akan tetapi kedua2 atau lebih parti yang terlibat, sudah menjadi trend berlawan2 mengutuk, memaki, mengaibkan orang lain....adakah perkara ini ada didalam Islam????
Sedangkan Rasulullah S.A.W pun tidak pernah menghina kaum kafir, malah dengan cara sopan dan penuh hemah mengajak kaum kafir memeluk Islam... dengan perancangan yang tersebut, ramai orang kafir dizaman Rasulullah memeluk Islam dengan ajaran dan sifat peribadi yang ditunjukkan oleh Rasulullah terhadap mereka... perkara tersebut menunjukkan, sedangkan dengan bangsa beragama lain pun diajar begitu...apatah lagi dengan bangsa yang sama, agama yang sama.... adakah dengan menghina bangsa sendiri, orang melayu (Islam) akan terus maju???

dari sibuk2 buat ceraah politik yang tak berfaedah, memberi sumbangan tanpa mengira taraf hidup....lebih baik di fokuskan membantu warga fakir miskin yang berada dikawasan jajahan masing2...dengan memberi sumbangan tanpa mengira taraf hidup, adakah yang menerima sumbangan tersebut benar2 fakir miskin @ kurang berkemampuan???
sepatutnya, golongan ini yang perlu diselesaikan....nama negara maju...tetapi rakyat masih mundur dan menumpang di Negara sendiri....

renung2kan....selamat beramal...
sekian, wassalam......




--- On Sat, 26/2/11, Azwan Muhamad <azwandengkil@yahoo.com> wrote:

From: Azwan Muhamad <azwandengkil@yahoo.com>
Subject: RG09... Kenapa saya tidak mahu berpolitik
To: "Respeks" <respeks_group@yahoogroups.com>
Cc: mahligai@yahoogroups.com, kontraktor@yahoogroups.com
Date: Saturday, 26 February, 2011, 12:26 PM

 

Kenapa saya tidak mahu berpolitik

Assalamualaikum WBT,

Baru sekejap seorang rakan menghubungi saya dari Merlimau.
Saya bertanya kepadanya "Eh, buat apa kau pergi Merlimau?"
Dia menjawab "Kau ni elok dibuang dari Malaysia je. Apa yang terjadi kat Malaysia pun kau tak tau".
Saya bertanya "Alamak. Apasal lak ko cakap macam tu? Ada apa kat sana tu?"
Dia menjawab "Hari ni kan hari penamaan calon .... bla bla bla (dia terus membebel marahkan saya)".

Hahahaha.. Sorry la bro. Serius lupa yang hari ni hari penamaan calon kat Merlimau pasal ada PRK. Bukan tak tau langsung. Tau... Tapi tak berapa nak ambil tau.

Kenapa saya tak ambil tau?

1) Sebab bukan di kawasan saya.
2) Dah tentu saya tak layak mengundi
3) Saya bukan jenis YES BOSS.

2 sebab di atas clear. Tapi mesti ada yang tertanya-tanya sebab yang ke-3.

Ada kawan bagitau nak jadi orang politik kena ada sikap YES BOSS..
Maka akan kekal lama dalam politik dan boleh dapat jawatan yang besar.
Bagi saya, jika pemimpin diatas saya buat silap dan perlu teguran takkan saya nak kata YES.
Tapi inilah senario politik di Malaysia. Tak kira parti apa pun, pengikut fanatik parti politik A atau B
yang saya nampak dari mata kasar saya akan sentiasa berkata YES pada pemimpin atasan mereka tak kira benda itu salah ataupun betul. Kalau betul memang patut la kita kata YES. Tapi kalau dah salah pun kata YES, memang bermasalah la bagi saya.

Jadi, adalah lebih baik saya tumpukan diri saya untuk jaga hubungan saya dengan Allah, dengan ahli keluarga saya, dengan masyarakat di sekeliling saya dan tumpukan perhatian pada kerja yang saya lakukan. Mengharapkan kerja pada orang politik pun memang takkan kemana kerana rezeki bukan ditangan mereka.
Ada juga rakan yang berpesan, berkawan dengan orang politik ni kena hati-hati. Kalau boleh jangan percaya sangat, sebab pagi dia kata A, petang dia akan kata B.

Dan yang paling mendukacitakan tu, bila lihat seorang kawan yang terkena.
Kehulur kehilir mengikut orang politik. Modal usah cakaplah. Masa lagi. Hasilnya? Nak tulis panjang-panjang pun tak guna. Jadi itulah sebabnya kenapa saya tidak mahu berpolitik. Yang saya tahu, saya akan jadi warganegara yang bertanggungjawab dengan tunaikan kewajipan saya masa mengundi nanti. Siapa yang saya akan undi? Rahsia..... 
 
 




__._,_.___
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"



Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment