Tuesday, February 1, 2011

RG09... Santan Kelapa Sawit - Setanding santan kelapa

 



 

Santan Kelapa Sawit, Pertama Di Dunia - Terbaik, Berkualiti, Tanpa Kolestrol

Santan minyak sawit setanding kelapa

Umum mengetahui santan kelapa, walaupun rasanya sedap dan digunakan dalam pelbagai masakan sama ada lauk pauk atau kuih, terutama dalam makanan tradisional, tetapi mempunyai tahap asid lemak tinggi yang boleh menjejaskan kesihatan jika diambil dengan kadar berlebihan serta boleh menyebabkan kegemukan.

Bagaimanapun, sekumpulan penyelidik dari Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB) berjaya mencipta santan daripada minyak kelapa sawit yang setanding santan kelapa dari segi rasa dan rupa, malah mempunyai pelbagai khasiat, termasuk kandungan lemah tepu yang rendah dan lebih tahan lama.

Ketua Penyelidik, Bahagian Pemakanan MPOB, Dr Zaida Zainal, berkata kejayaan menghasilkan santan sawit itu mampu mengubah gaya hidup masyarakat Malaysia yang gemar menggunakan santan kelapa dalam masakan, sekali gus boleh menjejaskan kesihatan.

"Kita mahu mengubah minda masyarakat negara ini supaya menukar gaya hidup lebih sihat dengan pemakanan yang betul. Santan sawit ini menjadi alternatif untuk menggantikan santan kelapa kerana khasiatnya yang banyak dan baik untuk kesihatan," katanya ketika ditemui di Bangi, Selangor, baru-baru ini.

Menghasilkan santan sawit serbuk dengan teknik penyemburan kering pada 1998, Dr Zaida yang memegang ijazah Doktor Falsafah dalam bidang Biosains dari Universiti Cardiff, Wales, United Kingdom dibantu oleh Suid Abdul Aziz, Wan Rosnani Awg Isa, Dr Nor Aini Idris dan Azman Ismail meneruskan kesinambungan ciptaan mereka menerusi penghasilan santan daripada minyak kelapa sawit.

Kumpulan itu menjalankan penyelidikan sejak pertengahan tahun lalu dan berjaya menghasilkan santan cecair daripada minyak kelapa sawit yang diambil daripada mesokarp (sabut) yang dikenali sebagai minyak sawit RBD (ditapis, diluntur dan dinyahbau).

Secara ringkasnya, minyak kelapa sawit terdiri daripada mesokarp (sabut) dan kernel (inti). Mesocarp mengandungi kandungan minyak sebanyak 56 peratus, manakala kernel mengandungi minyak 44 peratus.

Dr Zaida berkata, minyak kelapa sawit yang digunakan untuk membuat santan diproses daripada minyak sawit mentah yang berwarna jingga pekat sehingga bertukar menjadi kuning keputihan selepas melalui proses penapisan.

Ia berbeza daripada minyak kelapa sawit olein untuk masakan yang difraksinasikan dan ditapis sehingga menjadi kuning jernih.

Keistimewaan santan sawit, katanya, ia tidak meningkatkan kadar kandungan kolesterol LDL (tidak baik) dalam badan yang sekali gus tidak menjejaskan jantung, berbeza dengan santan kelapa yang boleh meningkatkan kandungan LDL yang tinggi dan mengurangkan HDL yang diperlukan oleh badan.

Lemak tak tepu yang ada pada santan sawit seperti palmitik (C16:0) dan oleik (C18:1) tidak menggalakkan pembentukan mendakan kolesterol pada dinding arteri.

Beliau berkata, serangan jantung dan strok akan berlaku jika kolesterol terus mendak pada dinding arteri sehingga arteri menjadi keras dan pengaliran darah tersekat.

Ini menyebabkan tekanan darah menjadi tinggi dan menyebabkan serangan penyakit jantung dan strok.

"Penggunaan santan kelapa berhubung kait dengan peningkatan kandungan kolesterol LDL (tidak baik) yang boleh menyebabkan penyumbatan pada saluran arteri jantung kerana santan kelapa mempunyai kandungan asid lemak tepu yang tinggi seperti asid laurik (C12:0) dan miristik (C14:0).

"Kandungan asik laurik dalam santan kelapa adalah sebanyak 49.1 peratus berbanding santan sawit yang hanya 0.25 peratus saja. Malah asid miristik dalam santan kelapa adalah 18.4 peratus, manakala santan sawit sebanyak 1 peratus saja.

"Itulah sebabnya, kadangkala apabila kita makan nasi lemak bersantan selalunya kita akan rasa mengantuk, ini disebabkan lemak dalam santan kelapa itu bertindak dan menyumbat arteri menyebabkan perjalanan oksigen agak lambat," katanya.

Dr Zaida berkata, santan sawit kaya dengan vitamin A dan E semula jadi yang baik untuk kesihatan, terutama bagi penglihatan, mengelakkan proses penuaan, penyakit jantung dan baik untuk kulit.

Vitamin E terdiri daripada tokoferol dan tokotrienol yang mempunyai unsur antioksida yang mampu melawan kembali unsur radikal bebas dan mencegah kerosakan sel dalam badan yang disebabkan proses metabolik dalam badan dan tindakan bahan kimia toksik dari persekitaran. Kanser akan berlaku jika terjadinya kerosakan sel.

Katanya, kehadiran beta-karotena dalam santan sawit yang adalah sumber vitamin A juga bertindak sebagai antioksida seperti vitamin E.

Santan sawit ini juga bebas daripada trans-asid lemak yang dikenal pasti sebagai merbahaya kepada kesihatan manusia.

Dari segi penyimpanan, santan kelapa mempunyai jangka hayat yang rendah, iaitu kurang daripada lima jam dalam suhu bilik, manakala santan sawit boleh bertahan sehingga beberapa hari tanpa berubah bau dan warna serta rasa kerana mengandungi asid lemak berangkai panjang (C-IU) ke atas.

Ia tidak mudah basi, walaupun dibiarkan dalam suhu bilik selama dua hari (30-33 darjah Celsius ) dan boleh bertahan selama tiga bulan jika disimpan dalam peti sejuk dengan suhu lima darjah Celsius.

Malah, katanya, kajian penyimpanan yang dijalankan di MPOB menunjukkan santan sawit ini masih dalam keadaan baik dan stabil pada suhu 25 darjah Celsius selama hampir sebulan tanpa bahan pengawet.

Teknologi penghasilan santan cecair berasaskan sawit itu hanya membabitkan proses emulsifikasi (pengemulsifikasi) dan homogenisasi (penghomogenan). Oleh itu, proses penghasilan santan ini lebih murah berbanding penggunaan proses semburan kering.

Lebih menarik, kos menghasilkan santan sawit lebih murah berbanding santan kelapa kerana minyak sawit mudah didapati.

Sebelum ini, ciptaan santan sawit serbuk menerima pelbagai pengiktirafan dalam dan luar negara, termasuk pingat perak dalam Pertandingan Reka Cipta Antarabangsa Geneva pada 2000; Anugerah Inovasi Porim pada 1998.

  • Very low fats and cholesterol free
  • Taste good; almost similar to coconut milk
  • Rich in nutritive value;enriched with natural Vitamin A & E
  • Cost saving; only 50% of normal usage
  • More resistant to deterioration
  • Easy to store and very stable (just keep refrigerated, NO NEED TO KEEP IT FROZEN)
  • 3 month shelf life; storage below 5⁰C

Nutritional Information

Amount Per Serving (100%)

  • Energy = 286 kcal (1197 kJ)
  • Protein = 1.3 g
  • Total Fat = 28.0 g
  • Carbohydrate = 7.2 g
  • Moisture = 63.2 g
  • Cholesterol = 0g
  • Ash = 0.3 g
  • Vitamin A = < 100 µg
  • Vitamin C = < 2 mg
  • Vitamin E = 3.1 mg

Santan(coconut milk) is rich in fat and its consumption has been associated with increased plasma low-density lipoprotein cholesterol levels (LDL) and greater risk of arterial thrombosis due to its high contents of short chain saturated fatty acids such as lauric (C12:0) and myristic (C14:0). Therefore, the consumption of santan is discouraged. Palm-based santan has therefore been formulated to obviate the health risk.It has considerably lower C12-C16

saturated fatty acids, and its consumption, instead of normal santan, has been found to lower serum total cholesterol and cardiovascular risk (Ng and Tee, 1998). The additional benefits are that it is more resistant to deterioration (e.g.from oxygen, light moisture), has better flavour and nutritive value, and is more stable to handling during storage and transport (Zaida et al, 1997).

The product is also trans -free. Coconut santan cannot keep more than 5 hr at room temperature (28°C-33°C) without noticeable deterioration – becoming rancid,discoloured and suffering phase separation.

PRODUCT CHARACTERISTICS

Proximate analyses of the palm-based and coconut santans were done using standard analyses Table1). Coconut santan has higher fat and protein than the palm-based santan. Nevertheless, the palm santan is rich as a source of energy as coconut santan, equally able to supply the bodily energy requirements. The physicochemical properties of the two santans are shown in Table 2. Table 3 shows that coconut santan has higher lauric (C12:0) and myristic (C14:0) acids.

STORAGE STABILITY

Both santans were investigated for their stability during storage at different temperatures. At 5oC and 28oC, the palm santan was stable for 28 days without preservative. Coconut santan, on the other hand, turned rancid and deteriorated, being more susceptible to oxidation, and enzymatic and microbial attacks due to its preponderance of short chain fatty acids. It could not be kept for more than 5hr without spoilage even in a refrigerator at 2°C-5°C.

MICROSCOPY

The particle size of the palm santan after storage for 24 hr at different temperatures was observedunder light microscopy (Figure 2). There were noticeable effects of the different storage temperatures on the particle size distribution.

SENSORY EVALUATION

Various traditional Malaysian foods like nasi lemak ,bubur pulut hitam, curry and sago were prepared using both the palm and coconut santans, and evaluated by a sensory panel for appearance, aroma/odour, taste and overall quality on a ninepoint scale (Figure 3). The palm santan(with and

Hubungi kami untuk tempahan khas dan cubalah sendiri, pasti puas hati - hanya yg terbaik dari kami!

016-9215546/016-9210181

Tel/Fax: +609-8683037

 
KHALIS SANTAN SAWIT (400g)
   
 
KHALIS SANTAN SAWIT (1 LITRE)
 
  
 

  

Santan Kelapa Sawit - Setanding santan kelapa

TUKANG masak terkenal, Chef Liza Zainol dan Chef Zam, masing-masing mengakui sajian yang dimasak menggunakan santan kelapa jauh lebih enak berbanding masakan yang dimasak tanpa santan kelapa.

"Memang tidak dapat dinafikan masakan yang dimasak dengan santan kelapa berasa lebih enak," ujar Chef Zam.

"Ia menjadikan masakan berasa lebih berlemak," tambah Chef Liza pula.

Lantaran itulah nasi lemak, kari ikan atau daging, masak lemak cili api, cendol, kuih tepung pelita dan banyak lagi hidangan lain sering menjadi menu ulangan dan kegemaran masyarakat Malaysia.

Malah, melangkaui sempadan negara, santan sebenarnya sudah mengisi masakan negara rantau Asia Tenggara sejak lama dahulu.

Namun, aroma dan rasanya yang sedap itu sering dibayangi kandungan lemak tepu yang tinggi.

"Buat mereka yang menitikberatkan kesihatan, mereka akan memilih susu segar sebagai alternatif kepada santan. Tetapi rasanya berbeza kerana lemak susu lain rasanya.

"Kalau saya ke luar negara pun, saya tidak akan menggunakan santan kelapa ketika membuat demonstrasi masakan kerana orang di sana terutama Eropah secara terbuka akan menegur jika saya berbuat demikian.

"Maklumlah, mereka sangat prihatin dengan amalan makan secara sihat.

"Jadi chef di sana juga akan memasak menggunakan susu segar bagi mendapatkan rasa berlemak itu," kongsi Chef Liza.

Daripada pengamatan Chef Zam pula, masakan menggunakan santan kelapa semakin mudah ditemui di Amerika Syarikat dan Britain berikutan restoran Asia yang tumbuh bagai cendawan selepas hujan di sana.

"Orang Amerika dan Britain memang dikenali kerana berani mencuba segala macam makanan, jadi saya percaya mereka semakin terbuka untuk menerima masakan yang dimasak menggunakan santan," luahnya.
TIDAK seperti santan kelapa, santan sawit perlu melalui proses penghasilan di kilang.

Kebaikan

Menariknya, pada tahun lalu, ketika negara berdepan dengan 'kelumpuhan' bekalan santan kelapa yang serius, sekumpulan pengkaji menemukan pengganti yang lebih hampir kepada santan kelapa berbanding susu segar.

Jika selama ini minyak masak dapat diperah daripada sabut kelapa sawit, Ketua Penyelidik, Bahagian Pemakanan Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB), Dr. Zaida Zainal dan pasukannya berjaya memerah santan daripada sumber yang sama.

Menurut laporan mereka, santan baru itu setanding santan kelapa dari segi rasa dan rupa.

Chef Liza dan Chef Zam bersetuju.

"Jika dari segi rasa, memang tidak jauh beza. Malah, dari segi rasa berlemak, santan sawit dan santan kelapa boleh dikatakan setanding.

"Menariknya, santan sawit tahan lebih lama dan bebas kolesterol. Boleh dikatakan santan sawit ialah salah satu alternatif terbaik kepada santan kelapa," hujah Chef Zam.

Chef Liza yang diberi peluang oleh Kumpulan Ramly, pengeluar burger terkenal, untuk memasak produk Ramly menggunakan santan sawit pada Pameran Pertanian, Hortikultur dan Agro Pertanian Antarabangsa 2010 (MAHA) di Serdang, Selangor yang berakhir hari ini mendapati santan sawit dua kali ganda lebih pekat berbanding santan kelapa.

"Jadi ia mungkin lebih menjimatkan dari segi penggunaan," katanya.

Penghasilan santan sawit bermula apabila Zaida dan pasukannya berjaya menghasilkan santan sawit serbuk dengan teknik penyemburan kering pada tahun 1998.

SELAIN minyak masak, buah kelapa sawit kini berpotensi dijadikan santan.

Namun Zaida, Suid Abdul Aziz, Wan Rosnani Awg Isa, Dr. Nor Aini Idris dan Azman Ismail meneruskan kajian ke atas sumber yang sama dan akhirnya berjaya menghasilkan santan sawit dalam bentuk cecair pula.

Jelas Zaida, minyak kelapa sawit yang digunakan untuk membuat santan diproses daripada minyak sawit mentah yang berwarna jingga pekat daripada bahagian mesokarp (sabut) sehingga bertukar menjadi kuning keputihan selepas melalui proses penapisan.

Ia berbeza berbanding minyak kelapa sawit olein untuk masakan yang difraksinasikan dan ditapis sehingga menjadi kuning jernih.

Santan baru itu tidak meningkatkan kadar kandungan kolesterol LDL (tidak baik) dalam badan sekali gus tidak menjejaskan jantung, berlainan dengan santan kelapa yng mengandungi lemak tepu yang boleh meningkatkan kandungan LDL dan mengurangkan kolesterol HDL (baik) yang diperlukan badan.

Lemak tidak tepu dalam santan sawit itu juga, kata Zaida, tidak menggalakkan pembentukan mendakan kolesterol pada dinding arteri yang boleh menyebabkan tekanan darah tinggi, penyakit jantung dan strok.

Selain itu, santan sawit juga kaya dengan vitamin A dan E semula jadi yang baik untuk kesihatan.

Komersial

Ciptaan Zaida dan kumpulannya itu turut memenangi beberapa anugerah.

Antaranya diiktiraf Pertandingan Reka Cipta Antarabangsa Geneva 2000, Anugerah Inovasi 1998 daripada MPOB yang dikenali sebagai Institut Penyelidikan Minyak Kelapa Sawit Malaysia (PORIM) pada waktu itu dan memenangi pingat emas dalam Pameran Reka Ripta, Inovasi, Rekaan Industri dan Teknologi 1999.

Pengarah Urusan Premium Food Corporation Sdn. Bhd. (PFC), Jasri Mohd. Rashid, 50, bagaimanapun berdepan sedikit tentangan apabila cuba mengkomersialkan santan sawit itu pada tahun lalu.

Usahanya menggantikan santan kelapa dengan santan sawit pernah ditepis mentah-mentah sebagai tidak sedap.

"Saya masak nasi lemak menggunakan santan daripada kelapa sawit dan memberi seorang kenalan merasanya.

"Saya memberitahunya ia tidak menggunakan santan kelapa tetapi sebaliknya santan sawit. Dia dengan cepat mengatakan nasi lemak itu tidak sedap.

"Saya keluarkan satu lagi hidangan nasi lemak yang sama tetapi saya katakan ia dimasak menggunakan santan kelapa. Terus dia kata, 'Ha, ini barulah sedap'.

"Jadi sebenarnya ia tentang mentaliti orang kita yang sudah terlalu biasa dengan santan kelapa," ujar Jasri.

Menjalankan ujian demi ujian untuk melihat penerimaan orang ramai terhadap santan sawit, selain mengajak teman-teman makan di rumah, Jasri juga pernah meminta tuan rumah yang mengadakan sebuah kenduri untuk menggunakan santan baru itu dalam masakannya tanpa memberitahu tetamu terlebih dulu.
ZAIDA (kanan) berjaya 'memerah' santan daripada kelapa sawit sejak tahun 1998.

"Selepas mereka makan barulah saya beritahu mereka bahawa makanan yang mereka makan itu dimasak menggunakan santan sawit.

"Reaksi mereka sangat positif. Ada yang mengatakan tidak dapat membezakan rasa masakan itu berbanding masakan yang dimasak menggunakan santan kelapa.

"Ada yang kata lebih enak daripada biasa. Pendek kata mereka dapat menerimanya," kongsi Jasri yang turut menyertai MAHA 2010.

Menurut Jasri, hampir 95 peratus pengunjung gerai mereka di tapak ekspo itu mengatakan mereka tidak pernah mendengar tentang santan sawit.

"Daripada ribuan orang yang mencuba sampel masakan kami hanya seorang dua yang mengatakan ia tidak sedap," ujar Jasri.

Seorang akauntan secara profesional, Jasri yang sebelum ini berkhidmat di bahagian kawalan kewangan untuk syarikat gergasi, Nestle Malaysia selama lebih 10 tahun, yakin dengan potensi santan sawit sebagai pengganti santan kelapa.

"Bukan saja bebas kolesterol dan rendah lemak, sifat kimianya membuatkan ia lambat rosak atau basi.

"Sifat itu mampu memberi sumbangan yang besar terutama kepada peniaga makanan kerana makanan mereka akan lambat rosak atau basi," ujarnya.

Dalam kajian Zaida, santan sawit mampu bertahan sehingga beberapa hari tanpa berubah bau dan warna serta rasa kerana kandungan asid lemak berangkap panjang (C-IU) ke atas.

Berbeza berbanding santan kelapa yang mempunyai jangka hayat kurang dari lima jam dalam suhu bilik.

*sumber dari KOSMO

__._,_.___
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"



Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment