Wednesday, October 26, 2011

Re: RG2011... Asrama untuk gadis hamil

 

Salam anak melayu, bagus komen ni, kalau saudara ada idea yg bagus, silalah ajukan kpd kementerian keluarga dan wanita utk d pertimbangkan. Jangan hanya kita pandai mengeluar jari telunjuk, cubAlah sekali sekala bagi buAh fikiran utk selesaikannya.

Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone


From: Anak Melayu <pemudatj@yahoo.com.my>
Sender: respeks_group@yahoogroups.com
Date: Wed, 26 Oct 2011 17:48:28 -0700 (PDT)
To: respeks_group@yahoogroups.com<respeks_group@yahoogroups.com>
ReplyTo: respeks_group@yahoogroups.com
Subject: Re: RG2011... Asrama untuk gadis hamil

 

Salam semua,
 
Amat setuju dengan saranan Pak Mat Tempee tu....bila byk kes buang bayi, buat asrama utk gadis hamil....bila byk kes aid penagih dadah, sediakan jarum utk penagih....umpama sebatang pokok yang rosak di akarnya, ranting yg layu dicantas agar menghasilkan ranting yg baik..maka tidak akan berjaya.....begitu juga seseorang yg berpenyakit demam denggi atau demam campak,..mata akan merah dan kulit akan meruam adalah antara simptom luarannya katakan...tidak akan sembuh sekiranya doktor hanya bagi ubat mata utk membaiki kemerahan mata ataupun ubat kulit utk membaiki kulit meruam melainkan doktor perlu memberi ubat demam campak/denggi barulah akan pulih dan mata merah dan kulit meruam juga akan semboh secara langsusng disebabkan punca utama (root cause) tersebut telah ditangani....
 
 
Begitu juga, gejala buang bayi, hamil luar nikah, bohsia, bohjan, merempit, murtad dan segala gejala sosial ini merupakan simpton2 luaran sahaja yang terhasil akibat dari penyakit utama iaitu LEMAH IMAN. Pihak pemerintah sepatutnya perlu memikirkan bagaimanakah utk menyelesaikan penyakit utama masyarakat ini iaitu lemah iman ini bukannya hanya menyelesaikan masalah ranting/simpton2 luaran yg ditangani secara berasingan. Percayalah, sekiranya hanya simpton2 luaran ini sahaja ditangani tanpa menyelesaikan masalah utama, sampai bila-bila pun kita tidak akan berjaya menyelesaikannya umpama pesakit campak tadi yang hanya diberikan ubat sakit kulit...
 
Pihak pemerintah sepatutnya meletakkan IMAN sebagai setiap program-program yg hendak dilaksanakan....
 
Cuba kita lihat suasana hari ini....
 
Adakah dengan memberikan publisisti yg keterlaluan kepada artis-artis boleh meninggikan IMAN remaja?
Adakah sistem pendidikan kita telah menjadikan IMAN sebagai kerangka utama dasar pendidikan?
Adakah siaran hiburan dan realiti yang belambak dlm media utama boleh melahirkan insan beriman?
Adakah konsert malam tahun baru, konsert kemerdekaan dan segala konsert-konsert yg dianjurkan akan melahirkan manusia beriman?
Adakah pusat-pusat hiburan yg tumbuh macam cendawan malah dilanjutkan lagi operasinya hingga lewat malam boleh melahirkan manusia beriman?
Adakah pemimpin-pemimpin negara dan masyarakat sering mengajak rakyat kearah keimanan?
Adakah role model yang ditunjukkan oleh pemimpin-pemimpin negara dan keluarganya memupuk rakyat kearah mewujudkan sistem kekeluargaan islam?
 
Sekiranya semua persoalan diatas menjauhkan rakyat dari keimanan, percayalah, walau sebanyak mana peruntukan digunakan untuk menangani gejala sosial ini, walau beribu asrama gadis hamil dibina, ia tetap tidak akan berjaya...kerana tiada janji pencegahan/pertolongan dari Allah...
 
Memang benar, ibu bapa ada peranannya dlm mendidik anak tetapi tetapi ia hanya menyumbang kepada 30% sahaja dalam pembentukkan seseorang anak. Tarikan luar kearah keseronokan itu lebih banyak dan berpengaruh dan tidak mungkin ibu bapa itu dapat memantau secara berterusan. Ada ibu bapa yang berjaya tetapi mungkin segelintir.
 
Terima kasih.

From: Pak mat tempee Mat <fearman.tji488@yahoo.com>
To: "respeks_group@yahoogroups.com" <respeks_group@yahoogroups.com>
Cc: Pak Mat Tempee <respeks_group@yahoogroups.com>
Sent: Tuesday, 18 October 2011 9:55 AM
Subject: Re: RG2011... Asrama untuk gadis hamil
 
Salam ...............pak mat juga rasa terpanggil untuk memberikan pendapat sesen pak mat , pada hemat pak mat bilaman gejala begini terjadi sepatutnya pihak kerajaan sepatutnya mencari kaedah dari mana datangnya segala berpunca ...... bukannya dengan menubuhkan "asrama utk gadis hamil " , sama juga dengan ketagihan dadah siap ada klinik yang membekalkan dengan harga sekian ( kalau tak salah pak mat la !! ) .......... dengan kebenaran kerajaan , bukannya membendung tapi nampak kearah menggalakkan...... !!!!
Kian lama negara kian hancur dengan segala mergaaaa .... tak payah dengan peperangan , hanya sekadar rakyat yang rosak akhlak ... di tambah dengan adanya pemimpin yang rosak dari segi akhlak dan akidah .........
Untuk berbalik kepada Islam jauh sekali , hanya pembanggunan , keduniaan , hiburan ........... itu yang menjadi bualan dan janji mulut yang tak bertulang ... !!!! Dan anak bangsa terus-menerus hanyut dan rosak ...........dan akhirnya bangsa melayu yang rugi ........ !!!
Peratusan bangsa melayu yang berjaya jika nak di bandingkan dengan peratusan yang rosak ...sangat jauh bagaikan  ,  tepuk dada tanya iman masing-masing ..!!
 
Ini cuma pada pandangan pak mat .... sebelum ianya terlajak jauh dan tak boleh di ubah ..... ada baiknya kita balik kepada ISLAM yang tidak akan membohongi kita hingga qiamat......... sebab Islam ianya adalah agama dari pencipta mahkluk dan alam .......
Yang menolak Islam di dunia lagi kita boleh kenal pasti , apatah lagi di akhirat kelak .... Allahuaqlambissawab  !!!!!!
 
pak mat tempee

From: para_jump101 airborne <air_strike101@yahoo.com>
To: respeks_group@yahoogroups.com
Sent: Monday, October 17, 2011 4:05 PM
Subject: Re: RG2011... Asrama untuk gadis hamil
 
Betul. hantarlah remaja-remaja perempuan yang telah melakukan zina itu ke Sekolah Harapan di Melaka itu. Sekolah itu juga dikenali sebagai "SIHARAM" (Sekolah Ibu Hamil Ali Rustam Melaka).
 
para_jump101 --- On Sun, 10/16/11, Kartina Idris <kartina.idris@gmail.com> wrote:

From: Kartina Idris <kartina.idris@gmail.com>
Subject: Re: RG2011... Asrama untuk gadis hamil
To: respeks_group@yahoogroups.com
Date: Sunday, October 16, 2011, 8:46 PM

 
Benar. Fikir-fikirkanlah. Nak buang anak merata2 dalam tong sampah, dalam sungai, perigi buta, tandas, tangk air, semak samun atau di rumah sekolah harapan seperti yang ditubuhkan oleh kerajaan negeri melaka?

Setakat ini sekolah harapan telah berjaya menyelamatkan bayi dari dibuang merata2. Anak gadis yang bersalin di sana mendapat didikan asas agama, kaunseling dan akhirnya diterima oleh keluarga dengan baik, bahkan anak2 yang dilahirkan juga telah diambil oleh keluarga sendiri. Bukankah ini suatu kejayaan yang dapat menutup maruah keluarga islam? Soal menggalakkan lagi perbuatan zina tidak timbul kerana tanpa sekolah harapan ini pun kejadian zina telah berlaku  sekian lama, bukan sahaja melibatkan gadis islam biasa, bahkan juga gadis2 islam yang sedang menuntut di sekolah2 agama!!!!!. Untuk makluman bilangan gadis2 melahirkan anak diluar nikah di sekolah harapan melaka ini adalah lebih ramai berasal dari kelantan berbanding dengan melaka sendiri!!!!!! Apa cerita?
2011/10/16 <wealthkeepcoming@yahoo.com>
 
Kena tengok sudut lain juga.. Ke mana arah tujuan mereka bila dah mengandung begitu??kena Mak bapak yg halau mereka keluar.. Arah mana?? Dah terlanjur, mengandung.. Memang kena ada tempat.. Dr dibiar diluar bersendirian.. Terjebak dlm dunia pelacuran.. Anak2 remaja ni perlu bimbingan, bantuan.. Moga dgn adanya asrama ini dgn tenaga pengajar dpt membimbing mereka ke jalan lurus..
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.
From: Umie Addy <umieaddy@yahoo.com>
Date: Mon, 15 Aug 2011 22:01:53 -0700 (PDT)
Subject: RG2011... Asrama untuk gadis hamil
 

Renungkanlah...ianya seperti menggalakkan lagi gadis-gadis ni semua galak melakukan maksiat sehingga terlahirnya anak-anak luar nikah seperti di negara2 Yahudi..akhirnya bumi Malaysia ini akan penuh dengan maksiat yang tiada penghujungnya...Kesian pada anak2 yang bakal lahir berstatuskan anak haram..

 

Asrama baharu untuk gadis hamil

Oleh NUZULSHAM SHAMSUDDINzulsham@kosmo.com.my

SEKOLAH Harapan di Melaka ketika ini hanya mampu menempatkan 30 orang remaja hamil luar nikah pada satu-satu masa.
JASIN – Sekolah Harapan yang dibuka bagi membantu remaja hamil di sini memerlukan kira-kira RM2 juta bagi membina asrama baharu sekali gus dapat menempatkan lebih ramai penghuni.
Pengerusinya, Datuk Ab. Rahaman Ab. Karim (gambar) berkata, dengan pembinaan asrama tersebut, sekolah itu akan berupaya menampung sehingga 60 remaja perempuan pada satu-satu masa berbanding 30 orang pada ketika ini.
Beliau berkata, pihaknya menerima banyak permohonan daripada remaja hamil untuk berlindung di sekolah itu namun kemasukan mereka terpaksa ditangguhkan kerana kemudahan asrama yang terhad.
"Sejak ditubuhkan oleh kerajaan negeri pada 17 September tahun lalu, ia telah memberi perlindungan kepada 80 remaja hamil luar nikah dan 59 bayi selamat dilahirkan.
"Berdasarkan peranannya yang amat besar untuk memberi pelindungan kepada remaja bermasalah, kita perlukan asrama baru untuk menempatkan mereka," katanya pada majlis penyampaian sumbangan hari raya kepada 30 penghuni sekolah itu Jalan Pegawai di sini semalam.
Ab. Rahaman berkata, pihaknya sedang menyiapkan permohonan bagi mendapatkan peruntukan itu sama ada daripada kerajaan negeri atau kerajaan Pusat.
Katanya, remaja bermasalah yang memasuki sekolah tersebut berjaya dibimbing apabila mereka menunjukkan keinsafan selepas menerima didikan agama dan bantuan kaunseling.
Dalam pada itu, beliau memberitahu, 45 daripada 59 bayi yang dilahirkan di sekolah itu kini berada di bawah jagaan keluarga remaja yang hamil luar nikah.
"Lapan lagi bayi telah diserahkan kepada keluarga angkat dan lima lagi masih berada di sekolah tersebut bersama ibu masing-masing," katanya.

__._,_.___
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

MARKETPLACE

Stay on top of your group activity without leaving the page you're on - Get the Yahoo! Toolbar now.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment