Monday, November 14, 2011

Re: RG2011... Fw: DNA Babi Di Dalam Makanan

 

saya buat kek lapis..dan butter ini sangat mahal.....kira2 kelas elite punya butter la:)..saya musykil satu perkara je...di website http://www.ballantyne.com.au/index.cfm ia menyatakan halal dan mendapat certification halal dari berbagai badan kelulusan Halal Islam.  


Produk Ballantyne ni bukan hanya golden churn, terdapat beberapa brand dari satu syarikat yang juga dijual di pasaran Malaysia..antara nya Ballantyne sendiri...dan ianya terjual dan orang ramai tidak tahu bahawa butter ini adalah dari syarikat yang sama. syarikat ini menjual butter ballantyne yang digunakan oleh syarikat penerbangan berbagai negara disebabkan status halal yang mereka dapati.

Saya rasa dengan Jakim perlu memeriksa semua sample pure butter yang dibawa masuk ke malaysia untuk memastikan tidak ada unsur2 DNA khinzir didalam nya..Dengan hanya memaklumkan bahawa butter GC ini mempunyai unsur DNA Khinzir, tetapi yang lain dibiarkan sahaja..penganiayaan terhadap umat Islam terhadap hukum halal haram makanan itu tidak akan selesai..





2011/8/4 ::-eSpAcE 9808-:: <rienacom@yahoo.com.sg>
 


WASPADA: DNA Babi Di Dalam Makanan!!!
 
selatanonline
KUCHING: Kekeliruan mengenai status mentega 'Golden Churn Creamy Butter' terjawab semalam, apabila Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) turut mengesahkan ia tidak halal kerana mengandungi DNA babi.

Sebelum ini orang ramai keliru apabila JAKIM dalam surat bertarikh 30 Jun lalu kepada pembuat mentega itu mengesahkan mentega jenis itu tidak mengandungi DNA babi, sedangkan Majlis Islam Sarawak dalam kenyataan pada 28 Julai lalu, mengesahkan ia haram kerana mengandungi DNA babi.

Mesyuarat bagi membincangkan status mentega 'Golden Churn Creamy Butter' itu berlangsung di sini petang semalam dan disertai beberapa agensi berkaitan mengesahkan ia haram kerana mengandungi DNA babi.
-BH

Kesan DNA babi


TAK HALAL... sosej pulut dan kepingan ayam yang diimport dari Thailand.

KANGAR: Sosej pulut dan kepingan ayam (chicken cake) yang dijual di beberapa bazar Ramadan di sini dan digemari ramai penduduk tempatan, disahkan mengandungi asid deoksiribonukleik (DNA) babi.

Perkara itu disahkan Jabatan Kesihatan Perlis semalam selepas memperoleh keputusan analisis ke atas tujuh sampel awal yang dikumpulkan pihaknya di sekitar Sungai Bahru di sini dan daripada jumlah itu, dua disahkan mengandungi DNA babi.

Timbalan Pengarah (Bahagian Keselamatan dan Kualiti Makanan) jabatan itu, Mahamad Sukor Senapi ketika dihubungi berkata, dua produk yang dijual tanpa jenama itu mengandungi DNA babi.

"Sejak tempoh dua minggu lalu, sekurang-kurangnya 16 sampel dikumpulkan di sekitar kawasan berkenaan susulan aduan orang ramai yang khuatir dengan status halal produk berkenaan yang dikatakan dibawa masuk secara haram dari Thailand.

"Buat masa sekarang, hanya dua daripada tujuh sampel awal disahkan mengandungi DNA babi dan kita masih menunggu hasil analisis baki sembilan lagi sampel yang dihantar bagi tujuan berkenaan," katanya. -HM
GB
Posted by tok_aji
 
 
 
----- Original Message -----
 
 
kpd akak2,makcik,pakcik,atok2,nenek, yg nak buat kueh ghayeeee...
ati ati...jgn gune butter ni ea..
 
 
 
 
Posted by sitik
 
 
Untuk makluman dan perhatian semua umat Islam. Berhati-hati semasa membeli belah bahan makanan di pasaraya…. pastikan butter (mentega) yang dibeli adalah halal, bukannya mentega seperti di bawah ini….
Dipanjangkan Memo Makluman daripada Bahagian Penyelidikan, Jabatan Agama Johor yang mendapati mentega jenama Golden Churn Creamery Butter keluaran New Zealand mengandungi DNA babi….
 
 
newsfowarder™ wrote:
 
Subject: Golden chain butter disah ada DNA Babi
 
salam semua,
 
kajian telah dibuat oleh Jab Agama Johor dan mengesahkan produk golden chain butter ada DNA babi, namun ia telah dipertikaikan, tadi aku tengok dlm berita NTV7- ia telah DISAHKAN ADA DNA BABI- Jab agama meminta sesiapa shj yg telah menggunakan butter ini supaya menyamak bekas2 penggunaanya, dan kpd yg telah termakan...
aku tak tau..
 
(rujuk berita jam 7 tadi ntv7)




--
Juraiza aka Nomie

__._,_.___
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

MARKETPLACE

Stay on top of your group activity without leaving the page you're on - Get the Yahoo! Toolbar now.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment