Tuesday, April 17, 2012

Re: RG2011... Bersih 3.0 dan seni bela diri 'tai chi': Najib sudah sedia dengan kambing hitam

 

Buktikan dulu pentadbiran di negeri negri Pakatan itu bersih dan adil...........kalau setakat hari ni memang banyak pincangnya..... cakap sahaja berdegar degar tapi tindakan habok pun tiada... macam mana nak yakin dengan BERSIH ??????????

From: roslan mohd <mohroslan@gmail.com>
To:
Sent: Friday, 13 April 2012 12:22 PM
Subject: RG2011... Bersih 3.0 dan seni bela diri 'tai chi': Najib sudah sedia dengan kambing hitam

 
Written by  Nawawi Mohamad, Wong Choon Mei
TERKINI. Jangan buat silap.PM Najib dilanda kebimbangan mengenai Bersih 3.0- rali pada 28 april yang dianjurkan oleh gerakan untuk pilihanraya bebas dan adil,Bersih dan disokong lain-lain aktivis termasuk Pakatan Rakyat yang diketuai pemimpin pembangkang,Anwar Ibrahim.
Najib mungkin sudah memberi lampu hijau untuk protes secara aman itu tapi ini tak bermakna kegusaran nya atau Bersih 3.0 telah berakhir.Jelas pengumuman Menteri Dalam Negeri Hishammuddin Hussein penuh hati-hati: Kerajaan tidak melihat Bersih 3.0 sebagai isu keselamatab dan kami benarkan ia di adakan. Tetapi haruslah mengikut Akta Perhimpunan Aman ( undang-undang baru yang dikecam sebagai tipu helah aktivist pro demokrasi)
Kemungkinan ada pertukaran keadaan tapi itu tidak akan halang rakyat
Najib tiada pilihan selain dari berkata ya. Beliau cuba tapi tidak dapat cukup sokongan untuk mengenepikan apa yang diperjuangkan oleh Bersih 3.0.Jadi adalah lebih baik dibenarkan.Mungkin jika ianya sah, rakyat tidak akan hadir, Mungkin juga, tapi walau apapun terjadi masa kini dan kemudian-samada Najib tarik balik atau tidak kebenaran- Bersih 3.0 akan disokong oleh rakyat. Kehangatan nya masih terasa, menjadi satu sejarah, menyumbang ke arah membentuk satu kerajaan baru yang mengikut kehendak rakyat dan bukan sebaliknya.
Bagi Najib,kenangan pahit Bersih 2.0 yang dianjurkan pada 9 Julai 2011 masih segar dalam ingatan dan beliau mesti malu setiap kali teringatkan kegilaan yang menguasainya dan kerajaan ketika beliau panik,hilang arah hingga mengharamkan pemakaian t shirt warna kuning.Kuning ialah warna untuk logo Bersih.
Melihat kebiasaan beliau, yang mana rakyat sudah masak sejak beliau ada dalam arena politik dari usia 20an, Najib tentu akan memilih untuk lari dari masalah menghadapau Bersih 3.0, dan menghadapi kritik dari akibatnya. Malah, ramai pemerhati meramalkan yang pejabat PM akan mengumumkan lawatan kerja ke luar negara yang akan membawa beliau dan isterinya Rosmah Mansur jauh dari Dataran Merdeka,dimana protes secara duduk akan diadakan, dan jauh dari Malaysia dimana bahang politik mula terasa panas untuk kedua mereka.
Harap kan penipuan dan tipu helah
Menyelesaikan isu Bersih 3.0 perkara mudah.Najib hanya perlu arahkan Suruhanjaya Pilihanraya membuka daftar pengundi nya untuk pemeriksaan bebas, dan membenarkan beberapa perkara lain yang akan menentukan dan melindungi sistem pengundian dari dituduh penuh penipuan dan tipu helah.
Sedihnya,Najib dan sekutunya dalam BN mengharapkan penipuan dan tipu helah untuk menang dalam pilihanraya umum ke 13. Mandat 5 tahun mereka akan berakhir pada Mac 2013, dan PRU 13 dijangkakan yang paling hangat dipertandingkan dengan peluang lebih baik untuk Pakatan menang.
Jadi memang tiada jalan Najib akan patuh kepada permintaan untuk praktik terbaik dan pengundian telus.Tekanan buat beliau bukan saja datang dari kuasa-kuasa dalam parti Umno sahaja, malah dari MCA yang tanpa segan silu memprotes dengan lantang hak yang diberikan untuk rakyat Malaysia di luar negara mengundi-akan terus memberontak.
Tiada jalan penyelesaian,Najib mesti menunjukkan kuasanya bila berhadapan dengan Bersih 3.0 dah beliau sedar hal ini. Beliau Perdana Menteri negara ini. Jadi, apa perlu dilakukan? Benarkan Bersih 3.0 tapi semua kerja-kerja bawah tanah yang dijalankan oleh pemerintahan dan sekutu nya untuk menghapuskan kepentingan rali tersebut. Yang penting, jangan mengalah dengan desakan untuk perubahan, biarkan mereka buat rali dan menjerit hingga hilang suara tapi BN harus menang PRU13 dengan apa cara sekalipun.Jadi tiada perubahan, Cuma rali.
Menurut pemerhati kerajaan , Najib sudah mula membuat gerakan tai chi ( seni pertahankan diri Cina berasaskan gerakan menepis) .Iya, mereka yang rapat dengan beliau mula memerhati dan cuba menghilangkan diri secara diam diam.
Bukam mudah mencari kambing hitam
Selepas kejadian Bersih 2.0, tiada siapa dalam kerajaan,Umno atau BN yang begitu bodoh untuk mengangkat tangan memberi idea atau membantu.Siapa yang berbuat demikian pasti jika ia gagal, Najib akan beralih menyalahkan mereka. Pasti.
Sinis? Tapi itulah Najib. Dalam buku beliau, peraturan pertama ialah sentias melindungi dan pertahankan diri sendiri.Beliau lakukan dengan sediakan kambing hitam dari awal2 lagi.
Pertama dalam senarai ialah Suruhanjaya Pilihanraya yang tidak bernasib baik, Najib sudah mula mendesak Suruhanjaya itu untuk mengambil tanggungjawab. Samada menerima atau menolak sepenuhnya desakan Bersih 3.0 untuk perubahan. Tapi SPR lebih arif tentang umpan Najib. Mereka tidak bijak tapi tidak bodoh.SPR akan menolak semula tanggungjawab itu kepada Najib dan semuanya kepada Parlimen.Mereka tiada kuasa untuk membuat keputusan.
Jadi, tidak dapat keputusan yang beliau idamkan,najib arahkan Menter I Undang2 'de-facto', Nazri Aziz kedepan dan memberitahu rakyat adalah salah mengadakan perhimpunan di Dataran Merdeka kerana ia satu tempat larangan sebagaimana dalam Rang Undang2 Perhimpunan Aman yang baru diluluskan.
Maklumat ini ternyata salah dan Nazri, yang sudah terjebak dalam skandal melibatkan anak lelakinya, menjadi mangsa kerana membuat kenyataan sedemikian.
Hisham dan pihak polis
Masih dengan tangan kosong,sekrang Najib dapatkan pula sepupunya,Menteri dalam Negeri Hishammuddin Hussein.
Hisham yang pernah mengharamkan gerakan Bersih 2.0. mengarahkan polis bergerak dan juga mendapat idea dengan pelan menakut nakutkan rakyat dengan plot komunis akan mengambil alih yang menyebabkan 6 ahli Parti Sisialis Malaysia merengkok dalam jail. Kali ini Hisham cuba bertindak bijak- beliau juga akan tai chi dan membbahagi kuasa kepada orang bawahannya.Hisham meletakkan fail tersebut kepada pihak polis.
Tidak hairan la Ketua Polis Negara Ismail Omar tertekan dan mula meminta kepercayaan rakyat kepada pihak polis dan tidak mempersoalkan tindak tanduk pasukan itu.
Sudah tentu Ismail tidak akan memberitahu apa akan berlaku jika rakyat terus menanya soalan atau mendesak yang beliau sebaliknya mendengar permintaan rakyat. Tapi ugutan dalam kata-kata Ismail adalah jelas dan satu langkah saja lagi. Tinggal setakat mana akan dilaksanakan saja lagi. Mungkin Ismail sedar kesabaran rakyat sudah makin kurang, dan sejauh mana beliau akan bertindak bakal menentukan sedalam mana beliau menggali kubur nya sendiri.
Kali ini untuk Bersih 3.0, polis akan mengambil jalan tengah. Mereka akan bergantung kepada helah dari kekerasan, atau begitu lah yang mereka rancangkan. Rali itu mungkin dibenarkan , tapi sudah tentu Ismail tidak akan membenarkan lebih dari beberapa ribu orang saja untuk sampai ke Dataran Merdeka.
Polsi akan bergantung kepada sekatan yang lebih baik di beberapa pintu masuk untuk melumpuhkan Bersih 3.0. Mereka merancang untuk menggandakan jumlah sekatan berbanding dari rali terdahulu. Dengan car aini, mereka tidak perlu menutup Kuala Lumpur dan mengundang kritikan yang lebih hebat.
Penganjur Bersih sudah tentu dapat menjangkakan ini, sebab itu mereka merancang mengadakan rali ini di seluruh negara. Tapi kepada polis dan Najib, ia masih upacara utama dan simbol tentangan antara kerajaan dan pembangkang.
Badut dan sarkas media
Satu lagi kambing hitam yang di kenal pasti Najib ialah Perkasa, satu kumpulan hak Melayu. Menyedari masa sudah suntuk dan tiada siapa mahu bertanggungjawab untuk Bersih 3.0, Najib berpaling kepada kumpulan ini yang diasakan oleh MP Pasir Mas Ibrahim Ali.Perkasa sudah mula melancarkan serangan pertamanya.Ia mengarahkan orang Melayu supaya tidak menghadiri rali itu.
Ketua Pemuda Perkasa Irwan Fahmi Ideris malah memanggil Pengerusi Bersama Bersih dan Sasterawan Megara A Samad Said pembelot. Di kenali dengan reputasi sebagai kumpulan yang agak melampau, agak mustahil untuk Perkasa, seperti mana2 pelawak untuk membangkitkan sesuatu kecuali gelak ketawa.
Sekarang, perlatan kegemaran nya- media utama.Ya, Utusan,Bernama, NST,The Star dan lain-lain akan terus menghentam Bersih 3.0 sebagaiman yang mereka lakukan semasa Bersih 2.0.
Baru-baru ini,penasihat DAP Lim Kit Siang menyeru media Malaysia- supaya berfungsi sebagai tiang negara-untuk membantah dan bangkit melawan berita –berita karut dan palsu yang di jaja oleh pentadbiran Najib dalam usahanya untuk mempertahankan kuasa.
Sudah tentu MSM akan mengecewakan Lim dan diri mereka sendiri. Utusan berkata," Rakyat perlu faham Bersih 3.0 ialah untuk menunjukkan kekuatan pembangkang, selain dari merosakkan imej negara di mata dunia luar."
" Itu fikiran Umno-BN dan sudah lapuk.Mereka sebenarnya mendedahkan kelemahan mereka sendiri, Harapan Bersih dan Pakatan ialah membawa mesej kepada rakyat Malaysia seluruh negara yang mereka tidak boleh benarkan BN menipu dalam PRU 13," kata MP Batu Tian Chua, yang mana parti nya menyokong Bersih 3.0.
" Apa yang salahnya inginkan sistem pengundian yang betul dan bersih? Apa yang salahnya dengan mengaudit daftar untuk tujuan itu? Jika BN tidak bersalah, mereka juga akan dapat faedah, jadi jika mereka mahu mencetus masalah, mereka mesti ada motif tersirat."
Perubahan masa
Laman web anti Bersih yang ditaja Umno-Bersih mula sibuk mencerna berbagai propaganda kenapa rakyat yang bermoral dan bertanggungjawab perlu hindari Bersih 3.0.
Tapi rakyat sudah saksikan semua sebelum ini.Bersih 2,0 Cuma satu peringatan. Ia pernah terjadi berkali kali sebelum ini dalam berbagai bentuk dalam dekad yang lalu , dimana bentuk penindasan nya mungkin lebih halus dan rakyat ketika itu lebih patuh.Tapi sudah pasti , mereka sudah saksikan selalu dan kali ini, samada Najib menghalang atau tidak, mereka akan memberontak, mereka akan bangkit.
Dari segi semangat nya Malaysia meronta untuk bebas.Dari segi intelek, rantai yang membelengu mereka sudah putus. Walau apa cara pun, penolakan dari BN atau tidak, kemenangan di pihak mereka kerana mereka mahukan nya.
Mungkin Najib perlu cuba memahami hal ini. Ia mudah dan beliau tidak terlalu jahil. Mudah untuk berdepan dengan kenyataan dan berhenti dari bersembunyi dalam tipu helah bodoh yang hanya menaikkan kemarahan rakyat. Lebih bijak jika Bersih 3.0 dibenarkan terus secara aman dan menjalan kan perubahan sistem pengundian yang dicadangkan gerakan itu jika ia benar. Itu lebih penting.
Sebaliknya, tidak tuan PM,kali ini skrit Rosmah pun tidak cukup besar untuk tuan bersembunyi.


__._,_.___
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment