Wednesday, April 25, 2012

Re: RG2011... Respons RG: Betul ke Pendidikan Percuma di 3 negara Sahaja?

 

sedikit tambahan
gaji operator kilang kat penang
tahun 1998 - 400
tahun 2012 - 600

ade yg yang dah bekerja 15 tahun
basic hanya 670


From: xstream <pejal71@gmail.com>
To: respeks_group@yahoogroups.com; Perisik Rakyat Group <PerisikRakyat@yahoogroups.com>; chainz_of_frenz@yahoogroups.com
Sent: Thursday, April 26, 2012 12:38 AM
Subject: Re: RG2011... Respons RG: Betul ke Pendidikan Percuma di 3 negara Sahaja?

 
Masih tak sedar2...masih hina pelajar...hutang tajuddin boleh mansuh korang pun diam ...jadilah pak angguk..ker korang takda perasaan hutang 4oo juta lebih dimansuhkan..kesian...masih tak sedar...duit PTPTN itu duit rakyat...yang dapat hari2 masuk kantung simpanan dan dana cukai, kwsp dan pelbagai lagi...itu duit cukai guna utk apa..itu bukan duit kerajaan beb ...kembalikan kepada rakyat dalam bentuk pendidikan percuma dan pengurangan harga perkhidmatan..tapi nak hina rakyat yg bayar cukai  depa sebut subsidi..macam rakyat pulak meminta2 sedekah dari kerajaan yang kutip cukai dari rakyat..sila fikir sedikit..sila sedar hak kita yang semakin terhakis..

Dulu gaji akauntan 1978 RM2000 sekarang RM 2000 juga...15 tahun dulu gaji permulaan RM1800 sekarang kerja yang sama gaji permulaan RM1200..skrg nak cari kerja susah dan gaji kecik tapi hutang PTPTN 6 bulan dah kena bayar...ekonomi yg kerajaan dan wibawa pemerintah sekarang amat merudum...barang makan dan kos hidup tinggi..kemana hilangnya tugas kerajaan dalam mengaturkan amanah dari cukai dan simpanan wang rakyat KWSP yang rakus digunakan..

Barangan tetap mahal dan semakin naik..nak belajar sekarang pun mahal...adakah pendidikan kepada rakyat bukan satu pelaburan dan kenapakah pelaburan ini diniagakan sedangkan hasil memberikan pendidikan akan mengeluarkan individu2 dan rakyat yang berpelajaran dan mampu menjana ekonomi negara..lihatlah abang2 indonesia yang ada pelajaran dan kemahiran membina bangunan2 tinggi membawa duit kembali kepada negara mereka..kita masih dgn pendidikan mengaut keuntungan dan lupa akibat mengenakan caj berlebihan dalam pendidikan pelajar2 kita bertindak menegakkan hak mereka yang semakin sukar membayar pinjaman kerana dipaksa dan terpaksa kerana ibubapa yang kesempitan tidak mampu membuat simpanan yang cukup membiayai pendidikan anak2 dan makin ramai anak maka main banyak hutang..

Tetapi yang heran kerajaan guna duit rakyat bagi kepada PTPTN untuk memberikan pinjaman kepada anak2 kita..walhal saban bulan duit cukai dari rakyat semakin banyak. dikutip...tak perlu guna duit pinjaman tadi utk diulang guna..belajar pandai jadi hutang tukar biasiswa...banyak mana tuh? Pendidikan berasaskan perniagaan hanya memerlukan statistik utk menarik ramai pelajar memohon sekaligus memberikan untung besar kepada institusi pendidikan dan ini memerlukan mekanisma penurunan kualiti untuk kuantiti..maka tidak heran nanti biasiswa hanya kepada yang benar2 PTPTN  rasa layak walaupun keputusan amat bagus.. budaya berniaga dalam pelajaran menghasilkan pelajar yang banyak berhutang...takpa hutang dulu macam mak bapak kita berhutang Court Mammoth dan AEON utk beli barang...budaya simpan untuk bayar dan beri keuntungan kepada institusi pendidikan adakah itu budaya sihat? Tetaplah kita 20 tahun kerja duduk dan bercuti dalam malaysia ...itupun time raya dan kalau nasib baik ada bonus..komplen sikit suruh bersyukur kepada kerajaan yang guna duit cukai kita dan sebut macam harta depa..yelah menteri2 melancong luar negara..hasil gaji yang rakyat bayar...jangan kita jadi balaci..otak ada fikir dan ubah...wassalam.

On Mon, Apr 23, 2012 at 1:04 PM, rynnabrah alalwi <rynnabrah@yahoo.com> wrote:
 
TQ ayu coz setuju ngan saya....tak tau nak kata la kan, rakyat Msia ni...especially org Melayu adalah rakyat yg suka subsidi....agak2 la nak subsidi pun...apa salahnya berkorban sikit demi ilmu.....beli handphone, kasut, baju mahal boleh plak....dapat duit ptptn beli motor, beli kereta......dah  tak boleh bayar utang suruh plak ptptn dimansuhkan...apa punya manusia.......org mcm ni la dikatakan tak sedar diri n tak tau diuntung...sorry to say la.....

--- On Thu, 19/4/12, Geng@yahoo.com <Geng@yahoo.com> wrote:

From: Geng@yahoo.com <Geng@yahoo.com>
Subject: RG2011... Respons RG: Betul ke Pendidikan Percuma di 3 negara Sahaja?
To: "respeks_group@yahoogroups.com" <respeks_group@yahoogroups.com>
Date: Thursday, 19 April, 2012, 3:55 PM

 
From: rynnabrah alalwi rynnabrah@yahoo.com
Assalam..... susah la kalau semua nak free.....dah dapat free tapi x sedar diri....kita hanya akan menghargai sesuatu jika keluarkan wang ...sikit pun jadi la.... germany dapat pendidikan free tapi cost of living tinggi gilerrr.....tapi mereka kena gak beli buku....ni buku pun dapat voucher....pastu jual pulak.....apa nak jadi generasi sekarang.... renung2 kan lah.....SAPE SETUJU DENGAN SAYA??
.....................................................................................................................................................
Tumpang lalu...hihi..jika semua benda terlalu 'PERCUMA' dalam dunia ni... habisla Malaysia.. mcm tu jugakla dgn ILMU... ILMU yang dipelajari tidak akan dinilai dan dihargai. Penat lelah semasa belajar pun takkan terasa..Tak terfikir kah mereka bersusah payah KELUARGA menghantar mereka untuk meneruskan pengajian hingga ke menara gading..at last MENGHABISKAN MASA berarak menyatakan pendirian yang mana PINJAMAN itu telah pun DIGUNAKAN..macam mana nk kate ya... susahla.. SAYA SETUJU DGN RYN!
 
From: Jamalulkhar jamalul jamallul_jwjeram@yahoo.com.my
Saya setuju, Alhamdullillah, dah abis bayar Mara punya, insyaAllah jika kita sentiasa mengingati asal usul kita, bab nie tak ler jadi bermasalah sangat nak bayar balik, tapi dek kerana nak memenuhi tuntutan meterialistik zaman kini, tu yg sesetengah dari mereka kantoi...
From: s mohdhamri mohdhamri@yahoo.com
setuju..... dulu saya belajar taknak ambik pinjaman pasat taknak terikat dengan hutang... saya usaha sendiri walaupun agak strugle. NO PAIN NO GAIN..
 
From: TARABAS vlunger88@gmail.com
tu la...xpaham asik nak free je sume... tp tgk yg pakatan rakyat tu punye negeri..xhapus2 lg ptptn nyerrrr.... cube PR tu hapuskan dulu ptptn tu.... komfem kerajaan pun akan amik langkah gak.... yg terbeban tu yg xcarik keje...

From: Salina Rosli pakisbiru@yahoo.com
kos pengajian percuma....kos sara hidup tanggung sendiri....kalau cemerlang kos sara hidup diberi sebagai biasiswa. dan jgn ada kuota2 untuk anak org bn masuk universiti atau sekolah asrama penuh.
 
bila hasil bumi tidak di gunakan dengan amanah maka kerajaan sekarang tidak ada duit....
sekarang nie university kena bayar duit pengajian.... lepas nie sekolah menengah pulak lepas tu sekolah rendah...
kalau duit hasil bumi tidak di urus dengan bijak, asik berhutang, maka semua perlu bayar...
kalau dapat kurangkan pembaziran, rasuah... maka duit lebihan tu boleh guna untuk pembiayaan sampai ke university maka semua rakyat mendapat faedah....
Kalau dah tau kat mane boleh belajar percuma, apa kata mereka yg nak belajar percuma g sekolah kat sana je? Lagi senang tukar kerakyatan, Malaysia miskin, x mampu nak bagi semua menda percuma.
Belum lg bertukar pemerintah dah byk buat demonstrasi, saya risau nanti bila bertukar, akan sentiasa ada demo! Macam Indonesia, bila nak amannya? Cukuplah saya terlibat dlm 2 demo yg lepas, yg mana masa bersih 2.0, abis kerja kui 7 sampai rumah kui 12 lebih mlm!

 
From: johari ghazali johari_ghazali@yahoo.com
Salam...kepada sesapa yang baru ada anak, orang mula sedar...cubalah carik jalan untuk mengurangkan beban atau mengelakkan anak2 terpaksa membuat pinjaman utk belajar..sekarang ni syarikat takaful dan insuran ada mcm2 produk...salah satu simpanan utk pembelajaran anak2 kita nanti...kalau rasa tak nak anak2 kita dibebani hutang, cari jalan awal2..Rasanya kaum melayu kurang sedar akan kepentingan takaful dimana terdapat banyak kebaikkan utk kita...Bagi pelajar pula..jgn hanya tahu mencari salah kerajaan..ada pinjaman tu kira bersyukur lah tu...cubalah belajar menghargai jgn cuma mengkritik..

 
From: TARABAS vlunger88@gmail.com
tp yg pelik....org2 melayu je yg bnyk membantah... kaum lain yg pinjam ptptn pun senyap je... nape org2 KITE ni je yg berjuang tuk PTPTN ??? sume nak free... sume nak kerajaan tanggung.. sebab kerajaan org melayu
yg pegang... mcm tu yerr....




--
Xstream-BOP


__._,_.___
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment