Monday, April 23, 2012

RG2011... Kini Daun Pisang Palsu Pula

 

My Photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column "Other Thots" in the Malaysian Business magazine. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).

A Kadir Jasin


KITA di Malaysia sangat bernasib baik. Alam sekitar kita kaya dengan pelbagai tumbuh-tumbuhan (flora) dan hidup-hidupan (fauna/dibunyikan fo na, bukan fau na). Maka kita menikmati pelbagai keaslian.


Malangnya, ramai orang kita masih sukakan sesuatu yang palsu atau tiruan. Kita ada banyak bunga segar, tapi ramai yang sukakan bunga plastik. Hatta ada pejabat menteri "dihiasi" bunga plastik. Sungguh menyakitkan mata dan hati.


Lama dulu saya dijemput tinggal di sebuah hotel yang menguar-uarkan kehijauan. Memang benar. Ia terletak dalam kawasan hutan semula jadi yang sangat cantik.


"Lo and behold" atau lebih kurang dalam bahasa Melayu lama, sekonyong-konyong, hiasan dalamannya penuh dengan bunga plastik. Apabila diminta memberi "rating" (penarafan), saya kutuk bunga palsu itu habis-habisan. Alhamdulillah, pengurusan hotel itu ambil peduli dan menggantikannya dengan bunga asli.


Yang terbaru adalah daun pisang plastik yang digunakan oleh restoran daun pisang India.


Sebelum Persatuan Pengguna Pulau Pinang mempertikaikan keselamatan menggunakan daun pisang plastik itu, saya telah pun memboikot dua buah restoran kegemaran saya di Petaling Jaya kerana menggunakan daun pisang plastik.


Ada dua sebab saya berbuat demikian. Pertama, saya kurang yakin keselamatan dari segi kesihatan menggunakan daun pisang plastik dan kedua, daun pisang plastik itu nampak cukup-cukup palsu. Makan yang asli dan sah lazat pun nampak dan rasa palsu apabila dihidangkan di atas daun pisang palsu.



Sekali saya pergi ke salah sebuah restoran itu dan minta makanan saya dihidangkan dalam pinggan. Mereka akur.


Itulah kita di Malaysia, macam-macam ada. Kadang-kadang kita cerdik dan inovatif tak kena tempat. Malu saya nak bawa pengunjung asing makan nasi daun pisang yang daun pisangnya palsu.

__._,_.___
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment