Wednesday, May 9, 2012

Re: RG2011... AURAT BAGI KAUM HAWA YANG TERTULIS DALAM AL-QURAN

 

Aurat adalah perbincangan sensitif zaman kini,kerana selepas awal 80an org sangat memilih praktik berpakaian yg lebih detail daripada sebelum tahun 80an dan berabad2 sebelum 80an,sebab itu kita tenguk isteri2 ulama2 sebelum 80an berbagai peringkat ilmu akan berpakaian terhormat tapi tak bertudung,sebabnya isu tambahan bertudung selain berpakaian kemas adalah beberapa pilihan dari tafsiran ulama dahulu yg kini mahu di wajibkan....anda berpikiran dan boleh menilai kisahnya kalau lihat sejarah dan asal usulnya....
lagi satu aurat perempuan merdeka yg putus haid adalah sama seperti aurat lelaki dari pusat ke lutut sahaja..tetapi zaman sekarang perempuan yg dah putus haid baru nak pakai tudung labuh,boleh pakai tapi bukan wajib dan bukan yg menjadi amalan dahulu kala....tuhan juga meringankan aurat perempuan hamba abdi dari pusat ke lutut sahaja walaupun mereka boleh berpakaian lebih sopan...tetapi zaman dulu untuk mengenal identiti mereka adalah hamba mereka tak boleh meniru berpakaian seperti perempuan merdeka.
jadi pendapat saya aurat perempuan ada berbagai2 versi dan berbagai2 tafsiran dan amalan ada tafsiran kena tutup seluruh badan termasuk mata,ada yg boleh nampak mata lain tutup,ada boleh nampak tangan & muka lain tutup dan ada pula masih mengambil tafsiran yg pernah di amal beradab2 dahulu hanya sekadar berpakaian kemas dan terhormat tanpa kewajipan bertudung dari isteri2 ulama dan seterusnya org awam muslim.

Jadi sejak tahun 80an umat islam sangat condong mengambil tafsiran yg mahu bertudung maka ikut sahaja,kalau berpurdah itu juga suatu tafsiran pilihan lain,jika itu arahan suami atau ibu bapa  wajib patuh untuk mendapat pahala,tetapi jika arahan itu bukan dari ibu bapa atau suami dan anda pula tidak setuju dgn pendapat itu maka awal2 lagi beritahu anda tak setuju untuk berpurdah jika itu paksaan anda org dewasa buatlah keputusan betul supaya tak menyesal kemudian hari kerana engkar arahan suami jika datangnya dari bakal suami awak,lebih mudah kalau hanya kawan2.
islam itu mudah penganutnya yg susahkan kemudian kata itu arahan tuhan supaya org ikut hanya tafsiran keyakinannya sedangkan ada berbagai2 pilihan sama seperti mahzab yg bukan menjadi paksaan.




2012/5/4 Nina Johari <dhelyma_bhyrue@yahoo.com>
 

SALAM.
 
Minta penjelasan sesiapa yang arif.
Ada seorang kaum ADAM ni.. dia mempertikaikan kewajipan sebenar aurat wanita dalam Al-Quran. katanya wanita WAJIB menutup semuanya kecuali MATA sahaja. dan itu telah termaktub dalam Al-Quran. betul ke?
 
Saya cuba mencari didalam tafsir.. tapi saya tak dapat jumpa lagi surah apa yang ada memperkatakan hal demikian. boleh sesiapa bantu saya? dalam surah apa ye? ms berapa? ayat berapa?
 
kerana apa yang saya fahami.. mengikut HUKUM WAJIB dalam ISLAM.. Aurat wanita yang boleh dilihat hanyalah tapak tangan dan permukaan muka sahaja. (saya salah ke?)
 
 
Thank you.
Regards,
Nina Johari
Follow me! :)
Twitter : @NinaJoharii
 
 


__._,_.___
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment